Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-28, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Jag har ALDRIG påstått att Ryssland är ett demokratiskt land. Det jag sagt är att den ryska demokratin endast har 30 år på nacken och lider av många barnsjukdomar som de västliga demokratierna redan haft för länge sedan. Utöver det så är det inte så ska man inte översimplifiera och glorifiera sig själv. Det är inte svart eller vitt. Ryssland är inte så odemokratiskt som många påstår härinne och Väst är absolut inte så demokratiskt som man vill tro. Se bara på hur man förbjudit Russia Today. Och en sak är säker. Ukraina är inte det demokratiska land många vill tro härinne. Kanske pga av att man undermedvetet identifierar sig med dem i kampen mot Ryssland.

Finns för övrigt inget ryskt ryggdunkande i tråden. Det som finns och förstör diskussion är en massa muppar som så fort man skriver något som avviker från Västs MSM och deras förvrängda världsbild skriker ryss-troll. Är svensk från Stockholm men får höra hela tiden att jag sitter i en bunker i Ryssland avlönad av Putin. Anser du att det är konstruktivt för dialogen? Det känns som det finns ett fåtal vuxna härinne, bland dem du, och en massa småbarn. Svårt att föra meningsfull dialog då.

Ett exempel på hysterin är hur Oprah plockat bort Dostojevskis "Krig och Fred" från sin bokklubb. Kan det bli galnare?

Jag vill inte vara en besserwisser

Nu får du F i från den ryska skolan - Lev Tolstoj skrev "Krig och Fred". Han, om han levde hade tagit Putin i örat - Han var pacifist. Den bör läsas på Ryska och Franska. Själv har jag bara läst den på svenska.

Om man är svensk så ska man hoppas på ett svagare Ryssland. Det ligger i det svenska intresset. Om vi nu ska tala realpolitik. Moraliskt är det vidrigt att angripa ett annat land, som inte hotar dit eget land. Så ja USA har betet sig illa tidigare. Men nu pratar vi Rysslands aggression och våldtäkt på Ukraina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Om det är Ukrainas närmande mot EU och NATO - och risken att få NATOs raketer och militär hotfullt nära den ryska gränsen - som fått Putin att anfalla Ukraina. Då undrar jag varför det inte blev samma reaktion när de bl.a. de baltiska staterna gick med i NATO 2004?

Det handlar om så mycket mer än EU och NATO.

En grej som har stor påverkan är att Putin ser Ukraina som ryskt (många ryssar, mycket gemensamt, historiken osv) och att Ukraina närmar sig EU ser han nog som en stor skam, som att han blir spottad i ansiktet.
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Detta jätteras innan de stora valutamarknaderna ens öppnat duger bra. Rubeln rasar nu 1% per minut mot dollarn. 107-108-109-111 senaste kvarten. Ryssland går mot bankrutt i en rasande fart.
Det låter som goda nyheter. Kanske får svänga förbi systemet och köpa lite champagne.

Om vår västpropagande stämmer så får bara rysk "champagne" kallas för champagne medan äkta champagne från Frankrike ska kallas för "mousserande vin". Men det är väl ett lyxproblem för ryssarna så knappt kommer att ha råd att bränna sin skitvodka.

Jag tycker den här storyn är talande för kortslutningen i Putin och hur överdriven nationalism som Ryssland verkar ha en febrig epedimi av är talande för Rysslands agerande i stort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
När man ser sådant så förstår man varför

https://www.youtube.com/watch?v=DU4eWbND3iU

Ser nog mest ut så här med ryssarna i strid

https://youtu.be/Wc0L5okZsDE
Citera
2022-02-28, 09:08
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Okej du är svensk.
Det är Leo Tolstoj som skrivit krig och fred.

Touche
Citera
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
I och för sig är det inte så konstigt, folk har ju drunknat i Väst-propaganda och deras hyckleri den senaste tiden.
Den som inte håller med om vad som sägs är ett ryss-troll. Det är helt sjukt, vi måste faktiskt kunna se och försöka förstå vad båda sidor vill.

Risken är stor att när Väst eldar på så här, så eskalerar detta till en stor konflikt.
Krigshetsarna, russofoberna i Väst vinner, alla vi andra förlorar.
Har vi ens något trovärdigt syfte för invasionen?

Eller är den officiella hållningen att "denazifiera" den judiska presidenten fortfarande?

Putin bör börja där. Presentera ett trovärdigt case för sin invasion.

Utan ett sådant blir det inte heller något som några förhandlingar kan leda till eftersom ingen vet vad syftet är med Rysslands beteende eller vad Putin vill åstadkomma. Det finns då inget att förhandla om
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Aha, du uppfattade inte ironin.

Jag tror risken är väldigt liten men jag tror samtidigt att Putin inte kommer att stoppa förrän hans krav är uppfyllda som han presenterade före jul.

