2021-12-01, 15:24
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Och du var etablerad i cirkulationen, dvs körde inte in i ytterfilen på rondellen precis när den andre kom körandes i innerfilen?

Bilden förklarar rätt bra.

https://www.google.com/search?q=cirkulationsplats+regler&client=ms-android-huawei-rev1&prmd=isvxn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahU KEwj7vczy5cL0AhXLR_EDHbBhCRYQ_AUoAXoECAIQAQ&biw=36 0&bih=631&dpr=3#imgrc=1WT0DOmUhWBMnM&imgdii=qTjudC 6DX_83MM

Så, dåren som vek av 90 grader är illustrerad med röd färg till höger i bild.
Citera
2022-02-23, 22:53
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Kan du ge någon anledning till att säkerheten förbättras om du tillåter fri fart ut från sidovägen, om än med väjningsplikt.

Att stanna ger en tid att reflektera och inte göra chansningar som att hinna utnyttja en lucka.

Och med det resonemanget kan vi ju ha stop plikt på alla korsningar överallt.
Gör en rimlighetsbedömning innan du ventilerar.
Citera
2022-02-23, 22:57
Medlem
Blinkar vänster i cirkulationsplats för att ta den andra avfarten, fortfarande med vänster blinkers på. Skottpengar på dessa.
Citera
2022-02-24, 00:55
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoppsmäll

Självklart använder de hjärnan. I annat fall vore de hjärndöda och att köra bil, eller att överhuvudtaget göra nånting, är omöjligt.
Jag är inte säker på om du trollar om du på fullaste allvar menar vad du skriver om ointresserade förare och att du testar hur dina bilar uppför sig samt att du skulle vara en bättre förare.
Så gott som dagligen ser jag folk som inte följer regler, som tvingar mig att anpassa mig till idioter som inte kan följa de regler och visa den hänsyn i trafiken som man kan förvänta sig. Jag kör Personbil, lätt lastbil, Långtradare och MC. Så gott som samtliga incidenter jag är med i beror på folk som resonerar (förmodligen) som du gör. Helt ärligt skiter jag i om du anser dig vara en bättre förare, för jag är säker på min egen körning.

Den bästa anledningen är för att det är stopplikt. Det må vara så att du ligger sömnlös över sånt men inte jag.
Länka platsen via Google Maps så ska jag undersöka saken och återkomma.

Självklart testar jag de bilar jag äger och kör i olika situationer. Varför skulle jag inte göra det?
Ju mer man vet om detta desto bättre vet man hur sitt fordon reagerar i en viss given situation. Detta är såklart något alla förare borde göra och att du ser säkerhetstänk som trollande tycker jag är ganska roande, det säger ju betydligt mer om dig än mig.

Du försöker dessutom få det att låta som om jag totalt skiter i andra och inte visar hänsyn, så är inte fallet. Jag visar mer än de flesta hänsyn mot de som faktiskt kör på ett rimligt sätt och inte heller är rädda att tänka utanför boxen och agera utefter det som är bäst i situationen. Detta till skillnad från efterblivna regelryttare som bajsar på sig så fort de närmar sig en trafiksituation de aldrig varit i och som försvårar flödet mer än nödvändigt.

Gällande Stopplikten så har du Google Maps adresssen här. Jag vill gärna höra din åsikt eftersom du fortfarande inte kommit med annat än "för att regeln säger så"-trams.

https://www.google.com/maps/@55.5262397,13.0236223,3a,75y,313.27h,74.9t/data=!3m6!1e1!3m4!1s-abWGVf4VaFBrVsQ1ih8CA!2e0!7i16384!8i8192?hl=sv
Citera
2022-02-24, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Självklart testar jag de bilar jag äger och kör i olika situationer. Varför skulle jag inte göra det?
Ju mer man vet om detta desto bättre vet man hur sitt fordon reagerar i en viss given situation. Detta är såklart något alla förare borde göra och att du ser säkerhetstänk som trollande tycker jag är ganska roande, det säger ju betydligt mer om dig än mig.

