Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Det är ju precis det jag skriver.
Nej du länkade ett inlägg som ignorerade det verkliga skälet och fantiserade om något annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Bolag som sysslar med väderberoende teknologi/slumpkraft ägnar sig givetvis åt spekulation.
Det finns ingen som kan förutsäga vädret för en längre period än runt 10 dagar.
Lantbrukare?
Ja, dom undviker spekulationen genom att terminssäkra. Precis som jag skrev om att de flesta företag gör som säljer råvaror.
Företag som säljer till konsumenter utvecklar däremot på spekulation. T ex Appel vet inte om kunderna kommer köpa deras produkter.
Världen är tvärtemot vad du tror.
Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Jag kan bara konstatera att du skrev följande:
Ja. Där är skälet. Inte det från din länk.
Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Så inkopplingen av havsbaserade vindsnurror via HVDC är plötsligt gratis?
Snacka om svammel! Helvete så du gör bort dig inför öppen ridå. Fortsätt gärna, du bjuder på kunglig underhållning!

Du är extrem när det gäller att skapa halmgubbar.
I din bisarra värld är det således bara två priser som kan existera. 1 kr och 0 kr.
Du lär avlida av chocken om du någon gång får följa med till en butik.
Kostar en omriktare för HVDC 1kr i påslag per kWh?
Om det vore så så skulle inga HVDC kablar finnas. Deras existens baseras på att det är lönsamt att skicka el över dom.
Tittar jag på vad omriktare kostar så hamnar man på ca 2 kkr/kW. Dvs på ett år talar vi om 24 öre/kWh. Används den nu i 30 år blir det 0.8 öre i påslag/kWh. Det påslaget kan man leva med.
Kan vara så att 2 kkr/kW är lite gammal data och är vad som nu har blivit 1 kkr/kW. Och du bara inte förstått skillnaden mellan kW och kWh. Ser troligt ut.
-----------------
Omriktarkostnaden är en sak som driver de danska energiöarna. Då kan vindkraftverken leverera ac till öarna och sedan finns gemensamma omriktare för alla anslutna vindkraftsparker. Och så går det en kabel till Sverige, Danmark, Tyskland, Polen. Och så delar alla vindkraftsparkerna på omriktarna.
Då har vindkraftsbolagen också flexibilitet till vem dom säljer elen.
WIN.