Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-27, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Hur då?

Det är bara att skjuta ner missilerna.
Citera
2022-02-27, 18:48
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men varit ukrainare. Du får gå och kolla på kartor över språkubtredning runt år 1900.
Hur skiljer du en ryss från "ukrainare" under tidigt 1800-tal? Du menar ju att språket inte är en markör som avgör. Är kosacker de egentliga ukrainarna? Kanske khazarer? Området har bevisligen tillhört khazarer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Jag fattar inte vad planen är efter de lyckas "inta" Kiev. Säg att de står där till slut som härre på täppan och viftar med ryssflaggan. Sen då? Ska de försöka behålla säkerheten i ett land med 40 miljoner människor som hatar dem + plus resten av världen? Tillsätta nån skojpresident som blir mördad efter en vecka? Någon najs liten "bufferzon" kommer de aldrig få, snarare ett segdraget och kostsamt helvete. Kommer bli Nordirland av det hela.

Bra fråga. Putin hade nog räknat med en, mer eller mindre, automatisk reträtt av ukrainarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
https://slmk.org/nyheter/katastrofala-konsekvenser-av-karnvapenkrig-visar-ny-studie/
Du borde ha citerat mig också, eftersom jag frågade. Nu hittade jag detta inlägg av ren och pur slump och tur!

Detta är intressant, men blir alltmer off-topic. Vi kanske skulle bryta ut det till en ny tråd? Jag har vissa problem med studien (t.ex. att den inte verkar vara peer-review utan är en partsinlaga) men det kan ändå finnas ett värde i den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej. Vi var alliansfria, vi har aldrig varit neutrala.

Well, då är vi ju i samma läge nu. Och ännu en gång går vin emot ryssen
Citera
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Zelenskys strategi kan vara att förhala och vinna mediekriget.
Mediekriget förlorade Ryssland redan innan invasionen och vid invasionen:

Ryssland: "Vi kommer inte att anfalla"

Väst: "Ryssland förbereder anfall"

Ryssland: "Vi kommer inte att anfalla"

Väst: "Ryssland rör sig närmare. Anfall kommer sannolikt nästa vecka"

Ryssland "Vi kommer inte att starta en invasion"

Ryssland går full retard och invaderar Charkiv, Kyiv och alla andra större städer och ljuger ihop något om fredsbevarande styrkor i östra Ukraina.

Vi vet att vi inte kan lita på något Ryssarna säger att de ska göra eller inte ska göra.

Det blir svårt att vinna ett mediekrig utifrån de premisserna..

Det är en lika lyckad manövrering som kriget i sig från Rysslands sida.
Citera
Medlem
slashxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diplomacy
Ryssland har gått ut och sagt att de ska "strike at western vehicles carrying weapon aid"

Det kan bli messy..
Med vad, drönare? Europeisk COBRA har väl envelope över en stor del av området där det skickas över.
Citera
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Shaktar har ju lämnat Lviv sen något år tillbaka och spelar nu mera i Kiev.
Ahh tack för infot!
Citera
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idioten1
Du lever kvar på 90 talet, ryssarna ligger bland de högsta när det gäller missiler askander osv, Sverige däremot har vapen från stenåldern.
Nu tror jag ändå du snackar skit, ge lite exempel på vilka svenska vapen eller vapensystem som är så föråldrade? Archer? Luftvärnsystem 103 (patriot), stridsfordon 90, JAS, and so on.

Vilket är det som är så stenåldern menar du?
Citera
2022-02-27, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Undra hur många som Ukraina har kallat in förutom de frivilliga då de stoppat alla mellan 18-60 att lämna landet. Ukraina har en stor befolkning

Bryter man inte mot fjärde Genèvekonventionen om man som civil stoppas från att fly och tvingas att kriga?
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Blir mer orolig nu, vad är den svensk linjen? Ryssen ser inte 5000 pskott som neutralt.
Men vi har ändå inte stöd från Nato 😬
Vad menar du att ryssarna ska göra? Hur ska dom överhuvudtaget kunna nå oss med varken flyg, marin eller till fots?

Enda dom kan skicka är några ynka bataljoner från Kaliningrad. Var inte det minsta rädd.

Luftrummet är stängt. De kommer aldrig kunna ta sig den marina vägen runt Norge och in i Östersjön, det är helt omöjligt
Polen, Litauen och Moldavien kan jag förstå är rädda för de angränsar till Ryssland eller Ukraina.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaginalketchup
Snarare för ryssen
Försöker de göra det flygvägen kommer Nato snabbt rensa luften på de ryska skrotlådorna.

Du inser vad du säger där ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in