Du försöker dessutom få det att låta som om jag totalt skiter i andra och inte visar hänsyn, så är inte fallet. Jag visar mer än de flesta hänsyn mot de som faktiskt kör på ett rimligt sätt och inte heller är rädda att tänka utanför boxen och agera utefter det som är bäst i situationen. Detta till skillnad från efterblivna regelryttare som bajsar på sig så fort de närmar sig en trafiksituation de aldrig varit i och som försvårar flödet mer än nödvändigt.

Gällande Stopplikten så har du Google Maps adresssen här. Jag vill gärna höra din åsikt eftersom du fortfarande inte kommit med annat än "för att regeln säger så"-trams.

https://www.google.com/maps/@55.5262397,13.0236223,3a,75y,313.27h,74.9t/data=!3m6!1e1!3m4!1s-abWGVf4VaFBrVsQ1ih8CA!2e0!7i16384!8i8192?hl=sv

Nog för att jag inte heller är någon vän av att slaviskt lyda all sorts skit som politikerna hittar på, men om man läser dina inlägg i den här tråden märker man ju direkt att du har riktigt allvarliga problem. Du verkar fullständigt oförstående för andras misstag och begränsningar, är totalt osympatisk, självgod, aggressiv och lättkränkt samtidigt som du har sämre impulskontroll än en nyanländ, granatchockskadad tonårsarab.

Du förföljer folk, bryter mot varenda regel närhelst det passar dig, beter dig som en jävla barnunge i största allmänhet och här är två väldigt talande exempel:

(FB) Mest irriterande i trafiken

Så där beter sig inte en vuxen, normalbegåvad man. Du är uppenbarligen inte lämpad ens att framföra en damcykel med stödhjul på allmän väg.

Det mest irriterande i trafiken är sådana som du: lättkränkta, omanliga skitungar med noll självbehärskning.
Citera
2022-02-25, 07:56
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Blinkar vänster i cirkulationsplats för att ta den andra avfarten, fortfarande med vänster blinkers på. Skottpengar på dessa.

Eller folk som åker in i innerfilen i en rondell för att sen när de ska ut vika av och åka ut i ytterfilen utan att se sig för om någon är bakom i den filen. Eller de som gör samma, alltså åker in i rondellen i innerfilen, viker av och åker ut i ytterfilen för att sen direkt byta till vänsterfil igen för att de ska svänga vänster strax i nästa korsning. De borde gasas ihjäl.
Citera
2022-02-25, 14:03
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Nog för att jag inte heller är någon vän av att slaviskt lyda all sorts skit som politikerna hittar på, men om man läser dina inlägg i den här tråden märker man ju direkt att du har riktigt allvarliga problem. Du verkar fullständigt oförstående för andras misstag och begränsningar, är totalt osympatisk, självgod, aggressiv och lättkränkt samtidigt som du har sämre impulskontroll än en nyanländ, granatchockskadad tonårsarab.

Du förföljer folk, bryter mot varenda regel närhelst det passar dig, beter dig som en jävla barnunge i största allmänhet och här är två väldigt talande exempel:

Så där beter sig inte en vuxen, normalbegåvad man. Du är uppenbarligen inte lämpad ens att framföra en damcykel med stödhjul på allmän väg.

Det mest irriterande i trafiken är sådana som du: lättkränkta, omanliga skitungar med noll självbehärskning.

Nu låter du väldigt, väldigt ledsen..

