2022-02-27, 13:12
Medlem
Covid är ju borta nu. Chilla
Citera
2022-02-27, 13:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du menar att smittan peakar nu?
Allt enligt din bunkergissning.
Med tanke på inläggningar och dödsfall, peakade den i slutet av januari.
Men du hävdar ändå att du vann det inofficiella mästerskapet mot Tegnell för att du hade fel med en månad jämfört med Tegnells två veckor (som för övrigt reviderades till att stämma bra)

Ge dig med din damage control nu.
Alla vet att FoHM har haft fel i det mesta, men det gör inte dig till någon stjärn-analytiker..
Du har haft så extremt fel att du nästan kan mäta dig med mästarna på FoHM..

Du ljuger ju. Kolla sjukhusinläggningar, IVA och dödsfall. Peak vecka 7. Vecka 2 hade ju knappt spridningen av Omikron hunnit starta. Den började på allvar 9/10: e januari efter jullovet och pågår ånnu. Det var skolorna som drev på.
Citera
2022-02-27, 13:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Exakt. Och Coronakommissionen kom ju också fram till detta. Men nu är både Carlsson och Löfven pensionärer, och Tegnell går också antagligen när som helst. Det finns ingen att straffa, eftersom vi inte har något tjänstemannaansvar. De långtidssjuka, som har fått sina lungor förstörda (och andra skador av att ha legat i respirator så länge), samt de avlidnas anhöriga, kommer inte att få någon upprättelse.

Exakt. Det är den krassa verkligheten, men jag kommer aldrig att glömma. Aldrig. Jag har tappat förtroendet för en mängd personer och partier. Måste även erkänna att jag hade förväntat mig mycket mer av oppositionen. Speciellt konservativa krafter kan man ju tycka att de borde värnat lite mer om den äldre befolkningen eller befolkningen i största allmänhet. Istället har de agerat som värsta sortens judas och grinat över de stackars små skyddsåtgärder som regeringen ändå beslutat om. Det tycker jag är både förvånande och anmärkningsvärt.
Citera
2022-02-27, 14:36
Medlem
Är Japan och Sydkorea öppet nu för västerlänningar att besöka?
Citera
2022-02-27, 14:52
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du måste jämföra per capita.
Ja naturligtvis. De ligger ändå högt, trots restriktionerna deras som varit hårdare än våra.
Citera
2022-02-27, 15:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Antal inrapporterade döda år 2022:

Vecka 1: 67 döda
Vecka 2: 136 döda
Vecka 3: 162 döda
Vecka 4: 181 döda
Vecka 5: 325 döda
Vecka 6: 321 döda
Vecka 7: 351 döda
Vecka 8: 290 döda (plus ev eftersläpning)
Vecka 9: ?

Känns ju inte som jag var helt fel ute när jag redan innan jul sa att det skulle peaka i mitten av feb eller månadsskiftet mars/april.

Tyvärr är ju testningen i Sverige ett skämt som lägligt nog avskaffades i samma stund som FHM lyfte de allmänna restriktionerna och rekommendationerna. Antalet döda däremot är svårare att blunda för.
Citera
2022-02-27, 15:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Ska bli intressant att se om denna våg av Covid19 är den sista stora, eller om vi får en ny uppgång redan i april, eller mot senhösten.

Alltid vanskligt att göra jämförelser, men tittar man exempelvis på spanska sjukan så varade den pandemin också i ungefär 2 år, med tre större smittvågor. Den första vågen var den mildaste, den andra den svåraste och den tredje någonstans mitt i mellan. Vad gäller Covid19 tycks mittenvågen också varit den svåraste, men här var istället den första vågen i mitten och den sista vågen mildast. Det senare kan ju bero på att viruset muterat, men kanske framförallt att vi hade vaccinet. Många har tack vare det fått en mild sjukdom.

Spanska sjukan drabbades väl främst barn och yngre vuxna hårdast. Något som lär kommit sig av att äldre hade någon form av immunitet från närbesläktade virus. Yngre hade aldrig varit utsatta för smittan. Vad gäller Covid19 tycks inte någon varit utsatt för närbesläktat virus på samma sätt och här drabbades istället äldre hårdast. De tycks ha ett immunförsvar som kickar in för hastigt och det tycks vara den stora anledningen till att äldre får ett svårare sjukdomsförlopp. Tragiskt många äldre som gått bort. Trist när man jobbat ett helt yrkesverksamt liv, pensionssparat och hållit på för att sedan avlida i Covid19 och inte hunnit njuta något av pensionen.
Citera
2022-02-27, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du ljuger ju. Kolla sjukhusinläggningar, IVA och dödsfall. Peak vecka 7. Vecka 2 hade ju knappt spridningen av Omikron hunnit starta. Den började på allvar 9/10: e januari efter jullovet och pågår ånnu. Det var skolorna som drev på.

Precis. Peak v7 i vården.
Tror du sjukhusinläggningarna och smitta sker samma dag?
Slutet av januari alltså.

Men fortsätt du med din damage control.
Ingen lyssnar längre.
Dags att stänga skolorna va?
Citera
2022-02-27, 15:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Precis. Peak v7 i vården.
Tror du sjukhusinläggningarna och smitta sker samma dag?
Slutet av januari alltså.

Men fortsätt du med din damage control.
Ingen lyssnar längre.
Dags att stänga skolorna va?

