2022-02-26, 11:55
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
https://liveuamap.com/

Om man nu kan lite på denna sidan(Amerikansk) så har de ockuperade områden bara utökats under natten.

Nu vet jag inte om det vanligtvis finns en brytpunkt vid dessa invasioner, dvs att invasionen går fortare ju mer man ockuperar.

Beror på, tar du flygplatser osv och de funkar så kan du få in trupper, bränsle osv fortare. I annat fall så torde det gå långsammare för att tex pansar står stilla i väntat på drivmedel, soldater utan förnödenheter osv.

Ingen av oss vet ju hur förberedda ryska armen var, de kan ha packat för 2 dagar eller 14, ingen här vet.
Citera
2022-02-26, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
Fast det där är ju på väldigt låg höjd.

Jag är lite rädd att om ryssarna får mycket förluster på lägre höjd typ helikoptrar, lågtflygande jetplan osv så kommer det bli bombmattor från högre höjd istället. Därför undrade jag hur högt den kan ta mål. Den är trots handhållen med ett kikarsikte. Tvivlar på att den kan identifiera bombplan på +10 000 meter.

Det är därför dom flyger så lågt. För att inte vara ett lätt mål.

Men det sista man vill slösa NLAWS på är flygfän.. Det är tio gånger viktigare att hålla på det o sikta emot tankarna.

Det är därför jag tycker Europa borde köra dit ett par lätta vagnar som fokuserar på helikopter samt flygplan.
Senast redigerad av therefore 2022-02-26 kl. 12:01.
Citera
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Rapporten är att 800 ryssar har stupat inatt.
Jag vill påstå att det går bra för Ukraina och många håller nog med mig.
Det är fortfarande lugnt i centrala Kiev och jag har följt live-kamerorna. Nån gång kan det höras.
”De” skriver att det krigas där men då menar de förmodligen orter gissar jag på.
Holland och Tjeckien har skickat vapen till Ukrainska armén.

Tack! Då är jag mer uppdaterad.

Hur tror du det går idag?
Trycks ryssarna tillbaka så att Kiev får andas?
Varför kör inte bara ryssarna in med tanks?

Mvh
Citera
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Under kalla kriget utgjorde Balticum 70% av ALLA sovjetiska isfria hamnar; detta faktum har aldrig förändrats, därav Putins/Rysslands intresse
Visst ingår baltikum i hans intressesfär, men han inser att det är lönlöst då dessa länder är med i NATO. Men sen är Sverige inte baltikum heller.
Citera
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slashx
Ukrainas försvar bekräftade tidigare i morse uppgifterna om piloten "Ghost of Kyiv" som skjutit ner 6 fulcrum.

Det första offert under ett krig är sanningen…
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Bara för att krig vinns så är det inte ett kvitto på att militären är effektiv.

Vilket har diskuterats otaliga gånger på forumet.
Ryska armen har varit fruktansvärt ineffektiva i samtliga krig man deltagit i.
Detta är fakta som vem som helst kan googla sig till.
Finns massor av analyser kring ämnet.

Att reformera en officer kår tar lång tid samtidigt som man fortfarande har kvar det typiska mobbandet från högsta ort.
Exempel på detta var kursk där ingen ville gå in och ta ansvar utan alla satt satt och väntade på att någon skulle göra detta.

Ta bara hur Putin behandlar sina underordnade, han mobbar och driver med dom.
Tror du det är annorlunda längre ner?
Nej det dör tusentals ryska värnpliktiga i olyckor och i rena övergrepp.

Allt detta skapar en ineffektiv militär där man är rädd för att ta initiativ och ansvar.
Putin får en felaktigt bild när alla vill ge honom bilden som han vill ha inte den faktiska verkligheten.
Det är en kvarleva av lögner på lögner från sovjet där rädsla styrde.

Vad man diskuterar på Flashback om rysk eller annans militär har tyvärr lågt värde.

Titta här i stället - De är långa men alldeles utmärkta

https://www.youtube.com/watch?v=5UktY0XePs0&t=1125s

https://www.youtube.com/watch?v=mBf2nMVeWps

https://www.youtube.com/watch?v=-DpW9yaSXiI

https://www.youtube.com/watch?v=fPTpcgTKAdg

Självklart har ryssarna flera problem. Men att säga att det går bu eller bä efter två dagars strider är bara löjligt. För mig ser det ganska OK ut för Ryssarna. Ut i från vad de har gjort

1 Slaget ut Snake Island

2 Tagit sig ut från Krim och södra donetsk

3 Tagit sig till Kiev

Sen beror det på förluster. Det vet vi väldigt lite om på grund av propagandan. Kommer Ryssland att lyckas? Inte vet jag. Det beror vilka mål Ryssland har. Ukraina vill redan bli Neutrala. Det var ju ett krav Ryssland hade tidigare.

Krig är komplicerat och en risk. Till ex: Det tog ju USA 20år att fatta att man skulle lämna Afghanistan.

Kriget kommer utveckla sig så här: Ryssland attackerar. Ukraina kommer säga vi går med på X men inte Y. Ryssarna tittar på hur kriget går. Sen säger de ja eller nej till Ukraina. Vid Nej så fortsätter ryssarna. Vid ja har vi fred.

Putins problem han vill ha ett kort krig och minst vissa minimala mål nådda för att sluta. Kommer han nå det? Inte vet jag.

Jag hoppas kriget avslutas snabbt med en liten rysk seger eller förlust.
Citera
Medlem
R5As avatar
Hoppas Polen blir nästa.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
https://edition.cnn.com/europe/live-news/ukraine-russia-news-02-26-22/index.html
Citat:
Ukrainian President Volodymyr Zelensky has turned down an offer from the United States of evacuation from the capital city Kyiv, the Ukraine embassy in Britain said Saturday on Twitter.

According to the embassy, Zelensky told the US: "The fight is here; I need ammunition, not a ride.
Citera
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
3 helikoptrar är confirmed på videos samt 2 stridsflyg. Dessutom är varenda siffra jag lägger fram mer än halverad ifrån de ukrainska siffrorna. Att anfalla är kostbart. USA styrker även uppgifterna om transportplanet med fallskärmssoldater.

Ja fortsätt du att lyssna på vad din kamrat USA säger.
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
I så fall hade Putin invaderat Finland/Sverige långt innan.

Putin är galen men inte korkad, han börjar såklart med det han tror att han kan komma undan med. Genom desinformation, lögner och historieförvanskning.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Du är alltså beredd att utplåna halva Europa för att rädda ett land. Sjukaste jag läst, Nato ska hålla sig utanför!
Dårarnas julafton..
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Ja men varför skyller Nato på att det är ej Natoland?

Betyder mer eller mindre att de är fega.

Ukraina bad så sent som i December om att få gå med i NATO. Biden sade nej. Enbart för att den demente inte tyckte Ukraina var tillräckligt "progressivt" eller tillräckligt bussiga mot minoriteter, inte viftar tillräckligt hårt med regnbågsflaggor och annat woke trams ännu.

Säger det mesta. Biden och väst bjöd in Putin i Ukraina. Vänsterliberala ledare i väst bröstar offentligt upp sig mot Putin med sanktioner men firar säkert i smyg Putins invasion, våldtäkt, folkmord och "avnazifiering" på Ukraina.
Senast redigerad av torstenferdinand 2022-02-26 kl. 11:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in