Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-26, 10:17
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
När uttryckte sig LL för första gången att gärningsmannen "älgade sig fram"? Var det efter 1988?
Detta citat kommer han med i förhöret jag länkade till, från 860427 . ”Det är därför jag kan avgöra hans klumpiga steg. Bredbent lunka han då iväg in i gränden och börja jogga.”

Första gången jag sett Leif Ljungqvist kommentera gärningsmannens rörelsemönster .
I samma förhör säger han sig kunna skönja GM mördarns ansikte.

Den femtonde maj hör han av sig till PU sedan han sett bilder på Baader-Meinhof ligans medlemmar. Då har han börjat förnimma utseendet av GM och tycker att denne är lik Jan-Carl Raspe.

https://wpu.nu/images/f/ff/Pol-1986-05-15_1500_E9972-00-D_VITTNESFÖRHÖR-Leif-Ljungqvist.pdf
Citera
2022-02-26, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schadler
Palmemordet - Nya uppgifter 2022. Chevamannen Leif Ljungqvist
https://www.youtube.com/watch?v=GTei4jaUezk

Leif Ljungqvist - första vittnet till händelserna på Sveavägen den 28 februari 1986 - slår fast att mordet skedde kl 23.17-23.18, absolut senast 23.18.

Intervju av Thomas Gjutarenäfve med Chevamannen Leif Ljungqvist ("Det är mord på Sveavägen"), utlagd på Youtube nu ikväll 25 februari.

Info om intervjun, via Gjutarenäfve:

Gjutarenäfve är inte seriös. Punkt. Man kan förvisso ha en viss behållning av att lyssna på det Leif L berättar men Gjutarnäfve har inte ens koll på det mest elementära och hela intervjun syftar till att han ska kunna meddela att han har sensationella uppgifter. Sensationsjournalistik om man vill vara snäll för journalistik är det definitivt inte. Stackars Leif L som blivit utsatt för detta svammel.
Nu har ju Leif L inte varit konsekvent och det finns anledning att ifrågasätta vissa av hans uppgifter men jag tror inte att han talar mot bättre vetande.
Senast redigerad av cherryfive 2022-02-26 kl. 11:11.
Citera
2022-02-26, 12:05
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Leif Ljungqvist har ändrat sina uppgifter om mordkvällen ända sedan 1986. Nedanstående är ett citat från ett förhör med LL från 860427. Här pratar han med en kvinna väster om mordplatsen ca tre minuter före MOP. Dvs när han nu påstår sig vara framför Dekorima.

”I korsningen Drottninggatan & Wallingatan frågar Ljungqvist en kvinna vilken tid bussen skulle komma. Kvinnan svarade att den skulle komma strax efter klockan 23:00 . Ljungqvist tittade då på sin egen klocka och den visade tiden 23:18”

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9978-00-C

Om man är intresserad av att närma sig sanningen så är det i det närmaste poänglöst att 36 år efter dådet intervjua vittnen om MOP , i synnerhet gäller detta redan hörda vittnen från Grand, mordplatsen etc. Här gäller det att gå till deras inledande förhör. Med tiden förändras minnesbilden även för vittnen med de bästa intentioner.

Däremot kan nya uppgifter om ex Olof Palmes personliga förhållanden eller liknande vara av intresse även 36år efter MOP:
Är nog beredd att helt sluta lyssna på LL.

Att han dessutom är bergsäker på att GM var barhuvad gör det ännu mer säkert att han troligen inte har några minnen kvar alls.
Citera
2022-02-26, 16:38
Medlem
p.norths avatar
Vad är då den egentliga orsaken varför J. A och LL, granne och kompisar kommer i kant med varandra efter ett par dagar pga LLs uttalande att GM var barhuvad?
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Är nog beredd att helt sluta lyssna på LL.