Du har dock helt rätt i att jag har oerhört lite tålamod med efterblivna människors misstag i trafiken som går ut över mig eller andra.
Med detta inte sagt att inte alla kan begå misstag, det som stör mig mest är de som faktiskt inte gör det som står i deras makt för att rätta till dessa när de begås.
Detta löses mycket enkelt, antingen så ser man till att inse att trafik kräver uppmärksamhet och kognitiv förmåga att snabbt nog finna sig i olika situationer. Eller så har man helt enkelt inget i trafiken att göra.
Det bör till och med du kunna skriva under på.
Senast redigerad av Amanite 2022-02-25 kl. 14:27.
Citera
2022-02-25, 15:50
Medlem
Citat:
Nu låter du väldigt, väldigt ledsen..

Du har dock helt rätt i att jag har oerhört lite tålamod med efterblivna människors misstag i trafiken som går ut över mig eller andra.
Med detta inte sagt att inte alla kan begå misstag, det som stör mig mest är de som faktiskt inte gör det som står i deras makt för att rätta till dessa när de begås.
Detta löses mycket enkelt, antingen så ser man till att inse att trafik kräver uppmärksamhet och kognitiv förmåga att snabbt nog finna sig i olika situationer. Eller så har man helt enkelt inget i trafiken att göra.
Det bör till och med du kunna skriva under på.

Det är ytterst sällan folk åker omkring och jävlas medvetet med andra. Om det är en äldre förare: visa den tolerans och hänsyn som du själv kommer att önska dig när du blir gammal. Om det är en osäker förare: ha tålamod, vi har alla varit nybörjare någon gång och ingen kör perfekt en vecka efter att ha klarat uppkörningen.

Att folk gör fel i trafiken kan bero på väldigt många olika saker. De flesta gör trots allt så gott de kan. Och ingen blir en bättre förare av att bemötas med aggressivitet.

Det är inte din uppgift att åka omkring och läxa upp folk till höger och vänster. Att klanta sig är en sak, att medvetet bete sig illa en helt annan. Om du bedömer att någon utgör en trafikfara så kan du alltid kontakta polisen och låta dem ta hand om saken. Annars ska du sköta ditt.

Sen begriper jag inte vad det är du tror dig kunna uppnå med ditt intoleranta och aggressiva beteende. Du mår förmodligen bara sämre av det själv och du kan ändä inte lära andra att köra som du vill. Om någon gör fel, låt det rinna av bara. Du går väl inte runt på ICA och skriker åt folk som du tycker står i vägen eller tar lite för lång tid på sig i kassan? Då finns det ingen anledning att bete sig på liknande sätt bakom ratten heller.

Kan du inte behärska dig så är det du som inte har i trafiken att göra. Och med din nuvarande attityd löper du risk att förr eller senare hamna i potentiellt farliga situationer då du kanske retat upp fel person.

Så tänk om. Och tänk dig för.
Citera
2022-02-25, 19:58
Medlem
stoppsmälls avatar
Citat:

Nä men jag har tänkt till. Självklart ska man testa bilen i olika situationer så att man vet hur den uppför sig. Man vill ju inte bajsa på sig när nån gör en bedömning att agera utifrån situationen.

Jag har tagit kontakt med folk som jobbar med trafiksäkerhet och försöker få till ett möte där jag ska visa våra inlägg så att de tänker till. Har man bara testat bilen och tänker utanför boxen så klarar sig man alltid, till skillnad från de som faktiskt följer reglerna. Vilka jävla idioter liksom, som inte fattar det än.

Den där jävla stoppskylten satte nån upp helt utan anledning. Förmodligen var den en paragrafryttare som inte brydde sig om folk som oss, som testar bilen i olika situationer och inte bajsar på oss.

Fy fan för paragrafryttare. Om folk ändå gav fan i paragraferna och körde som oss skulle olyckorna minska radikalt.
Citera
2022-02-26, 00:11
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Det är ytterst sällan folk åker omkring och jävlas medvetet med andra. Om det är en äldre förare: visa den tolerans och hänsyn som du själv kommer att önska dig när du blir gammal. Om det är en osäker förare: ha tålamod, vi har alla varit nybörjare någon gång och ingen kör perfekt en vecka efter att ha klarat uppkörningen.

