Citat:
Ursprungligen postat av
oresundsbroen
Uppgifter om mordtiden är också intressant. Tydligen ska utredningen ha kommit fram till mordtiden efter att LL blivit tillfrågad om tiden, och då sa han att utredningen ska gå efter larmtiden.
Men något är fel här. Han ser att tiden är 23:15 när han är vid drottninggatan/adolf fredrikskyrkogata samtidigt som han åker ut mot sveavägen. Morelius fru som tar ut pengarna 23:18 säger att hon hör skotten just när hon tar ut pengarna.
Mordtiden är ofrånkomligen intressant. I diskussionerna har det under åren ältats väldigt mycket vad Chevamannen Leif sagt tidigare i förhållande vad han säger idag. Tröttsamt snack av skribenter. Jag tycker fokus mer bör ligga på vad han säger idag, dvs. som i intervjun med Gjutarenäfve där Leif argumenterar för och framhåller 23.17-23.18 (absolut senast 23.18) som mordtid. Infon i den intervjun i övrigt om Leifs allmänna tillförtlitlighet utifrån att han jobbat för kungahuset tidigare etcetera är samtidigt inte ointressant. Apropå alla som frekvent hållit på och försökt spela ned Chevamannens trovärdighet med upprepat pladder och fokus på vad han sagt på 80-talet (i stället för under senare år).
Något verkar fel rörande mordtiden relaterat Palmeutredares (historiskt) uppgift 23.21...
Citat:
Ursprungligen postat av
Joe Blow
Gjutareväfve har en
fallenhet för att leta upp stollar.
https://www.youtube.com/watch?v=hL7rjN_z0is
Med utredare som Olle Torge är det inte lätt att leda en utredning. Han gör en hel del spektakulära uttalanden och drar ännu fler befängda slutsatser.
Vilka tänker du mer på förutom Torge? Tänker du på Kaj Hahne? Claes Hedberg? Conny Andersson?
Lite selektering får man ändå tillstå att Gjutarenäfve har, då han "missat" Ole Dammegård...
Citat:
Ursprungligen postat av
cherryfive
Gjutarenäfve är inte seriös. Punkt. Man kan förvisso ha en viss behållning av att lyssna på det Leif L berättar men Gjutarnäfve har inte ens koll på det mest elementära och hela intervjun syftar till att han ska kunna meddela att han har sensationella uppgifter. Sensationsjournalistik om man vill vara snäll för journalistik är det definitivt inte. Stackars Leif L som blivit utsatt för detta svammel.
Nu har ju Leif L inte varit konsekvent och det finns anledning att ifrågasätta vissa av hans uppgifter men jag tror inte att han talar mot bättre vetande.
Jag kan både hålla med dig och inte hålla med dig. Gjutarenäfve har en speciell intervjustil, han är nog påfrestande att svara på frågor ifrån när han drar igång och ältar loss som i samtalet med Leif L. Jobbig att höra på också som lyssnare. Dock tror jag det kan eller skulle kunna bära frukt, dvs. att han får ut info från personer som t.ex. Ljungqvist och Jeppssson, Palmemordet-vittnen som lätt bara upprepar samma ord de tidigare sagt år efter år. Med Leif L senast var det samtidigt gränsfall hur Gjutarenäfve tjatade och höll på med likartade frågor runt och runt. Den gången tror jag inte det kom ut så mycket matnyttigt egentligen.
Jämfört med en intervjuare och samtalare som Otto Ekevi fördrar jag ändå Thomas Gjutarenäfve.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cianneli
Blev Chevamannen hotad?
Ja. Han berättade om det senast i intervjun med Gjutarenäfve: hot från en kvinnlig bekant eller flickvän till Christer Pettersson. Detta är sedan gammalt. Informationen har varit känd länge. Finns också äldre info från 80- och/eller 90-talen om att Chevamannen ska ha hotats av Christer Petterssons "vänner", vilka det nu var.