2016-12-01, 23:46
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Hej kompis! Jag satte min fot första gången, som liten pojk, 1987 i Bangkok o besökte tempel. Här nere i Sydostasien är Buddhismen en livsstil och det sker enligt tradition någon buddhistisk ceremoni eller tillställning så gott som varje vecka. Ja, jag är kristen men det gör mig inte till okunnig om Buddhismen. Faktum är att jag var o suktade på Buddhismen före jag blev "fundamentalistisk kristen". De flesta av mina vänner här nere är Buddhister.

Vad som jag dock alltid proklamerat för är att det är skillnad mellan teori o praktik. Ser alltid fjantiga utlänningar som kommer hit o går in i templen o blir buddhistmunkar för 3månader eller något. De asiatiska munkarna skrattar åt dem. Västerlänningen har läst alla filosofiska böcker om buddhism som finns men det är inte den som praktiseras här nere. Nu uttalar jag mig om Thailand, Kambodja, Laos, Burma o Vietnam främst.

Det är inte speciellt svårt att hitta helvete eller himmels bilder inne i templen. Det är inte heller svårt att förstå den gud glorifieringen som människor här i asien gör av personer, dvs de gör Buddha till en Gud. Du ser hur de gör med kungen som precis dog i Thailand, han upphöjs till något gudomligt...samma fenomen ser man i Korea...o även Dala Ilama kan vara på det viset, eller?

Men handen på hjärtat, gäller inte din kritik av buddhismen de flesta religioner? Du har alltid en spännvidd mellan teori och praktik, mellan teologi och folklig tro.
Citera
2022-02-23, 09:56
Medlem
FarstaHenriks avatar
Vad är guds människosyn inom Buddhismen?

Som rubriken lyder: Vad är gud människosyn inom buddhismen och tycker den om kvinnor? Tjejen min börjat läsa massa av han Buddha och håller på sig och vill ha argument mot henne eftersom jag personligen inte älskar den skiten, har jag skäl att? Tacksam för svar goda gossar
Citera
2022-02-23, 09:59
Avslutad
Vem menar du att guden inom buddhismen skulle vara?
Citera
2022-02-23, 10:10
Medlem
chipspyromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarstaHenrik
Som rubriken lyder: Vad är gud människosyn inom buddhismen och tycker den om kvinnor? Tjejen min börjat läsa massa av han Buddha och håller på sig och vill ha argument mot henne eftersom jag personligen inte älskar den skiten, har jag skäl att? Tacksam för svar goda gossar

Buddismen har tyvärr ingen gud men och vad jag uppfattat verkar buddismen vara hyfsat inkluderande (prove me gärna wrong).

Citat:
Buddhismen är en av de fem världsreligionerna men är i grunden en religion utan någon gud. I centrum för kulten står istället Buddha, den upplyste, som är en läromästare och förebild som visar hur buddhisten ska leva.

Har läst om buddhismen på högstadiet och då verkade den som en ganska chill religion.

Här har du en länk: https://www.so-rummet.se/kategorier/religion/buddhismen
Citera
2022-02-23, 10:20
Medlem
grungewhores avatar
Endast inom vissa grenar, och framförallt hos folklig tro, är Buddhan gudomlig. Det är en viss myt att Buddhismen inte har någon gud eller övernaturligheter, eftersom vi endast kommer i kontakt med prästerskapets Buddhism. Kulturell buddhism ser annorlunda ut.

Men, om vi ser till Buddhismen som en produkt av en kultur ca 500 fvt, så är den klassiskt patriarkisk. Kvinnor har en sämre ställning, de kan t ex inte nå nirvana enligt vissa traditioner. Det kan sällan en manlig bonde som ber till Buddha och tänder rätt rökelser för sina anhöriga heller. Buddhismens kärna är att du måste nå Buddhanaturen, och då är det sällan några andra än prästerskapet som har möjlighet.