Det tycker jag de vuxna i rummet i väst ska ta till sig.

Då kanske de som inte är vuxna, i väst, ska fundera på om resten av världen kommer låta det hända...
Citera
Medlem
Förhandlingarna är vid 12 sägs det.

Samtidigt kommer uppgifter om att ryssarna mobiliserar och satsar mera nu.
Tror inte på något vid dagens möte, utan det är för tidigt.
Ryssland har bråttom att få ett militärt övertag nu, för snart börjar den militära materialen anlända till Ukraina i allt större takt.

Skulle inte bli förvånad om ryssarna satsar rejält nu, och kommer inte godkänna någon vapenvila.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
De var starka under extremt kommuniststyre, nu har ryssar senaste 15 åren levt mer som väst och moralen inte finns.

Sen är frågan hur starka var dom innan?
En stor myt ?
Jag tror de ryska trupperna har fruktansvärt låg motivation just nu. De anfaller ett grannland, där många har både släkt och vänner. Moral och motivation är A och O när det gäller krig. Och frågan är hur soldaterna från Vitryssland kommer känna sig när de ska anfalla sina kusiner och kompisar i Ukraina?
Citera
Medlem
Ukraina är inget svagt land om du tror det
De är bättre än våran försvarsmakt så va försiktig att tro de skulle vara några bondläppar

De tränar Urban warfare av Israeliska försvarsmakten förut

Sen battle of britain så slog en brittisk pilot 4 tyskar.... när man slåss för sina hem och barn så lovar jag att kampviljan blir högre som Ryssland slogs när Tyskland var nära att utplåna de i Stalingrad/Kursk, det var inte längre för deras ledare men för sina barn de slogs för och det är det farligaste vapnet, viljan att slåss

Men tro inte ett ögonblick Ryssland är dåliga
I krig fallerar mkt då det är krig, vi vet inte hur mkt Ukraina klantar sig..

Sen har Ryssland inte gått lika hårt de skulle kanske göra mot en nation i MÖ tex. Många tenderar att glömma att finns VÄLDIGT många ryssar . De kör inte Sovjet stycket = utplåna landet, för då hade nog Ukraina fallit..

Tror som ngn sa tidigare så vill Ryssland
tror jag byta regering eller få garantier om NATO och annat som vi lär bli varse om sen på förhandlingarna

Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Det är två saker som jag finner intressant!

Den första är hur extremt dåliga ryssland måste vara på taktik i krig. Det är om inte världens starkaste iaf näst bästa armen på jorden. De möter det "lilla" landet Ukraina men de verkar förlora, HUR GÅR DET TILL? Jag vill inte att ryssland ska vinna men liksom...

Den sista saken är att ifall det håller på att sluta? Verkar ju lugna ner sig utöver vitrysslands deltagande.
Senast redigerad av David1982 2022-02-28 kl. 09:12. Anledning: korrektion
Citera
2022-02-28, 09:09
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Inte konstigare än att Socialdemokraterna är starkast i Norrlands regionerna i Sverige?

Klart ett land kan vara splittrat och språkligt så skiljer sig språken inte mer åt än svenska och skånska. Dom förstår varandra väldigt bra.

Belgium är också splittrat land men inte rullar Frankrike in tanks i landet för det.

Det är mycket större skillnader. En mer korrekt jämförelse är som mellan svenska och danska. Det är alltså svårare för en ryss att förstå ukrainska än för oss att förstå norska.

Miljoner ryssar förstår inte heller talad ukrainska, men många säger att de förstår språket.

Så gör de för att de har en kulturell dröm om att de tre ryska folken egentligen är ett. Dessutom kan de som uttalar sig ha långvarig bekantskap med ukrainska. De bor kanske i Ukraina och hör språket dagligen eller det blandspråk som är ganska vanligt. Men du kan inte hämta någon från Vladivostok och tro att denna kommer att förstå allt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Surzhyk
Citera
2022-02-28, 09:09
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Om det är Ukrainas närmande mot EU och NATO - och risken att få NATOs raketer och militär hotfullt nära den ryska gränsen - som fått Putin att anfalla Ukraina. Då undrar jag varför det inte blev samma reaktion när de bl.a. de baltiska staterna gick med i NATO 2004?

Ser man sig omkring upptäcker man att icke-ryska folk i Rysslands närhet blivit EU och/eller NATO-medlemmar. Men ester, letter och litauer eller polacker och rumäner är inte ryssar. Och har aldrig varit det. Men de har erfarenhet av ryssar sedan Sovjettiden. Ukrainare är inte heller ryssar även om kynnet och språken är mer likartade. Ryssland ska vara ett land för ryssar. Är inte det tillräckligt. Ryssland ska låta icke-ryska grannländer vara i fred och sköta sitt eget. I stället för att älta gamla oförrätter av olika slag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in