2022-02-26, 11:56
Bannlyst
I kväll kommer stormningen av Kiev.
Citera
2022-02-26, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gottgodis
Skulle ta dessa rapporter med en nypa salt, 800 personer på en natt är otroligt mycket och något som Ukraina rapportera dessutom. Lita inte blint på dessa siffror, var källkritisk!

Dom är inte här för att va källkritiska, tvärtemot är dom här för att bilda opinion och ljuga.
De är många OB timmar som ska betalas ut så hbtq vänster nollorna kan överleva.
Citera
2022-02-26, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Tyvärr är det så att en stark militärmakt är grunden för fred. Det ser vi på flera håll i världen. Kärnvapnen är därför en garanti för att ingen annan kärnvapenmakt försöker gå i krig med Ryssland, vilket ju Putin också mycket riktigt varnade för konsekvenserna av. Med den styrkan i ryggen så rensar nu Ryssland upp i det träsk av vapen och aggression som funnits i Ukraina.

Ser du dig som en svensk patriot redo att försvara Sverige mot eventuella angripare?
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Ja men det här är inget vanligt TV-spel. Vill du förinta jorden så kan du agera anfallskrig mot en nation som anfaller dig, istället för att bedriva försvarskrig istället.

Du verkar tro att Ryssarna är berädd begå kollektivt självmord och förstöra planeten jorden... men inget annat land är det😂? Nej ryssarna är nog inte så sugen på att se sina barn dödas i ett meninglöst krig... samt inte den ryska militären heller...

För är kärnvapen din enda rädsla så kan ju varenda kärnvapen nation börja hota runt med att använda dem om de inte får som d vill...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smaka-mig
Hur modernisera är den ryska armén egentligen? Har för mig Putin utför en pågående upprustning i att ersätta det gamla sovjetiska militära material under sin tid som president. Men från bilder man har sett i det här kriget ser det mesta vara decennier gamla stridsvagnar, transport och vapen. Visa soldater ser ut att vara nyrekryterade också.
Ryssland ser ju att vara väldigt efter jämfört med väst. Efter detta så tror jag ändå att Sverige och Finland skulle stå upp rätt så bra, visst långvarigt krig så vinner väl Ryssland tillslut. Men jag är inte imponerad.

Ryssland är och kommer alltid vara efter väst.

Ett land med så rövig ekonomi, där medellönen är skrattretande låg.
Många tänker på "Made in China" och att Kineser är fattiga. Kolla genomsnittslön för ryssar kontra exempelvis Kina idag.

Ryssland och dess befolknkng kommer alltid vara ett fattigt, smutsigt, emotionellt skadat land.

De har levt under diktatur och tyranni i över 100 år. När de lyckas bli fria och får köpa blåjeans som normala så väljer de istället att återgå till sin snedknullade historia.

Många ryssar är stolta. Frågan är vad fan de är stolta över, det tystade ordet? Att inte våga stå upp för någonting?

Jämna skiten med marken och förbjud hela landmassan att tiklträdas, uppenbarligen bli man skadad i huvudet av att befinna sig där.
Citera
Medlem
JamesWebbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
https://liveuamap.com/

Om man nu kan lite på denna sidan(Amerikansk) så har de ockuperade områden bara utökats under natten.

Nu vet jag inte om det vanligtvis finns en brytpunkt vid dessa invasioner, dvs att invasionen går fortare ju mer man ockuperar.

Det kommer bli svårare när de måste sprida ut sig över större ytor. När de intar områden där det bor miljontals människor måste de även lämna kvar trupper för att hålla området. Risken för bakhåll ökar.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt Sky News är dom ryska styrkorna i Kiev bara isolated pockets och begränsas samt bekämpas framgångsrikt av dom nationella styrkorna.

Sky News stöder sig på amerikanska uppgifter.

Ryssland har kört fast helt enkelt.

Och lokalbefolkningen bombarderar dem med molotovcoctails.
Citera
Medlem
löls avatar
Ryssland har INTE gått in med alla sina förband.
Detta är INTE ett fullskaligt krig där dom går all out som vissa tror.
Syftet med operationen är inte att döda massa ukrainare eller förstöra landet.
Artilleri och luftanfall har använts, men i mindre doser. För att inte orsaka onödig skada.
Taktiken från början och fortfarande är att få ukraina till förhandlingsbordet.
INTE att erövra landet.

Med detta sagt tycker jag att ukraina visar stort mod och världen ser att ukraina kan slåss mot stora björnar som ryssland.

Jag applåderar!!
Citera
2022-02-26, 11:58
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Återigen? Vem bryr sig om vad USA tillåter och inte tillåter?

Börjar Ryssland bomba svenska städer är det helt legitimt att börja bomba ryska...

Och kärnvapen... börjar ryssarna skicka sådana så om inte kärnvapen så kan vi nog dra iväg ett par riktigt hemska biologiska stridsvapen mot Ryssen.
Du snackar strunt. Sverige har ingen möjlighet att bomba något alls i stort sett. Vi har inga bombplan eller missiler...

Alla tomtar här som överdriver Sveriges förmåga, som tror att det bara är att sätta vapen i folk som knappt skjutit luftgävär är helt ute och cyklar. Ni har förmodligen inte gjort militärtjänst eller ens hållit i ett vapen själva.

Jag vet inte något om Ukraina, möjligtvis har befolkningen mer vana och utbildning från krig och vapen, men att det skulle avgöra till deras fördel i det långa loppet mot en fiende som Ryssland har jag svårt att tro.
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytefoam
Våga?
Vad tjänar dom på det? Varför skulle dom riskera det?
USA har redan Sverige där dom vill ha det, vi lyder minsta vink redan.

Och vad skulle det gynna Sverige att gå med i Nato?
Om Sverige skulle gå med i Nato så skulle det bara leda till ökade spänningar.
Ryssland är inte sugna på att få en kärnvapenbas på gotland tex.
Jag är inte så säker på att USA skulle gå in o rädda Sverige om det skulle innebär ett Ryskt svar på USA fastland...

Facit:
Nato: 2-3 miljoner invandrare till Sverige
Ryssland: ?

Nu är du sen in i en diskussion vi redan haft ett tag. Frågan gällde hur vi skulle kunna avvärja en rysk invasion på Sverige om vi söker ett Natomedlemskap. Försök hänga med lite, även om det är svårt för dig. Invandring har inte något med den diskussionen att göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manissa
Beror på, tar du flygplatser osv och de funkar så kan du få in trupper, bränsle osv fortare. I annat fall så torde det gå långsammare för att tex pansar står stilla i väntat på drivmedel, soldater utan förnödenheter osv.

Ingen av oss vet ju hur förberedda ryska armen var, de kan ha packat för 2 dagar eller 14, ingen här vet.

Håller med, känns som vi här på forumet redan målat upp Ryssens plan. Vi har ju ingen aning egentligen.

Jag menar visst kan de vinns kriget på en dag o fullständigt bomba sönder landet, men är det en vinst egentligen? Förmodligen vill dem ta det med minimala förluster på både sin egen och Ukrainas sida, blir väl lättare att hålla då ifall man nu lyckas ta landet.

Vi har väl facit i hand om 20-30 dagar skulle jag tro.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Hoppas Polen blir nästa.

Han lär testa Litauen först. Ett enklare byte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto