Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-28, 08:59
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Jag hade hoppats på avsevärt mer.

Detta jätteras innan de stora valutamarknaderna ens öppnat duger bra. Rubeln rasar nu 1% per minut mot dollarn. 107-108-109-111 senaste kvarten. Ryssland går mot bankrutt i en rasande fart.
Citera
2022-02-28, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det är sant, Europa förlorar på sämre relationer med Ryssland. Tyskland vacklade förut, de är beroende av rysk gas. Det är minst sagt makabert att USA kan diktera att en affär mellan Ryssland och Europa skall stoppas. USA har "rätt" att blanda sig i.
Vad i all sin dar är det som får EU att finna sig i detta?

EU har ingen identitet. Ingen egen utrikespolitik eller eget försvar. Då bli man lätt beroende av USA.
Citera
2022-02-28, 09:00
Medlem
dannbaggens avatar
Undrar om något land varit så uteslutet och hatat, möjligtvis Nazityskland på 1940-talet.

Ryssland kan aldrig mer bli ett acceptabelt land så länge regimen Putin sitter kvar.
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Härmed får du kalla mig eu troll.

EU ÖPPNAR FÖR ATT VÄLKOMNA UKRAINA

Europeiska kommissionens ordförande Ursula von der Leyen säger i en intervju med Euronews att Ukraina är på god väg att välkomnas in i EU-värmen.

– Det är många områden som vi arbetar väldigt nära med varandra och har gjort så under lång tid, de tillhör oss, de är en av oss och vi vill ha med dem.

Det låter så nu ja bara för att det passar narrativet. Sen ska det till en jävla process.
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Rubeln kraschar, ryska börsen kommer nog också göra det. Sticker också inflationen uppåt så är den ryska ekonomin nog rätt körd för mycket mycket lång tid framöver eftersom det blir svårt att stabilisera den. Det kommer få vad som hände på 1990-talet att framstå som rätt behagligt eftersom det inte kommer att finnas någon del av ekonomin som snurrar på och drar resten med sig och inget inflöde av kapital heller. Tycker synd om den genomsnittlige ryssen som inte bett om eller velat ha den här skiten.
Citera
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Om ryssarna har visat sig vara ett skämt militärt.

Hur fan är nk då?

Varje land har väl sin elit.

Men ja om detta är den ryska eliten så är det konstigt att putin ens gjorde något.

Jag har svårt att tro att detta är vad ryssland har att erbjuda, majoriteten som är inne och slåss nu förutom tjetjenerna verkar vara 18-21 åringar som nyss tagit "ryska lumpen".

Känns mer som att dom skickar in böket först för att suga upp alla skott och sedan kommer personalen dom helst inte vill förlora att åka över.
Citera
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Ukraina krigar inte mot sin egen befolkning. Ryssland har betalat och beväpnat kriminella.
Lögn! 4 miljoner människor i östra Ukraina har varit utsatta för krig i 7 år. De har fått stöd av Ryssland, eftersom de är i huvudsak ryssar.
Kiev hade kunnat följa Minsk-avtalet från 2015, så hade det blivit fred.
Ingen i Väst har brytt sig om dessa människor. Bara Ryssland.
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Vad gäller din sista fråga så säger den civiliserade världen åt Ryssland vad de tycker...
Ryssland är minst lika civiliserat som Väst. Om man vill ha fred så gör man kompromisser.

Ukraina har chansen i dagens förhandlingar att visa att han inte vill offra sitt land för att Västs ledare har russofobi.
Citera
2022-02-28, 09:01
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Jag har ALDRIG påstått att Ryssland är ett demokratiskt land. Det jag sagt är att den ryska demokratin endast har 30 år på nacken och lider av många barnsjukdomar som de västliga demokratierna redan haft för länge sedan. Utöver det så är det inte så ska man inte översimplifiera och glorifiera sig själv. Det är inte svart eller vitt. Ryssland är inte så odemokratiskt som många påstår härinne och Väst är absolut inte så demokratiskt som man vill tro. Se bara på hur man förbjudit Russia Today. Och en sak är säker. Ukraina är inte det demokratiska land många vill tro härinne. Kanske pga av att man undermedvetet identifierar sig med dem i kampen mot Ryssland.

Finns för övrigt inget ryskt ryggdunkande i tråden. Det som finns och förstör diskussion är en massa muppar som så fort man skriver något som avviker från Västs MSM och deras förvrängda världsbild skriker ryss-troll. Är svensk från Stockholm men får höra hela tiden att jag sitter i en bunker i Ryssland avlönad av Putin. Anser du att det är konstruktivt för dialogen? Det känns som det finns ett fåtal vuxna härinne, bland dem du, och en massa småbarn. Svårt att föra meningsfull dialog då.

Ett exempel på hysterin är hur Oprah plockat bort Dostojevskis "Krig och Fred" från sin bokklubb. Kan det bli galnare?

Motsäger du inte dig själv lite här?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Det är två saker som jag finner intressant!

Den första är hur extremt dåliga ryssland måste vara på taktik i krig. Det är om inte världens starkaste iaf näst bästa armen på jorden. De möter det "lilla" landet Ukraina men de verkar förlora, HUR GÅR DET TILL? Jag vill inte att ryssland ska vinna men liksom...

Den sista saken är att ifall det håller på att sluta? Verkar ju lugna ner sig utöver vitrysslands deltagande.

Bästa? Knappast. Hälften av alla soldater har förmodligen inte tränat ordentligt och är lågmotiverade/sönderalkade. Att ryssar är klumpiga idioter är ju en "meme" på nätet, och såklart så dök det snabbt upp bilder på tanks med soppatorsk Det har sagts att de ungefär är lika bra på att kriga/organisera som araber.
Deras vapenarsenal är också uråldrig, stridsvagnar som stått och rostat de senaste 20-30 åren m.m. Däremot om de verkligen har massor av atombomber och inte bluffar om det, så kan det ju gå illa om Putten blir ännu mer galen och får i sig för mycket av sin dagliga dos droger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Varje land har väl sin elit.

Men ja om detta är den ryska eliten så är det konstigt att putin ens gjorde något.

Jag har svårt att tro att detta är vad ryssland har att erbjuda, majoriteten som är inne och slåss nu förutom tjetjenerna verkar vara 18-21 åringar som nyss tagit "ryska lumpen".

Känns mer som att dom skickar in böket först för att suga upp alla skott och sedan kommer personalen dom helst inte vill förlora att åka över.
Men om de nu skickar in personalen som de ej vill förlorar är de ju öppet mål för Nato eller Kina att avsätta Kreml?
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
110 rubel per dollar just nu, från 77 i början av februari månad. Den riktiga kursspiken började dock först idag så vi får se vart vi landar.

Hoppas ryssarna i tråden inte är allt för beroende av den här växelkursen, för i så fall kan man se det som att ni just fick en lönesäkning på 40%.
Citera
Medlem
Om det är Ukrainas närmande mot EU och NATO - och risken att få NATOs raketer och militär hotfullt nära den ryska gränsen - som fått Putin att anfalla Ukraina. Då undrar jag varför det inte blev samma reaktion när de bl.a. de baltiska staterna gick med i NATO 2004?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in