2022-02-27, 12:52
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnfortus
Jag reagerade på att han dels sa "JAG har beslutat att inleda en operation mot Ukraina". Inte "vi" eller liknande. Fick då känslan att han har kört över folk och bestämt detta själv.

Dessutom verkade han vara i affekt. Han såg ut att vara arg på ett egoistiskt sätt. Annars när man sett Putin verkar han vara ganska balanserad och eftertänksam. Enligt TS punkt 4 kanske övriga Ryska ledningen inte stödjer Putin i detta och tycker inte att det är värt att bli demoniserade i hela världen över detta.

Han kanske ser att hans regeringstid och/eller liv börjar ta slut och vill spänna bågen sista tiden för att han kan.

Men vad fan vet jag.
Reagerade på samma sak!
MEN - det är en kulturgrej.
I amerikansk-brittisk affärskultur får du lära dig att alltid säga "WE decided to" även om det är ENDAST du som tagit beslutet. Trump är ett bra exempel. Han säger alltid "we" när han avser sig själv!
I Sverige får man knappt säga att man överhuvudtaget bestämt något alls! Utan det måste vara konsensus! Beslutet bara uppstod av sig själv!

Det här finns inte i Ryssland som, är mer toppstyrt än anglosaxiskt...

Jag tror ordvalet var ett medvetet val, för att Putin har högt förtroende i landet.
Om han säger det så hoppar ungefär halva befolkningen på tåget helt utan att ens reflektera!
"Putin är vår starke man - han sa detta. Nu kör vi!"

I själva verket så var det här "trojkans" beslut.

1) Lavrov - världens mest erfarne utrikesminister,
2) Shoigu - erkänt genialisk ÖB med ett antal triumfer under bältet.
3) Putin som är någon slags rennaissance människa och åtnjuter stöd av större delen av befolkningen pga oerhört förbättrade levnadsvillkor i Ryssland, under hans styre.

Dessa tre tror uppenbarligen att planen att ta över Ukraina, göra det neutralt och få med sig större delen av ukrainska befolkningen på något sätt är görbart. Det kommer KOSTA PENGAR för Ryssland, för de kommer behöva "köpa" ukrainarnas lojalitet och höja deras levnadsstandard. Bara då kommer majoriteten där gå med på den här "planen".
Trojkan är väldigt kompetent - men det här är den allra största risken de någonsin tagit! Om det går åt helvete för dem så förstör Putin hela sin legacy. De måste dessutom åstadkomma det här utan att i princip någon rysk ELLER ukrainsk soldat eller civil dör....
Senast redigerad av merrymaiden 2022-02-27 kl. 12:56.
Citera
2022-02-27, 12:54
Medlem
Alla som skriver här och i media har en agenda, omedvetet och medvetet. I detta fall kan man konstatera att TS i egenskap av en storserb och en ryssvän har en väldigt tydlig medveten agenda. Att kriget inte är ett ”krig”.

Även om han snuddar på vissa frågor går det inte att undgå från att kriget är en fullständig invasion av Ukraina i hopp om att störta den nuvarande regeringen.

Att två slavisk ortodoxa folkgrupper ligger i krig med varandra är nog den största sensationen och en av anledningarna till den låga intensiteten.
Citera
2022-02-27, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Reagerade på samma sak!
MEN - det är en kulturgrej. I amerikansk-brittisk affärskultur får du lära dig att alltid säga "WE decided to" även om det är ENDAST du som tagit beslutet. I Sverige får man knappt säga alls, att man bestämt något utan det måste vara konsensus!

Det här finns inte i Ryssland som, är mer toppstyrt än anglosaxiskt...
Jag tror att det var ett medvetet val, för att Putin har högt förtroende i landet. Om han säger det så hoppar ungefär halva befolkningen på tåget helt utan att ens reflektera. "Putin är vår starke man - han sa detta. Nu kör vi!"

I själva verket så var det här "trojkans" beslut.
1) Lavrov - världens mest erfarne utrikesminister,
2) Shoigu - erkänt genialisk ÖB med ett antal triumfer under bältet.
3) Putin som är någon slags rennaissance människa och åtnjuter stöd av större delen av befolkningen pga oerhört förbättrade levnadsvillkor i Ryssland, under hans styre.

