Citat:
Ursprungligen postat av
Amanite
Så kontentan av ditt svar är alltså att jag ska anpassa mig efter andra som inte har kognitiv förmåga att framföra sina fordon på ett säkert sätt? Bra där, problemet är bara att jag vägrar delta i nån form av kollektiv bestraffning för att andra är dumma i huvudet. Kan de inte köra utan att skada andra så har de heller inget på vägen att göra.
Jag har förstått att du vägrar anpassa dig. Det framgår med all tydlighet att du kör som du vill.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amanite
Vad är det jag tycker? Att statiska lösningar på dynamiska situationer är otillräckliga? ja givetvis tycker jag det, för det är de ju.
Fast problemet är ju att alla tolkar situationer annorlunda. Det är därför vi har regler. Det gäller även fler saker än trafiken. På industrin, på byggen, i sjukvården osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amanite
Nej alla använder inte hjärnan när de kör. De flesta kör för att ta sig från punkt A till punkt B, inget annat. De har inte minsta intresse av bilkörning på något sätt. Då blir man aldrig heller en bra förare. Så du behöver inte oroa dig, jag kör säkert för både mig själv eftersom jag älskar att köra bil. Det är också därför jag testar de bilar jag kör i en massa olika situationer för att undersöka hur just den bil jag kör beter sig vid olika situationer. Du kan med andra ord tycka precis vad du vill men faktum kvarstår, jag är troligen en betydligt bättre förare än vad du är. Allt handlar nämligen inte bara om regler.
Självklart använder de hjärnan. I annat fall vore de hjärndöda och att köra bil, eller att överhuvudtaget göra nånting, är omöjligt.
Jag är inte säker på om du trollar om du på fullaste allvar menar vad du skriver om ointresserade förare och att du testar hur dina bilar uppför sig samt att du skulle vara en bättre förare.
Så gott som dagligen ser jag folk som inte följer regler, som tvingar mig att anpassa mig till idioter som inte kan följa de regler och visa den hänsyn i trafiken som man kan förvänta sig. Jag kör Personbil, lätt lastbil, Långtradare och MC. Så gott som samtliga incidenter jag är med i beror på folk som resonerar (förmodligen) som du gör. Helt ärligt skiter jag i om du anser dig vara en bättre förare, för jag är säker på min egen körning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amanite
Jag gav dig en chans att ge EN ENDA god anledning till att följa skylten i det aktuella scenariot. Jag undanbad också den otroligt korkade one-linern "För att skylten säger det". Du kunde alltså inte ens klara EN av dessa två saker? Är du på riktigt...
Du undrar om jag vill ha en skylt som berättar varför skylten sitter där? Nej Einstein, det är inte nödvändigt. Men eftersom skylten inte vinner någon som HELST legitimitet hos någon med normalt fungerande hjärna så är det ju rimligt att ifrågasätta varför den sitter där.
Det kanske är svårt för en regelryttare som dig att förstå men för oss andra med fungerande frontallober så är det rimligt att det finns en anledning när det sätts upp en regel.
Och nej, alla andra hitte-på scenarion om långtradare "massa cyklister" och fotgängare är också helt irrelevanta. Som jag sa, detta är en lågt trafikerad landsväg mitt ute på landet med konstant låg terräng och extremt bra sikt åt alla håll. Det finns ingen som helst anledning till att stanna vid en sådan korsning.
Den bästa anledningen är för att det är stopplikt. Det må vara så att du ligger sömnlös över sånt men inte jag.
Länka platsen via Google Maps så ska jag undersöka saken och återkomma.
Jag vill även ha en replik från dig på att länder med dåligt trafiknedvetande har högre olycksstatistik än tex Sverige, och att samma sak inte skulle inträffa här när bilförare börjar köra efter dynamiska lösningar.
Jag vill också ha exempel på där frånvaron av regler är en större framgång än om regler skulle finnas.