2022-02-26, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Frankrike överväger att skicka offensiva vapensystem till Ukraina.
Tidigare har man beslut och är i färd med att sända defensiva vapen/material.

Källa finns i sjön.

Tror icke de kommer skicka något. Ryssen kommer skjuta atomisar då
Citera
2022-02-26, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Vad Putin nöjer sig med beror nog på hur det går på slagfältet. Min gissning minumum.

1 Finlandisering/neutralt Ukraina

2 Donetsk mm (ryska regioner i öster)

3 Sammanbinda dessa med Krim

Medel - lägg till

4 Byte av regim

5 Kontroll av kusten vid Svarta havet till Odessa och Transnistrien.
Intressant!

Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Givetvis logiskt att de inte vill bomba sönder Ukraina. Men som det ser ut just nu så förlorar ryssarna betydande mängder soldater och pansar. Visst att ryssarna aldrig brytt sig om sina egna soldater och att de skickas in som kanonmat, men det finns väl en gräns där Putin känner att det går för långsamt och börjar se ut som ett misslyckande.
Civila kommer dö oavsett som i alla krig. Speciellt när Ukraina mobiliserar stora delar av den civila befolkningen så ser jag inte hur det ska undvikas.

Nu vet vi som sagt inte hur ryssarna tänker strategiskt, de kanske "känner efter" lite innan de går in på riktigt. Men jag tycker det ser ut som ett fiasko från rysk sida än så länge.

Jag tror dessutom förlusterna på båda sidor skulle bli färre om Ryssland gick in hårdare, då Ukraina antagligen skulle ge sig rätt omgående. Nu ser det ut att bli en långbänk och det har jag svårt att se vara till ryssarnas fördel.
Från twitter, huruvida påståendet stämmer vet jag inte.
Important to emphasize that the Russian forces that are currently near Kyiv are likely SOF and VDV with light armored vehicles. Heavier Russian tank and motorized rifle units are headed towards Kyiv with artillery. It will be more difficult for Ukrainian forces to stop them.

https://twitter.com/RALee85/status/1497439935032434688?s=20&t=K8QTW_g4RAlgi3C_1RwLrg

Satte Putin in ynglingar de första 2 dagarna av kriget, såg några klipp på dem, vilken jävla idiot. R.I.P. till de som stupat.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2022-02-26 kl. 12:17.
Citera
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D3adknight
Vart fan hittar du den infon?

Det jag hittat från idag är deras officiella uttalande om att inte aktivt gå in i Ukraina med trupper! Så snälla, länka eller trollar du?

Borat är världens mest berömda kazak.
Hans ord är min främsta källa till kunskap om Kazakhstan.

In Kazakhstan we have many hobbies: disco dancing, archery, rape, and table tennis.
Citera
Medlem
Ryssland ångrade nog att de startade kriget. Väst borde ge de en möjlighet att dra sig ur det och samtidigt inte tappa ansiktet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Det är därför dom flyger så lågt. För att inte vara ett lätt mål.

Men det sista man vill slösa NLAWS på är flygfän.. Det är tio gånger viktigare att hålla på det o sikta emot tankarna.

Det är därför jag tycker Europa borde köra dit ett par lätta vagnar som fokuserar på helikopter samt flygplan.

Jo jag vet man kan flyga lågt för att undvika radar etc etc och nyttja jordens kurvatur etc etc.

Dock undrade jag hur högt dessa handhållna stingers är effektiva. Och jag har fått ett svar på 4000 meter vilket verkar rimligt.

Och om Ukrainas luftförsvar är utslaget till stor del så kommer dessa inte fungera och därmed kan ryssarna bomba från högre höjd.

Så...
Citera
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
https://twitter.com/w4rw4tcher/status/1497210879691141121?s=20&t=XyD7oLGDp9ayRvrI_ZTlsA

Ryssarna handlar😂

https://twitter.com/GirkinGirkin/status/1497408367723229187?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1497408367723229187%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_c10&ref_url=https%3A%2F%2Fcornucop ia.se%2F2022%2F02%2Fuppdateras-ryskt-nattanfall-mot-kyjiv-stoppat-i-ga tustrider-tva-ryska-luftlandsattningsflygplan-nedskjutna-ryska-plundringar-efter-mat-och-bransle%2F
Citera
2022-02-26, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spenatkungen
Nu börjar media tappa sugen, det här låtsaskriget har bara skördat 200 liv. Move on.