Dessa tre tror uppenbarligen att planen att ta över Ukraina, göra det neutralt och få med sig större delen av ukrainska befolkningen på något sätt är görbart. Det kommer KOSTA PENGAR för Ryssland, för de kommer behöva "köpa" ukrainarnas lojalitet och höja deras levnadsstandard. Bara då kommer majoriteten där gå med på den här "planen".
Trojkan är väldigt kompetent - men det här är den allra största risken de någonsin tagit! Om det går åt helvete för dem så förstör Putin hela sin legacy. De måste dessutom åstadkomma det här utan att i princip någon rysk ELLER ukrainsk soldat eller civil dör....

Jaha, hur går det då?
Citera
2022-02-27, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Så, vad är det som egentligen pågår i Ukraina?

Följande förstår jag - Putin vill visa musklerna och att det Ryska riket är "great again". Vad man tidigare åstadkommit är mirakulöst - man lyckades slå tillbaka världshistoriens största offensiv (Barbarossa) och totalt 52 miljoner män slogs i nuvarande Ukraina innan ryssen slutligen kunde tåga in i Berlin.

Sedan dess har världen evolverat och så även den ryska armén, som rustats upp och förberetts i över 20 år. När invasionen nu inleddes tänkte jag att vi har en sensation framför oss - efter 70 år rullar Röda Armén och i en värld där kameror är överallt trodde jag vi skulle få se himlen fyllas med helikoptrar och se hundratals moderna ryska pansarvagnar dra över nån slätt i Ukraina, som typ Slaget vid Kursk fast i 4k.

Nu, flera dagar in i "invasionen", har inte ett skit hänt. Ryska landtrupper ska ju ha gått i land i Odessa och mängder med pansar påstås ha rullat in från norr. Var är Normandie-landstigningen i Odessa? Var är dom här pansarförbanden? Var är striderna?

Då och då får vi något hemmagjort videoklipp på en ensam rysk förbandsvagn eller en ensam rysk lastbil som snurrar runt i nån by eller på Kievs gator. Ibland "tillfångatar" man den ryska soldaten som sitter och gråter där bredvid sin lastbil från 1948. Sen ser man massa ukrainska soldater ligga på rad på en motorväg i Kiev, och väntar på att bli bortsprängda.

Vad är det alltså jag ska tro på? Att samma nation som repellerade Napoleon och Hitler, nu försöker ta över Kiev genom att skicka in en förvirrad lastbilschaufför per dag? Jag ser helt enkelt inte något krig nånstans. Fine, ett höghus i Kiev har fått skador på nåt sätt. Det sprängdes säkert med i Rosengård den kvällen. Jag tänker mig att något av följande skett

1) Putin har missuppfattats. Han avsåg utföra precisionsbombningar och spänna musklerna lite. Ukraina och väst har då blåst upp detta till att en fullskalig invasion är på gång och det står mängder med pansar utanför Kiev, bara att dom inte syns riktigt än.

2) För närvarande har endast förtrupper skickats in, för att kolla om Ukrainarna har något stridsmoral och för att se vilken teknologi Ukrainarna besitter.

3) Förtrupper har endast skickats in för att kolla de egna truppernas stridsmoral, så inte massa ryssar deserterar med den främsta militära utrustningen och lämnar över den till fienden - en PR-katastrof utan dess like.

4) Putin har internt motstånd för kriget och kanske är invasionen saboterad av egna generaler innan den ens påbörjats. Kanske krigar man knappt alls och rapporterar till Putin att motståndet är större än man trott.

5) Putin har fått kalla fötter väldigt fort, när han insåg att han just startade ett krig. Jag kan också bli arg på jobbet och tjafsa med nån för att nästa dag inse att jag överreagerade. Hade Putin bara en dålig dag eller? Han har ju i 20 års tid varit väldigt försiktig, eftertänksam och kalkylerande i övrigt.

6) ?????? Ja, vad för fler alternativ finns det? Att den mäktiga Röda Armén gör sitt bästa för att blitzkriega Ukraina, men Ukrainarnas idé med molotov cocktail gick så bra att hela Zjukovs armé sitter fast i någon by i norra Ukraina för att gamlingarna där kastar molotov cocktails.

