2022-02-27, 12:43
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin
Ok. Rysk media på engelska? Jaja, båda sidor har vinklad korrupt media. Så vem ska jag tro på, som Di Leva sjunger.
Du behöver faktiskt inte tro på någon.
Utan bara vara upplyst och förstå båda sidornas perspektiv.

Eller också kan du komma på din egen idé om vad du vill tro.

Min egen syn på det här är att:.. Jag har högt förtroende för kristna, konservativa och anti-globalistiska Ryssland. Jag vet att Lavrov/Shoigu/Putin trojkan är de mest erfarna och kompetenta politikerna på världsarenan idag - möjligen med undantag för någon doldis i Kina som inte jag känner till.
Men Ryssland har gett sig in i det här med vad de anser vara en vattentät plan, formulerad av extremt vassa personer med oslagbar expertis inom sina respektive områden.

Jag är beredd att ge dem ca 2 veckor att avsluta den här operationen i Ukraina och skapa något slags stabilt och tryggt läge där en uppbyggnadsfas kan startas.

Gör de det så är jag bakom dem. Blir det här uttraget eller blodigt så kommer jag att vända mig emot kriget.
Det är MIN uppfattning baserat på att jag känner till Ukraina väl och pratar någolunda skaplig ryska så jag kan följa rysk media till viss mån - med RT, BBC och Daily Mail som komplement.

Utifrån din situation - bestäm hur du ser på det här när du har tagit till dig lite info från bägge håll. Jag förstår att det kan vara svårt att läsa på främmande språk - men då rekommenderar jag SwebbTV som försöker belysa bägge perspektiven i alla fall litegrann!
Citera
2022-02-27, 12:43
Medlem
johan.sthlms avatar
Enkelt, om knappt expertisen förstår invasionen utan att först doktorerat i historia, hur fan skall man få soldaterna att förstå och få de motiverade?
Citera
2022-02-27, 12:44
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Det här tex hittar jag på en sekund.
https://www.youtube.com/watch?v=jDxjBmxu1oo
Ja jag har imorse sett lite fler bombade hus. Men det är svårt att utröna hur omfattande det är.
Citera
2022-02-27, 12:46
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Ja ganska fredliga. Ukraina har antagligen kunnat manövrera smidigare än vad de har gjort.
Men den stora skulden ligger hos Putin.
Att skulden ligger hos Putin är klassisk NATO-propaganda.
Citera
2022-02-27, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Ja, jag får erkänna att jag är kvinna, vet i princip inget alls om några militära ämnen alls! Men det var så jag uppfattades det som sades i rysk media - där man gjorde klart att det här kommer ta lite längre tid för vi vill absolut inte spilla några ukrainska liv.

Argument 1 är att Ryssland helt klart hoppas att stora delar av ukrainska armén helt enkelt lägger ned vapnen och inte tycker att det är värt att strida för. Som jag har försökt förmedla här i många trådar så bor det alla möjliga människor i Ukraina - varav ganska många har varierande grad av lojalitet mot Ryssland ELLER skiter i politik osv. Det finns ingen lojalitet mot Ukraina hos över 50% av befolkningen. Dessa illojala är ibland pro-ryska och ibland rena skära egoister som egentligen bara bryr sig om sitt eget välstånd. Ukraina är ett mycket splittrat land (jämför diskussionerna i inrikesforumet där många svenskar säger att de inte är beredda att försvara dagens Sverige! Denna trend finns ggr 10, i Ukraina!) Ryssland räknar med att denna faktor är till stor hjälp för dem. Soldater som b ara lägger ned. Men då måste de VETA att de kommer behadlas väl om de lägger ned!

Argument 2 för att inte döda soldater. Ukrainska armën består ju till ganska hög grad av värnpliktiga. Ryssland kan inte vinna över folk, om de just dödat unga killar i 18-års åldern
som hade oturen att vara inkallade när det här inträffade. Så det finns en viss logik me det - men det är klart jag kan ha misstolkat - ryska är absolut inte mitt modersmål och jag streamade medan jag gjorde andra saker och var inte helt koncentrerad.

Samma här, är kvinna, brukar inte intressera mig för politik men har uppdaterat mig lite de senaste dagarna om vad det handlar om.

Jaha okej, jag följer ingen rysk media själv. Om det är som du säger så är Ryssland alldeles för veka/snälla eftersom det drabbar deras egna soldater. Nu borde väl Ryssland ha fattat att Ukraina inte tänker ge sig frivilligt och då borde man egentligen byta strategi. Jag vill inte ha någon förödelse men nu har man ju startat detta redan. Om det stämmer att det inte skulle går så bra för ryssarna just nu så är ju hela kriget & dödandet helt meningslöst. Vad kommer Putin att göra nu tro?

Skulle ukrainare inte vara beredda att försvara sitt territorium? Vi ser ju raka motsatsen just nu, verkar det som. :/ Ryssarna är de som inte är sugna på att strida? Sedan vet man förstås inte med säkerhet vad som är sant och inte i det här kriget/konflikten.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2022-02-27 kl. 12:50.
Citera
2022-02-27, 12:48
Medlem
Citat:
Haha... ja de kan väl inte hantera dessa precisionsvapen för att slå ut militär infrastruktur, och saknar träning i hur man tar över en stad och håller ordning osv. Kan ej köra stridsfordon, flyg eller fartyg.