Tror bara luften gått ur ryssen. de behöver en paus att omvärdera situationen, får de inte snabbt ordning på logestiken (vilket de uppenbart inte har) och når någon strategisk signifkativ mål, så tar det fart när ukraina påbörjar motoffensiver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Här öser Ukrainare över Molotovs på Ryska inrullande Motorized Infantry. Vilket grillfest.

https://mobile.twitter.com/soleyman_1/status/1497454388088127490

Verkar som man kämpar på rejält bland Civilbefolkningen.
Det där är från 2014. Kommer ihåg videon
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Vem sade att det var Ukraina som rapporterade dem? Har du andra källor? Jag glömde spara och den ligger en bra bit in i tråden.

Finns inga trovärdiga källor, man får vänta och se när invasionen är klar. Det är när den första oberoende granskningen fastställts som man kan dra slutsatser.
Min poäng här är att man inte ska lita på varken Ryssland eller Ukrainas information, detta är ett stort propaganda krig.
Citera
Medlem
Är det ett skämt eller behöver dem markera sin gamla skrot med vita Z för att känna igen sina egna 2022? Dem är ju för fan kvar på 80-talet i sin teknikutveckling.
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Jag tror att detta var ungefär vad som hände första dagen:

Rysslands plan var att omedelbart ta Kiev och på så sätt göra landet utan fungerande ledning.
Detta skulle göras genom att ta denna flygplats:
https://www.google.com/maps/@50.5949372,30.1979405,7375m/data=!3m1!1e3?hl=sv
och skapa en luftbro dit.

Detta ville man göra överranskande snabbt.

Man kan se denna operation i två delar.
1. Säkra flygplatsen med specialförband
Detta skedde då man flög in med heikopter i en rätt stor operation över Kiev Reservoir:
Här är en bra talande video men söker ni på Kiev Reservoir så finns fler
https://twitter.com/ralee85/status/1496971121413046274
Detta lyckades delvis

2. Se till att det inte finns ukrainskt luftförsvar.
Detta lyckades inte.
Man kan gissa på att Rysk intel har haft fel om Ukrainas möjligheter till kvalitativt luftvärn.
Antagligen har ringen runt som VDV slog inte varit tillräckigt stor och det fanns fortfarande lufthot kvar som täckte flygplatsen. Gissningsvis har Ukraina fått stöd med intel från USA-sigint och även utfört en bra försvarsplan med vapen som Ryssland inte räknade med var up and running.

Detta märktes då man under/efter infil förlorade ett par helikoptrar.

Man testade med att landa in ett plan (ett mindre transportplan) men det blev nedskjutet så Ryssarna tog det som en loss och avbröt den planerade luftbron. Det man även gjorde var att man inte ens skickade tillbaka helikoptrarna för att hämta de ca 300 VDV soldaterna. Man skrev av dem helt enkelt:

Här träffade CNN på dem:
https://edition.cnn.com/videos/world/2022/02/24/russian-troops-ukraine-kyiv-region-airbase-chance-nr-vpx.cnn

Efter detta så kom inte luftbron igång och därmed så var deras öde bestämt.

Så det är ganska uppenbart att Ryssland hade en plan, och att planen inte gick som den skulle.
Detta var ett extremt avgörande tillfälle i denna konflikt som det kommer att pratas mer om sedan.
Hade de lyckats med luftbron hade pressen på Ukrainas regering att överge Kiev till Ryssarna på day 1 varit oerhörd och det hade så klart dödat moralen i resten av Ukrainas försvar, men nu blev det inte så.
Citera
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja du är faktiskt bättre än många av oss på att måla upp Ryssland just som ondskans rike. Varje ord du skriver visar med osviklig precision på ondskan Putin nu blivit ansiktet utåt för i omvärlden. Knäcka Ukraina, en demokratisk stat i Europa, är ord som bara en sanslös vettvilling som Putin kan gilla att läsa.
Snälla, fortsätt gärna i samma stil då det ju ökar föraktet för lille Putin och hans faktiskt framgångsrika politik i att utmåla och erkänna Ryssland som ondskans rike.

Ukraina har ingen demokrati. Den avskaffades 2014 genom den USA- och EU stödda statskuppen. Detta är också grunden till dagens händelser. Ryssland måste nu röja upp i den sörja av aggression, fientlighet, nynazism och folkmord som USA blåst under i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in