Man har väl inte saboterat hela Rysslands anseende, ekonomi, handel etc för en halvmesyr där det Ryska riket ska förlora ett minikrig mot kaoslandet Ukraina? Och om man är seriös med att visa världen vilken kraft man är att räkna med - var fan är musklerna då?

Att någonting väldigt skumt pågår tydliggörs ju av att inte ens RT lyckas rapportera något vettigt alls om kriget. De skriver varken om strider, att hela grejen skulle vara ett missförstånd, vad planen är, eller nånting alls.

Om det här är en rysk invasion så kan man ju dra hem hälften av dom där gubbarna och gummorna som man skickade till Gotland - jag bedömer att ön klarar sig med 50 pensionärer som har varsin molotov cocktail.

Det är redan planerat och bestämt att fokus ska flyttas från covidnyheter till ett så kallat krig som ryssen skulle starta med Ukraina.

Nätet svämmar över på kanaler utanför globaliststyrda Youtube och aftonhoran/svt om vad mRNA GENTEKNIKSPRUTORNA egentligen innehåller och att de har visat sig vara totalt förödande för människors immunförsvar. Globalisterna och köpta MSM är just nu livrädda att den verkliga sanningen om skandalvaccineringen ska nå den breda allmänheten för det skulle innebära totalt kaos i alla länder.

Så enkelt är det gömma sanningen om det som vaccinet snart kommer göra med folks hälsa med ett påstått krig
Citera
2022-02-27, 13:00
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Precis!
Det var Natos fel att Ryssland invaderade ett grannland för att avsätta knarkarna, nynazisterna och deras judiska president. Allt för att tillsätta en fredsälskande regering utan möjlighet till demokratiska omval

Det går bra att se Putins tal och själv förstå vad som händer.
Till slut gick de båda över gränsen skulle man kunna säga. Jag såg talet då han erkände Donbass igår och läste någon dag tidigare det tal han höll därefter. Det är något var och en helt klart bör göra för att öka på sin förståelse över vad det är som pågår.
Citera
2022-02-27, 13:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av johnfortus
Jag reagerade på att han dels sa "JAG har beslutat att inleda en operation mot Ukraina". Inte "vi" eller liknande. Fick då känslan att han har kört över folk och bestämt detta själv.

Dessutom verkade han vara i affekt. Han såg ut att vara arg på ett egoistiskt sätt. Annars när man sett Putin verkar han vara ganska balanserad och eftertänksam. Enligt TS punkt 4 kanske övriga Ryska ledningen inte stödjer Putin i detta och tycker inte att det är värt att bli demoniserade i hela världen över detta.

Han kanske ser att hans regeringstid och/eller liv börjar ta slut och vill spänna bågen sista tiden för att han kan.

Men vad fan vet jag.

har putin glömt hur "operationen" i afghanistan slutade?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Afghansk-sovjetiska_kriget
Citera
2022-02-27, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin
Ja jag har imorse sett lite fler bombade hus. Men det är svårt att utröna hur omfattande det är.

varför tar det sån tid En del 50 år gamla tanks är numera skrot.
https://www.youtube.com/watch?v=6BbNHZab8q0

lite diverse klipp, lite aktion bland annat på en bro )(varför man inte spränger den brom är förövrigt en gåta)
https://www.youtube.com/watch?v=P2FRnm_j1io

Ryssen hade inte luftherravälde i går i alla fall.
https://www.youtube.com/watch?v=C0TIDaU2MsI

Riktig fight
https://www.youtube.com/watch?v=h_WM7G_8BMA

Svenska SAABS robot57 har gjort svinmos. Tyvvär missar vi själva striden (Tillverkas av ett större antal företag i England)

https://www.youtube.com/watch?v=5Q3nvXdoInk

Så lång tid tog det för mig att leta upp lite så jag är bättre än en hel jävla stab där på SVT hahah ge mig lite ära !!!

En bloggare som heter Andriy Vasylenko som lägger lite eget. tankar, lite info och så vidare.

https://www.youtube.com/watch?v=Wdecn7qzLRg
Senast redigerad av Brodrude 2022-02-27 kl. 13:06.
Citera
2022-02-27, 13:03
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jaha, hur går det då?

Det vet vi inte! Ryssland har total-ban på några som helst nyheter eller delningar av soldater på sociala medier.

Det är hel-mörkat. Jag har ingen aning!