Läs inlägg (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Det är ingen damage-control. Det är fakta. Dessutom är inkubationstid betydligt kortare för Omikron - cirka 2 dagar. Inte sannolikt att man blir smittad vecka 2 (FHM prognos om smittotopp) och söker sjukhusvård 5-6 veckor senare (sjukhustopp) Det om något är ju långsökt. Tittar du på dödsfallen ser man nu att det är en svagt sluttande kurva nedåt. Inget ras. Den effekten kommer nog först under mars månad. Hur man kan försvara Tegnell som sa att detta skulle inträffat redan för 6-7 veckor sedan känns ju minst sagt anmärkningsvärt. Å andra sidan kunde ju vem som helst räknat ut att den spådomen aldrig skulle slå in. Omikron började spridas strax innan jullovet. I samband med detta får folk som arbetar och barn på skollov något som närmast kan betecknas som 3 veckors naturlig karantän. Skolorna började om runt 10 januari. Då borde det inte vara jättesvårt att kunna räkna ut att en smittotopp aldrig i helvete kan inträffa endast 5 dagar senare då man går från låga nivåer av samhällssmitta till förmodat höga. Den grad av smittsamhet och social interaktion finns liksom inte. Det är fysiskt helt jävla omöjligt. Hur FHM som "expertmyndighet" kunde hamna så fel är otroligt märkligt. Har man bara den minsta grad av sunt förnuft borde man begripit bättre, men det gjorde inte FHM.
Citera
2022-02-27, 18:20
Medlem
Citat:
Antal inrapporterade döda år 2022:

Vecka 1: 67 döda
Vecka 2: 136 döda
Vecka 3: 162 döda
Vecka 4: 181 döda
Vecka 5: 325 döda
Vecka 6: 321 döda
Vecka 7: 351 döda
Vecka 8: 290 döda (plus ev eftersläpning)
Vecka 9: ?

Känns ju inte som jag var helt fel ute när jag redan innan jul sa att det skulle peaka i mitten av feb eller månadsskiftet mars/april.

Tyvärr är ju testningen i Sverige ett skämt som lägligt nog avskaffades i samma stund som FHM lyfte de allmänna restriktionerna och rekommendationerna. Antalet döda däremot är svårare att blunda för.
Haha, jo det känns som du som vanlig var helt fel ute. Det peakar/peakade inte feb/mars och kommer inte peaka i mars/april... Till och med Tegnell gissade bättre än dig . Dödstalen peakade v6-7 och omikronsnuvan ca 2 veckor tidigare...

Det är väldigt patetiskt och tragekomiskt att du försöker lyfta fram dig själv till vinnare i din interna vadslagning med Fhm när det är uppenbart för alla att du gissade fel med minst en månad. (men skäms inte över det, skitsvårt att förutspå c19. Många har liksom du försökt pojkgissa och haft fel).
Senast redigerad av jerka11 2022-02-27 kl. 18:56.
Citera
2022-02-27, 19:00
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ska bli intressant att se om denna våg av Covid19 är den sista stora, eller om vi får en ny uppgång redan i april, eller mot senhösten.

Alltid vanskligt att göra jämförelser, men tittar man exempelvis på spanska sjukan så varade den pandemin också i ungefär 2 år, med tre större smittvågor. Den första vågen var den mildaste, den andra den svåraste och den tredje någonstans mitt i mellan. Vad gäller Covid19 tycks mittenvågen också varit den svåraste, men här var istället den första vågen i mitten och den sista vågen mildast. Det senare kan ju bero på att viruset muterat, men kanske framförallt att vi hade vaccinet. Många har tack vare det fått en mild sjukdom.

Spanska sjukan drabbades väl främst barn och yngre vuxna hårdast. Något som lär kommit sig av att äldre hade någon form av immunitet från närbesläktade virus. Yngre hade aldrig varit utsatta för smittan. Vad gäller Covid19 tycks inte någon varit utsatt för närbesläktat virus på samma sätt och här drabbades istället äldre hårdast. De tycks ha ett immunförsvar som kickar in för hastigt och det tycks vara den stora anledningen till att äldre får ett svårare sjukdomsförlopp. Tragiskt många äldre som gått bort. Trist när man jobbat ett helt yrkesverksamt liv, pensionssparat och hållit på för att sedan avlida i Covid19 och inte hunnit njuta något av pensionen.

De flesta går i pension vid 65 och covid dör man inte "i" förrän ca 82. Så precis som tidigare så kan man hoppas på ca 15-20 år av pension innan man dör.

Och är man i sånt uruselt skick att man dör pga covid hade man inte haft många år kvar att njuta av pensionen ändå, så nej, "covid-19" har varken gjort till eller från. Men detta faktum är nog lite för komplicerat för din amygdala att ta in.
Citera
2022-02-27, 20:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Haha, jo det känns som du som vanlig var helt fel ute. Det peakar/peakade inte feb/mars och kommer inte peaka i mars/april... Till och med Tegnell gissade bättre än dig . Dödstalen peakade v6-7 och omikronsnuvan ca 2 veckor tidigare...

Det är väldigt patetiskt och tragekomiskt att du försöker lyfta fram dig själv till vinnare i din interna vadslagning med Fhm när det är uppenbart för alla att du gissade fel med minst en månad. (men skäms inte över det, skitsvårt att förutspå c19. Många har liksom du försökt pojkgissa och haft fel).

Fy fan vad du snackar skit. Det tar inte 5 veckor att dö om man blir smittad. Tegnell gissade vecka 2 och dödstalen peakade vecka 7, eller möjligen vecka 8 inkl eftersläpning. Han hade minst 6 veckor fel och jag hade 2-4 veckor veckor fel, men från andra hållet. Med andra ord hade jag minst dubbelt så rätt som han hade, eller möjligen hälften så mycket fel. Men jag förstår att det smärtar för dig att erkänna det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in