2022-02-26, 10:48
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Det ryska försvarsministeriets talesman meddelar att över 800 militära objekt i Ukraina har förstörts. Med andra ord, Ukrainas militära infrastruktur krackelerar. Vidare meddelas att frontlinjen i vissa partier i öst har flyttats sex kilometer västerut då Ukrainas nationalister övergett sina positioner. Staden Melitopol med 150 00 invånare har intagits.

Den ryska avmilitariseringen av Ukraina går således som på räls.

Källa:
https://www.youtube.com/watch?v=We-zT7Lmpk8

Som på rysk räls; dåligt stål som inte håller för en simpel dressin.
Citera
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Maktförhållanden har väldigt lite med verkligheten att göra. Så länge man har folket bakom sig är det bra att köra. Lidandet ukrainska folket får utstå ligger helt på Ryssland och Putin.

Nej, maktförhållanden har allt med verkligheten att göra. Maktförhållanden är t.ex. förklaringen till varför inget land skickar in militär i Ukraina - där finns ett latent kärnvapenhot från Ryssland. Högst tveksamt i vilken utsträckning Zelensky har "folket bakom sig". Visserligen finns modiga civila ute i Kiev och de förtjänar all heder, men betänk att halva befolkningen starkt identifierar sig med Ryssland. Att västerländsk media målar upp det som att Zelensky har ett massivt stöd är en helt annan sak.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
I praktiken verkar de som att om Usa attackerar Irak så tycker deras allierade att det är "rätt" och om Ryssland attackerar Ukraina tycker deras allierade att detta är "rätt".

Även detta ett felaktigt perspektiv. Kritiken mot USA vid invasionen av Irak var massiv, även från allierade. Bl.a. Sverige fördömde USAs agerande i FN.
Citera
Medlem
JamesWebbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Bara en liten kommentar.

Tror du på allvar att Putin skulle missat skicka med bensin och mat med trupperna?

Tänk några varv!

Faktum är det kommer mer och mer rapport om ryska soldater som springer runt och med bensindunkar och letar mat:

https://twitter.com/GirkinGirkin/sta...5hqjaR2YxgP9Ew
Citera
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Lavrov är en sjuk djävul. Jag hade satt ett skott i pannan på honom och tagit straffet.

Det är fullt att ljuga
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Efter riggade val kan det bli statskupp. Det har inte blivit någon statskupp vid efterföljande val.
Bara ett 8 år långt inbördeskrig där östra delen och västra delen inte vill ha med varandra att göra. Men det visste du kanske inte om?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag gissar att Putin och hans rövslickare gjort en historisk felkalkyl.

Han får en starkare front mot sig än vad han trodde. Nu menar jag inte främst militärt, utan även politiskt, känslomässigt, ekonomiskt och strategiskt.

Han har nog inte tänkt ena NATO-länderna och påskynda kommande ansökningar till NATO.

Han borde nog satsa på ett fungerande hemland innan han muckar med hela Västvärlden, på alla nivåer.

Fattas bara uppror i Ryssland så är skitmackan komplett.

Exakt han och hans rådgivare arbetar med skrämsel för att uppnå vad de nu vill uppnå. Nu får de typ hela civiliserade världen emot sig och de haf trott att de skulle bilda ett nytt ekonomiskt block med kina som passiv understödjare. Med detta massiva motstånd kommer kina tvingas vara emot ryssland dem med eller återgå till riskokning.

Ryssarna e utspridda i hela världen och även kända ryssar utomlands tex idrottsmän tvingas nu ställa sig mot putin. Dett sprids såklart hem till ryssland och inbördeskrig kan då ej uteslutas
Citera
2022-02-26, 10:49
Medlem
Enligt Sky News är dom ryska styrkorna i Kiev bara isolated pockets och begränsas samt bekämpas framgångsrikt av dom nationella styrkorna.

Sky News stöder sig på amerikanska uppgifter.

Ryssland har kört fast helt enkelt.
Citera
2022-02-26, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Varför då? Hjälp dina röda kamrater istället, de sitter i skiten!
Det är du som vill kriga. Helt sjukt att jag ska behöva skydda idioter som dig när kriget kommer till Sverige.
Citera
2022-02-26, 10:50
Medlem
Hej vad händer om dom träffar polen nu när dom är så nära? De är ju ett natoland?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Faktum är det kommer mer och mer rapport om ryska soldater som springer runt och med bensindunkar och letar mat:

https://twitter.com/GirkinGirkin/sta...5hqjaR2YxgP9Ew
Ha, ha, ha!

Du gjorde min dag!

Nu ska jag ut i solen!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Efter riggade val kan det bli statskupp. Det har inte blivit någon statskupp vid efterföljande val.

När Usa genomför ett krig/statskupp/sanktioner så är det alltid rätt och när Ryssland gör det alltid fel. Det är inte hållbara resonemang logiskt men med det sagt så har jag ingen "lösning" på dilemmat men det handlar om storpolitik/geopolitik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in