Ukraina är ett stort land - större en Frankrike. Rysk militär får inte döda varken civila eller soldater. Bara slå ut infrastruktur och försöka få ukrainska soldater att frivilligt ge upp...

Hur lång tid tar detta med en land yta som är större än Frankrike? Ingen vet för det här är en ny typ av invasion (som enligt Ryssland inte är en invasion alls...)

Jag personligen är villig att ge Ryssland 2 veckor att genomföra det här och att minimalt med folk ska dö. Ju färre ju bättre. Ukraina har haft ihjäl 14 000 civila i Donbass sen 2015. Max 1/10 av detta skulle jag säga är acceptabelt från mitt håll. Inga döda värnpliktiga - varken ryska eller ukrainska! Inga döda civila (vet att det finns några och varje sådan är ett misslyckande och en PR-förlust).

Min uppfattning är att om det här tar längre än två veckor och dödssiffrorna på något sätt spårar ur - både civilt och militärt så går det dåligt.

I nuläget vet vi inte - ryska soldater får absolut inte på några villkor dela något i social media och rysk media rapporterar ytterst sparsamt. Detta är uppenbarligen en strategi som man kört från första minut.
Citera
2022-02-27, 13:05
Medlem
Opaques avatar
Det är ju ingen vild gissning att utkommenderade ryska soldater för att ockupera sina grannar , som redan delvist är ockuperat - att det börja knorras i soldatleden. Jag gissar att stridsmoralen är allt annat än tillräckligt för att hålla på och strida med ett Ukraina som tydligen bestämt sig för att försvara sig med alla medel.

Det finns många rykten om just unga ryska soldater som lurats in på frontlinjen i tron att de bara skulle ut på en övning, ryska soldater som twittrar om att de aldrig ska skjuta ett enda skott , kallat Putin för en senil föredetting. osv osv.
Citera
2022-02-27, 13:05
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Till slut gick de båda över gränsen skulle man kunna säga. Jag såg talet då han erkände Donbass igår och läste någon dag tidigare det tal han höll därefter. Det är något var och en helt klart bör göra för att öka på sin förståelse över vad det är som pågår.

För att förtydliga:

Putin gick över gränsen med sina pansarstyrkor.
Ukraina bränner upp dem med Javelin och Molotovcocktails - och det är väl ganska rimligt.
Det hoppas jag att kunna göra också om främmande makt kommer och vill köra pansarvagn i mitt land.
Citera
2022-02-27, 13:07
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
De ryska soldaterna har strikta order om att inte döda VARKEN civila ELLER soldater.
Då tar det längre tid och blir svårare.

Det finns inga belägg för att de har sådana order
Citera
2022-02-27, 13:07
Medlem
Citat:
Det vet vi inte! Ryssland har total-ban på några som helst nyheter eller delningar av soldater på sociala medier.

Det är hel-mörkat. Jag har ingen aning!

Ukraina är ett stort land - större en Frankrike. Rysk militär får inte döda varken civila eller soldater. Bara slå ut infrastruktur och försöka få ukrainska soldater att frivilligt ge upp...

Hur lång tid tar detta med en land yta som är större än Frankrike? Ingen vet för det här är en ny typ av invasion (som enligt Ryssland inte är en invasion alls...)

Jag personligen är villig att ge Ryssland 2 veckor att genomföra det här och att minimalt med folk ska dö. Ju färre ju bättre. Ukraina har haft ihjäl 14 000 civila i Donbass sen 2015. Max 1/10 av detta skulle jag säga är acceptabelt från mitt håll. Inga döda värnpliktiga - varken ryska eller ukrainska! Inga döda civila (vet att det finns några och varje sådan är ett misslyckande och en PR-förlust).

Min uppfattning är att om det här tar längre än två veckor och dödssiffrorna på något sätt spårar ur - både civilt och militärt så går det dåligt.

I nuläget vet vi inte - ryska soldater får absolut inte på några villkor dela något i social media och rysk media rapporterar ytterst sparsamt. Detta är uppenbarligen en strategi som man kört från första minut.

Bra plan förutom att varken manskap eller diesel verkar räcka så länge.

Dessutom gör jag att det bombas rätt friskt i öst nu. Vet inte om det är flyg eller kanoner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in