Att han dessutom är bergsäker på att GM var barhuvad gör det ännu mer säkert att han troligen inte har några minnen kvar alls.
Citera
2022-02-26, 20:45
Medlem
Citat:
Blir nyfiken på ditt tidsperspektiv . Åke Rimborn citerades i Arbetet i mitten av Maj 1987 att han fick uppgifterna från Lisbeth Palme mordnatten lämnat uppgifterna som låg till grund för rikslarmet. Uppgifterna är desamma 2022.
Ser att expressens film "teg om Palmemordet i 30 år" har 144 000 visningar på youtube. Alltid så. Vilseledande inslag får enorma tittarsiffror... Expressens vinkling då var väl också vilseledande, scoopet att Å.R. "träda fram med nya uppgifter". Men det är väl sant att han inte pratat om mordnatten sedan dess.
Han säger att han fick uppgiften att skriva rikslarmet. Det skrev du för åtta år sen, när frågan om det var han eller Lars C som gjorde första larmet. Det var angående intervjun med juristkommissionen, Gunnel Lindberg frågade Hans Holmér om han visste vem det var.
Citera
2022-02-26, 21:04
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Vad är då den egentliga orsaken varför J. A och LL, granne och kompisar kommer i kant med varandra efter ett par dagar pga LLs uttalande att GM var barhuvad?
Vad menar du?
Citera
2022-02-26, 21:07
Medlem
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=SXkrfolK9jQ

Även denna. Här drar han tillbaka tidigare uppgifter om att han ska ha sett skandiamannen komma till mordplatsen gåendes från skandia, efter mordet. Han är bergsäker på att han dock ser Skandiamannen springa in i gränden mot piketpoliserna.

Uppgifter om mordtiden är också intressant. Tydligen ska utredningen ha kommit fram till mordtiden efter att LL blivit tillfrågad om tiden, och då sa han att utredningen ska gå efter larmtiden.

Men något är fel här. Han ser att tiden är 23:15 när han är vid drottninggatan/adolf fredrikskyrkogata samtidigt som han åker ut mot sveavägen. Morelius fru som tar ut pengarna 23:18 säger att hon hör skotten just när hon tar ut pengarna.
En rolig sak: bland det första han kommenterade till JA som satt bredvid: det konstiga att just den här lampan i den här korsningen var släckt… Gatubelysningen. Mystisk detalj no669…

Vad ska man tro om nya tidsuppgifterna? Han ska ha kommit på det 30 år efteråt, att han tittade på klockan 23.15 (max tre min före skotten). Möjligt att 23.18 är korrekt mordtid men det lutar väl åt att det är ett önskeminne i efterhand? Motivet att skaffa bevis för skandiamannen-skandalen, som han är mkt upprörd över. Han såg ju honom på plats, och hans språngmarsch.
Citera
2022-02-26, 21:36
Medlem
Citat:

Uppslag till ett avsnitt i Tv3, Grannfejden. På en viktig punkt är dom i alla fall helt överens. Skandiamannen... J.A sa i tingsrätten att han pratade med en man i keps, mellan 40-50 år, ja... båda pekar ut honom där, (=båda bekräftar hans berättelse).

PS. Ikväll palmeträff på sveavägen (info på ekevis kanal)
Citera
2022-02-26, 22:12
Medlem
Citat:
Detta citat kommer han med i förhöret jag länkade till, från 860427 . ”Det är därför jag kan avgöra hans klumpiga steg. Bredbent lunka han då iväg in i gränden och börja jogga.”

Första gången jag sett Leif Ljungqvist kommentera gärningsmannens rörelsemönster .
I samma förhör säger han sig kunna skönja GM mördarns ansikte.

Den femtonde maj hör han av sig till PU sedan han sett bilder på Baader-Meinhof ligans medlemmar. Då har han börjat förnimma utseendet av GM och tycker att denne är lik Jan-Carl Raspe.

https://wpu.nu/images/f/ff/Pol-1986-05-15_1500_E9972-00-D_VITTNESFÖRHÖR-Leif-Ljungqvist.pdf

Chevamannen tror att det var undre världen som hotade honom...

Stalltips: blir nyckelvittne men inte på det sätt att själv tror... Intressanta saker om skytten och andra detaljer i grundstoryn, som är intakt.
Kom ihåg att Chevamannen är det mordplatsvittne som engagerat sig mest efteråt, nära kontakt med utredare, privatspanare och journalister. (=påverkats mest av annan information). Det försöker han inte dölja i nya intervjun, hälften är kopplat till andrahandsinfo, ”det har han sagt”, ”har jag hört”, osv).
Citera
2022-02-26, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thorhan

Stalltips: blir nyckelvittne men inte på det sätt att själv tror... Intressanta saker om skytten och andra detaljer i grundstoryn, som är intakt.
Kom ihåg att Chevamannen är det mordplatsvittne som engagerat sig mest efteråt, nära kontakt med utredare, privatspanare och journalister. (=påverkats mest av annan information). Det försöker han inte dölja i nya intervjun, hälften är kopplat till andrahandsinfo, ”det har han sagt”, ”har jag hört”, osv).