Den Buddhism som lärs ut i skolorna idag är en mycket förenklad version. Finns en klassisk intervju med en buddhist och en katolik när man frågar vem som är emot ditt och datt. Många är chockade när Buddhismen visar sig strängare än Katolicismen.
Citera
2022-02-23, 10:26
Medlem
chipspyromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Endast inom vissa grenar, och framförallt hos folklig tro, är Buddhan gudomlig. Det är en viss myt att Buddhismen inte har någon gud eller övernaturligheter, eftersom vi endast kommer i kontakt med prästerskapets Buddhism. Kulturell buddhism ser annorlunda ut.

Men, om vi ser till Buddhismen som en produkt av en kultur ca 500 fvt, så är den klassiskt patriarkisk. Kvinnor har en sämre ställning, de kan t ex inte nå nirvana enligt vissa traditioner. Det kan sällan en manlig bonde som ber till Buddha och tänder rätt rökelser för sina anhöriga heller. Buddhismens kärna är att du måste nå Buddhanaturen, och då är det sällan några andra än prästerskapet som har möjlighet.

Den Buddhism som lärs ut i skolorna idag är en mycket förenklad version. Finns en klassisk intervju med en buddhist och en katolik när man frågar vem som är emot ditt och datt. Många är chockade när Buddhismen visar sig strängare än Katolicismen.

Har du några länkar? Jag skulle gärna vilja läsa mer
Citera
2022-02-23, 10:41
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipspyroman
Har du några länkar? Jag skulle gärna vilja läsa mer
Biblioteket är fullt av böcker 😎
Citera
2022-02-26, 06:17
Medlem
Jag har en fråga. Ni som är buddhister, har ni någon grund i religonen? Och det jag menar med grund är en bok. Läste även i kommentaren att man ej ska tro på vad någon har sagt, blir det då inte självklart att människor blandar in kultur och saker som gynnar dem själva i religonen? Jag vet att bibelns text är ändrad genom tiden, många kungar kände att vissa texter inte behagade dem eller inte ”passa” in i samhället då. Så hur praktiserar ni er grund? Eller går ni efter ”känsla”
Senast redigerad av SvenGustafsson 2022-02-26 kl. 06:19.
Citera
2022-02-27, 09:55
Medlem
InnesIs avatar
Citat:

Det som skapat idén om den gudlösa buddhismen är egentligen två. (1) Att Siddharta inte talade om gudar eller deras vikt. Han sa, såvitt jag vet, inte heller något om att det inte finns något övernaturligt (däremot var han kritisk till en del ritualer och seder som hade med gudarna att göra). Och (2) den medvetna "västifiering" som skedde när buddhismen skulle lanseras i Europa. Då försvann mycket folktro och även, vad vi idag skulle se som, kontroversiella åsikter och värderingar.

Har du länken till intervjun med buddhisten och katoliken. Vore intressant att se.
Citera
2022-02-27, 09:58
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Det som skapat idén om den gudlösa buddhismen är egentligen två. (1) Att Siddharta inte talade om gudar eller deras vikt. Han sa, såvitt jag vet, inte heller något om att det inte finns något övernaturligt (däremot var han kritisk till en del ritualer och seder som hade med gudarna att göra). Och (2) den medvetna "västifiering" som skedde när buddhismen skulle lanseras i Europa. Då försvann mycket folktro och även, vad vi idag skulle se som, kontroversiella åsikter och värderingar.

Har du länken till intervjun med buddhisten och katoliken. Vore intressant att se.
Precis så.

Jag såg den på TV för länge sedan, tror det var "Safran vs God". Möjligt att den finns på youtube.
Citera
2022-02-27, 12:59
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Precis så.

Jag såg den på TV för länge sedan, tror det var "Safran vs God". Möjligt att den finns på youtube.

Tack!

Jag ska se om jag kan hitta avsnitten och om de innehåller vad du beskrev tidigare.
Citera
2022-02-27, 16:26
Medlem
Buddhismen är en någorlunda rimlig religion, inget förespråkande att våldta kvinnor, ta slavar och krossa bebisars skallar som bibeln förespråkade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in