Men så är det i alla fall. Det här går segt för Ryssland vet att de förlorar moraliskt för varje ukrainsk tonårig värnpliktig eller civil som dör. Både i ukrainarnas viktiga ögon.. och i ryska hemmaopinionens ögon.
[/b]

Då väcks ju frågan varför man inte skickade in den sortens militärer och utrustning som skulle kunna utföra hans order? Vinner han moraliskt på att låta sina egna värnpliktiga dö i massor?
Citera
2022-02-27, 12:49
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Att skulden ligger hos Putin är klassisk NATO-propaganda.

Precis!
Det var Natos fel att Ryssland invaderade ett grannland för att avsätta knarkarna, nynazisterna och deras judiska president. Allt för att tillsätta en fredsälskande regering utan möjlighet till demokratiska omval

Det går bra att se Putins tal och själv förstå vad som händer.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ja, jag gjorde en snabb sökning. Enligt rysk media så var det en "SAM BUK M1" missil. Jag har ingen aning vad detta är eller varför det bevisar att missilen var ukrainsk - men det tycks övertyga ryska experter.

Vet att inga ryska sidor tolereras som källor här - med mindre än att man blir anklagad för att vara Putins hora osv.

UPDATED: The missile that hit the building in Kiev was launched by a Buk-M1 air defense system of the Ukrainian ... “Information circulated on social networks about a Russian missile attack on a residential building on Lobanovsky Avenue in Kiev is not true. Read more"

Här återges den här nyheten på Breitbart https://www.breitbart.com/europe/2022/02/26/videos-missile-strikes-kyiv-apartment-building/

Här på något som heter South Front
https://southfront.org/ukrainian-s-300-missile-destroyed-building-in-kiev-as-zelensky-office-dreams-to-dictate-terms-in-tal ks-with-moscow/
Nej, det är bra att du använder ryska källor — fortsätt gärna med det fast det hettar till här på forumet. Folk är väldigt förbannade just nu och fastnar lätt i ett svart-vitt tänkande. Lätt att förstå. Men det skadar inte med andra perspektiv på det som händer, oavsett om det som står är "sant" eller inte. Att värdera information och sålla bort desinformation är viktigt i dag, och att kunna det är en färdighet som var och en måste utveckla själv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Och allt lidande i Donbas under de senaste åren är barnamördare V.Puttins ansvar då han arrangerade en invasion av området 2014. Han hade när som helst under dessa år kunnat dra tillbaka trupperna och låtit folk i det demokratiska Ukraina leva i fred. Det passade inte in i hans diktator-plan tydligen.

Nä så är det säkert. Men man kanske vill höra alla sidors syn på saken.
Citera
2022-02-27, 12:51
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crazyhorse666
Det hela blir uppblåst av media..att kalla det Krig är att ta i, dom försöker ockupera ukraina och det är stridigheter.
Några hundra döda på flera dagar...D-dagen rök 50.000 liv på nån timme......konflikten är flera år gammal, att usa sitter med drönare o bombar i Mellanöstern är bra mycket fegare...Putin är allt ödmjuk i sitt försök för om han släppte loss ryssarna riktigt så hade det inte varit något motstånd..det hade varit slut första natten.
Har du sett för mycket film?

4400 Allierade dog på D-dagen. Uppskattat mellan 4000-9000 tyskar. Detta under hela dagen. 156 000 landsteg första dagen.

Nu kan jag inte siffrorna på hur många ryssar som korsat gränsen men just frontförband så kan det inte vara så många tusen soldater. Mycket av styrkorna är underhållspersonal. Då är deras förluster ganska så signifikanta.
Citera
2022-02-27, 12:51
Medlem
MasterBaits avatar
Jo, det är något skumt. Som vanligt vill inte mainstremmedierna låtsas om vad som egentligen ligger bakom. Det är för känsligt. Precis lika känsligt som att USA och Nato orsakat kaos och många miljoner människors död genom sina egna initierade krig baserade på påhittade lögner som Libyen, Afghanistan och Irak.

Så bör inte Putin vara orolig?

Sanningen är att Ukraina hade en demokratiskt vald regering som Obama fick bort enbart för att skapa oro i regionen. Det finns goda bevis på detta, inklusive ett läckt samtal med USA-toppar:
https://www.youtube.com/watch?v=PhDQ_mM8xPY

Mer fakta om Ukrainas fascistiska, nynazistiska marionettregim:
Who is responsible for the Russia Ukraine War?
https://youtu.be/MFkIbAP-SJc

Putin vill självklart stärka sina gränser, men han vill också skapa fred i regionen. Det här är det så klart ingen som tror på. Medierna vill ju att han ska framstå som galen. Kanske därför ingen vill visa hans tal till nationen i sin helhet (innan han gick in i Ukraina). Men här är det i vilket fall:
https://www.youtube.com/watch?v=Yc43wHhb1Vc

Själv tycker jag att det är viktigt att förstå båda sidorna och försöka se nyktert på fakta, som verkligheten faktiskt ser ut. Att demonisera Putin och försöka få honom att framstå som galen hjälper inte oss.
Senast redigerad av MasterBait 2022-02-27 kl. 12:54.
Citera
2022-02-27, 12:52
Medlem
Jag tror inte vanliga unga ryssar vill kriga mot Ukraina. Det finns ingen moral. Putin vill stoppa Ukrainas Natoanslutning eftersom det skulle försämra Rysslands strategiska position ganska markant.
USA har gått ur en rad nedrustningsavtal SALT om utplaceringar av kärnvapen.
Det finns idag ingen nedrustning av kärnvapen.
Det kanske inte bara har att göra med Rysslands försvagning utan Kinas upprustning.
Så nu försöker Putin starta en slags fredsförhandling för att sedan köra fast 10 mil in i Ukraina. Om han lyckas stå kvar på ukrainsk mark ett tag kan han skjuta upp Natoanslutningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in