Blev Chevamannen hotad?
Citera
2022-02-27, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thorhan

Så länge som LL lever har han väl potential att underhålla privatspanare rätt väl? Ett litet köttben då och då, i olika "intervjuer"?

Och inte riskerar han då att bli lagförd för det - så länge som han avhåller sig från att "introducera en ny GM" (alltså något alt. till SE &co).
Det är bara att blåsa på.
Citera
2022-02-27, 01:26
Medlem
Citat:
Uppgifter om mordtiden är också intressant. Tydligen ska utredningen ha kommit fram till mordtiden efter att LL blivit tillfrågad om tiden, och då sa han att utredningen ska gå efter larmtiden.

Men något är fel här. Han ser att tiden är 23:15 när han är vid drottninggatan/adolf fredrikskyrkogata samtidigt som han åker ut mot sveavägen. Morelius fru som tar ut pengarna 23:18 säger att hon hör skotten just när hon tar ut pengarna.
Mordtiden är ofrånkomligen intressant. I diskussionerna har det under åren ältats väldigt mycket vad Chevamannen Leif sagt tidigare i förhållande vad han säger idag. Tröttsamt snack av skribenter. Jag tycker fokus mer bör ligga på vad han säger idag, dvs. som i intervjun med Gjutarenäfve där Leif argumenterar för och framhåller 23.17-23.18 (absolut senast 23.18) som mordtid. Infon i den intervjun i övrigt om Leifs allmänna tillförtlitlighet utifrån att han jobbat för kungahuset tidigare etcetera är samtidigt inte ointressant. Apropå alla som frekvent hållit på och försökt spela ned Chevamannens trovärdighet med upprepat pladder och fokus på vad han sagt på 80-talet (i stället för under senare år).
Något verkar fel rörande mordtiden relaterat Palmeutredares (historiskt) uppgift 23.21...
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Gjutareväfve har en fallenhet för att leta upp stollar.
https://www.youtube.com/watch?v=hL7rjN_z0is
Med utredare som Olle Torge är det inte lätt att leda en utredning. Han gör en hel del spektakulära uttalanden och drar ännu fler befängda slutsatser.
Vilka tänker du mer på förutom Torge? Tänker du på Kaj Hahne? Claes Hedberg? Conny Andersson?
Lite selektering får man ändå tillstå att Gjutarenäfve har, då han "missat" Ole Dammegård...
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Gjutarenäfve är inte seriös. Punkt. Man kan förvisso ha en viss behållning av att lyssna på det Leif L berättar men Gjutarnäfve har inte ens koll på det mest elementära och hela intervjun syftar till att han ska kunna meddela att han har sensationella uppgifter. Sensationsjournalistik om man vill vara snäll för journalistik är det definitivt inte. Stackars Leif L som blivit utsatt för detta svammel.
Nu har ju Leif L inte varit konsekvent och det finns anledning att ifrågasätta vissa av hans uppgifter men jag tror inte att han talar mot bättre vetande.
Jag kan både hålla med dig och inte hålla med dig. Gjutarenäfve har en speciell intervjustil, han är nog påfrestande att svara på frågor ifrån när han drar igång och ältar loss som i samtalet med Leif L. Jobbig att höra på också som lyssnare. Dock tror jag det kan eller skulle kunna bära frukt, dvs. att han får ut info från personer som t.ex. Ljungqvist och Jeppssson, Palmemordet-vittnen som lätt bara upprepar samma ord de tidigare sagt år efter år. Med Leif L senast var det samtidigt gränsfall hur Gjutarenäfve tjatade och höll på med likartade frågor runt och runt. Den gången tror jag inte det kom ut så mycket matnyttigt egentligen.
Jämfört med en intervjuare och samtalare som Otto Ekevi fördrar jag ändå Thomas Gjutarenäfve.
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Blev Chevamannen hotad?
Ja. Han berättade om det senast i intervjun med Gjutarenäfve: hot från en kvinnlig bekant eller flickvän till Christer Pettersson. Detta är sedan gammalt. Informationen har varit känd länge. Finns också äldre info från 80- och/eller 90-talen om att Chevamannen ska ha hotats av Christer Petterssons "vänner", vilka det nu var.
Senast redigerad av Schadler 2022-02-27 kl. 02:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in