Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-01, 06:22
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Givetvis har han inte sagt det helt öppet men det går inte att tolka hans tal på något annat sätt.

"Whoever tries to hinder us, and even more so, to create threats to our country, to our people, should know that Russia's response will be immediate. And it will lead you to such consequences that you have never encountered in your history," the Russian president said.

Det går att tolka på många sätt då att det finns en mängd sätt.

Europa är t ex ekonomiskt och samhälleligt sårbart till att börja med. Gas och olja, spannmål, metaller, trä blir allt detta väldigt dyrt då blir det så att en del länder faller in i något som de aldrig riktigt har upplevt, en brist och nöd.
Citera
2022-03-01, 06:23
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
⚡️Ukraine to receive 70 fighter jets from the EU. Ukraine’s Air Force said on March 1. Bulgaria will provide 16 MiG-29s and 14 Su-25s, Poland will provide 28 MiG-29 units, and Slovakia – 12 MiG-29s.

Och du tror det hjälper eller? Putin försöker just nu att försöka medla på sitt sjuka sätt! Om "shit hits the fan" så är Ukraina toast och alla som ställer sig på deras sida!

Ta dig en titt!

https://www.globalfirepower.com/country-military-strength-detail.php?country_id=russia
Citera
2022-03-01, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Ja men då är frågan hur det gynnar deras intressen nu. Vi är ju bara 6-7 dagar in i kriget. Stämmer uppgifterna om Nazism så spelar man ju ryssen rätt i händerna. Så fort det börjar kablas ut bilder på azovnazister som spränger oskyldiga i bitar med svenska raketgevär så kommer mattan ryckas under oss.

Det återstår att se antar jag. Men om det stämmer med nazister och krigsbrott så lär vi ju vara ganska rökta i det långa loppet. Eller opinionen om oss lär väl sjunka ganska kraftigt beroende på hur illa det skulle kunna tänkas bege sig.

Det gynnar deras intressen eftersom att några hundra nazister i Ukraina är en bagatell i jämförelse med att Ryssland genomför den största invasionen sedan andra världskriget och hotar med kärnvapen.
Citera
2022-03-01, 06:24
Medlem
raskenss avatar
Stämmer det att dom ryska styrkorna har ett z målat på sig för identifiering av sitt eget flyg?
Citera
2022-03-01, 06:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Stämmer det att dom ryska styrkorna har ett z målat på sig för identifiering av sitt eget flyg?

Gjorde det i början iaf.
Citera
2022-03-01, 06:25
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Det finns säkert en och annan nazistsympatisör i ukrainska försvaret. På samma sätt som det har funnits och säkert finns i svenska försvaret/hemvärnet.
Problemet är att hela Ukraina och dess styre påstås vara nazistiskt. Det har inte jag sett några belägg för ännu. Har du?

Det tycks bara Putin och dom mest trångsynta av hans följare verka ha. Övriga världen har förstått att Zelenskyy är centrist och jude samt att det högerlutande partiet i Ukraina vann 1 stol i förra valet. Ryssland däremot är en helt annan fråga. Där har vi Putin som har minglat med i princip alla högerledare i Europa vars militär innehåller element av såväl islamistiska chechener som nazistiska kossacker som svamlar om judefrågan.
Citera
2022-03-01, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Det jag hört att de Ukrainska soldaterna fått direktiv om i fall de tillfångatar ryska soldater är att skjuta dem på plats.

Jaha, och då kan du ju också tillägga vart du hört det?

Din dumma hora, varför skulle man skjuta krigsfångar? Behandla dem väl och fler blir manade till att kapitulera. Avrätta dem och de strider till sista blodsdroppen.
Citera
2022-03-01, 06:27
Medlem
qwerty-66s avatar
The European Union has officially registered Ukraine’s application for membership in the EU.
Head of the Mission of Ukraine to the European Union Vsevolod Chentsov wrote this on Twitter, Ukrinform reports.

Chentsov informed that he handed over Ukraine’s application for the EU membership signed by President of Ukraine Volodymyr Zelensky to Philippe Léglise-Costa, permanent representative of France, which holds the current presidency of the Council of the EU.

“Application is registered. Process has been started,” the diplomat noted.
Citera
2022-03-01, 06:27
Medlem
Citat:
Alla modeller de får till skänks finns/fanns i det ukrainska flygvapnet vad jag kan se!
https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrainian_Air_Force#Current_inventory
Två nyhetsartiklar om leveranserna:
Militarywatchmagazine: https://militarywatchmagazine.com/article/european-states-donating-soviet-built-mig-29-jets-to-replenish-ukrainian-fleet-can-they-really-slow- russia-down
Politico: https://www.politico.com/news/2022/02/28/ukrainian-pilots-arrive-in-poland-to-pick-up-donated-fighter-jets-00012560
Läste du länken jag bifogade så står det att de mig-29 som Ukrainska piloterna hade var modifierade (uppgraderade) och de plan som de får är av en äldre modell. Det behös således utbildning på det. Men jag ska inte fördjupa mig i detta för det är som sagt en rysk dagstidning som är länkad och översatt till svenska. Medveten desinformation? möjligt, jag är ingen flygexpert.
Citera
2022-03-01, 06:28
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

O Belarus har ett "O". Bra att sikta på ;-)
Citera
2022-03-01, 06:29
Medlem
Citat:
Det finns säkert en och annan nazistsympatisör i ukrainska försvaret. På samma sätt som det har funnits och säkert finns i svenska försvaret/hemvärnet.
Problemet är att hela Ukraina och dess styre påstås vara nazistiskt. Det har inte jag sett några belägg för ännu. Har du?

Folk överdriver bara om nazismen i ukraina för att presidenten typ tidigare stöttat Azov bataljonen. som bland annat Mikael skillt från Svenska motståndsrörelsen gick med i för 6-8 år sen.
Citera
2022-03-01, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Jag vill inte se ett blodbad på ryssar. Du däremot vill se det på ukrainare.
:

Förstår inte meningen med att ens göra om andras åsikter för att skriva sånt.

Måste drivas av att framställa sig som god och få tjafsa med folk online. Nåja, till skillnad från vänsterblivna så har jag ett jobb att gå till nu. Då får ventilera mot någon annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in