2022-02-26, 12:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Shizukesa
I kväll kommer stormningen av Kiev.

Den skulle ju komma inatt. Hur gick det...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Det finns flera internationella avtal och många andra komponenter i internationell rätt. Ryssland har i det sammanhanget stöd i internationell rätt för att göra en fredsoperation i Ukraina för att undanröja hotet eftersom internationell rätt förbjuder att man hotar ett annat land.

Vi ska vara glada för att Ryssland undanröjer den ukrianska aggressionen och därmed skapar fred. Ett Ryssland som inte är hotat är bra för oss i Sverige. Det blir ett stabilare Europa.

+ billigare bensin och mindre hbtq tjafs
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
... På så vis skulle tex Polen fortsätta vara fritt men inte nödvändigtvis partiskt.
....

Antar det kräver att EU ändrar sin Solidraritetsförklaring (Lissabonfördraget) också. Sverige och Finland skulle nog behöva bli en del av "den lila zonen" i sådana fall också.
Citera
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D3adknight
Tack! Då är jag mer uppdaterad.

Hur tror du det går idag?
Trycks ryssarna tillbaka så att Kiev får andas?
Varför kör inte bara ryssarna in med tanks?

Mvh

Det är lite suddigt just nu. Har lite att ta ikapp.

Har läst lite ryska källor som talar för att det går bättre för dem men det är en av Putins närmaste män. Jag tror inte ett dugg på det.

Pratar med en väninna från Ukraina och hon har uppfattningen att det går bra, men poängterade att det behövs stöd (ammunition) från yttre omvärlden.

De kommer aldrig att kapitulera no matter what. Putin räknade inte med detta då landet även har utvecklat sin militär. Och är ett starkt folk som håller ihop.

Citat:
Ursprungligen postat av Gottgodis
Skulle ta dessa rapporter med en nypa salt, 800 personer på en natt är otroligt mycket och något som Ukraina rapportera dessutom. Lita inte blint på dessa siffror, var källkritisk!

Vem sade att det var Ukraina som rapporterade dem? Har du andra källor? Jag glömde spara och den ligger en bra bit in i tråden.

Trovärdigt är det visst. Det finns 1,5 miljoner Ukrainska veteraner.
Senast redigerad av Mayahem 2022-02-26 kl. 12:12.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Tänk om de va så enkelt att förstöra pansar. Absolut Vodka hade ju haft jobb över huvudet att tillverka fina vapen hahahhahahah

Det är ganska effektiv metod att springa fram och kasta in en Molotov cocktail i valfri öppen lucka i stadsmiljö på en stridsvagn
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Om du läste mellan raderna
Det kan man inte med din oneliner-lögn.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Denna invasion kommer för ryssen bli en repris på Finska Vinterkriget och fortsättningskriget.

Som kristen värmer det mitt hjärta att få se dessa demoner brinna!

Ja, dessa bilder på civilbefolkningens motstånd visar vad ryssarna har att vänta. Varje dag framöver.

https://mobile.twitter.com/soleyman_...54388088127490
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loel
HERREJÄVLAR vad effektivt det var med molotovcocktails, de kommer ju brinna inne levande. Nä dra åt helvete....

Funkar det på tanks också eller?!

Trästockar fungerar för att få stopp på ryska tanks 😂! Fråga finnarna som förstörde en heldel ryska tanks just genom att köra en stock genom larvfötterna på dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Ryssland har INTE gått in med alla sina förband.
Detta är INTE ett fullskaligt krig där dom går all out som vissa tror.
Syftet med operationen är inte att döda massa ukrainare eller förstöra landet.
Artilleri och luftanfall har använts, men i mindre doser. För att inte orsaka onödig skada.
Taktiken från början och fortfarande är att få ukraina till förhandlingsbordet.
INTE att erövra landet.

Med detta sagt tycker jag att ukraina visar stort mod och världen ser att ukraina kan slåss mot stora björnar som ryssland.

Jag applåderar!!

Exakt detta, bra summerat.

Precis som du säger så förstår inte personer här inne att Ryssland endast använder en bråkdel av sin kapacitet, folk tror att Ryssland har skickat 100% av sin arme för den här invasionen. Detta skulle vara över på mindre än 24 timmar om Ryssland faktiskt utnyttjade sin stora armé med specialstyrkor och artillieri. Tror ni påriktigt att ett så stort land med så stora resurser som Ryssland skulle ha det svårt att invadera Ukraina om det var ett fulskalig invasion?

Jag tycker dock man ska ge mycket cred till Ukraina som kämpar på bra i den här konflikten.
Citera
2022-02-26, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neret
Kan vi känna oss trygga över huvud taget med en envåldshärskare som Putin? Jag tror inte det. Putin bestämmer själv om han sitter kvar eller inte, vem ska få bort honom? Regeringen är korrupt rakt igenom.

Ja det är den intressanta frågan. Så länge Putin har makten så är situationen extremt farlig. Han måste avsättas snarast. Men vem vågar göra det. Möjligen skulle det kunna vara militären som gör en kupp. Men då krävs det ju att hela militärledningen är med på det.
Att Putin skulle gå ut och säga. Vi förlorade och nu åker vi hem, finns inte på kartan. Det finns ingen återvändo för honom. Det återstår i princip bara självmord eller utvidgat självmord.
Citera
Medlem
rokossovskys avatar
Zelensky, eller Ukrainas Bagdad Bob, har uttalat sig:

“Our military, our national guard, our national police, our territory defence, special service, nationals of Ukraine, please carry on. We will win. Glory to Ukraine.”
(The Guardian)
Citera
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killercan1
Varför skulle den ha ökat?

Jag har läst från massa olika håll att den ökat. Många tror det bara rör sig om tex dam och liknande partiklar ökat sen striderna där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in