Att folk gör fel i trafiken kan bero på väldigt många olika saker. De flesta gör trots allt så gott de kan. Och ingen blir en bättre förare av att bemötas med aggressivitet.

Det är inte din uppgift att åka omkring och läxa upp folk till höger och vänster. Att klanta sig är en sak, att medvetet bete sig illa en helt annan. Om du bedömer att någon utgör en trafikfara så kan du alltid kontakta polisen och låta dem ta hand om saken. Annars ska du sköta ditt.

Sen begriper jag inte vad det är du tror dig kunna uppnå med ditt intoleranta och aggressiva beteende. Du mår förmodligen bara sämre av det själv och du kan ändä inte lära andra att köra som du vill. Om någon gör fel, låt det rinna av bara. Du går väl inte runt på ICA och skriker åt folk som du tycker står i vägen eller tar lite för lång tid på sig i kassan? Då finns det ingen anledning att bete sig på liknande sätt bakom ratten heller.

Kan du inte behärska dig så är det du som inte har i trafiken att göra. Och med din nuvarande attityd löper du risk att förr eller senare hamna i potentiellt farliga situationer då du kanske retat upp fel person.

Så tänk om. Och tänk dig för.

Det är ju vackert av dig att tänka på min säkerhet att reta upp fel person men inte särskilt sakligt argument eftersom jag bedömer denna bättre än du.

Tror du på fullaste allvar att jag skulle kontakta polisen när någon beter sig som ett illa vaggat cp i trafiken mot mig? Du får nog tänka om, jag skulle naturligtvis aldrig ringa polisen över något jag kan lösa på egen hand. Det bör man aldrig göra och det faktum att du ens föreslår det säger väl en del om din syn på vad polisen bör prioritera för ärenden. Du skriver att jag bör "sköta mitt" vilket är exakt det jag till skillnad från dig uppenbarligen gör.
Du för över lag en mycket märklig och vilsen argumentation där du verkar tro att ditt etiketterande och domderande över vad jag gör och inte gör skulle ha någon påverkan på mig.

Det finns f.ö flera anledningar till varför jag reagerar som jag gör på idioter i trafiken.

1. Det blir lättare att faktiskt se sig i spegeln om man låter de som är dumma i huvudet faktisk få reda på att de är dumma i huvudet.
2. Det lämnar högst sannolikt spår (inte på alla men troligen på tillräckligt många för att det ska ha effekt inför en liknande situation i framtiden). Folk har en förmåga att minnas saker de upplever skrämmande eller upprörande. Har också flera exempel på situationer som bevisar detta.
Senast redigerad av Amanite 2022-02-26 kl. 00:52.
Citera
2022-02-26, 00:16
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoppsmäll
Nä men jag har tänkt till. Självklart ska man testa bilen i olika situationer så att man vet hur den uppför sig. Man vill ju inte bajsa på sig när nån gör en bedömning att agera utifrån situationen.

Jag har tagit kontakt med folk som jobbar med trafiksäkerhet och försöker få till ett möte där jag ska visa våra inlägg så att de tänker till. Har man bara testat bilen och tänker utanför boxen så klarar sig man alltid, till skillnad från de som faktiskt följer reglerna. Vilka jävla idioter liksom, som inte fattar det än.

Den där jävla stoppskylten satte nån upp helt utan anledning. Förmodligen var den en paragrafryttare som inte brydde sig om folk som oss, som testar bilen i olika situationer och inte bajsar på oss.

Fy fan för paragrafryttare. Om folk ändå gav fan i paragraferna och körde som oss skulle olyckorna minska radikalt.

Lite sådär halvlyckat trollande ändå va?..

Hur går det med analysen av korsningen med Stop skylten? Du fick ju adressen så nu väntar vi ju med spänning på ditt upplysande svar.
Senast redigerad av Amanite 2022-02-26 kl. 00:44.
Citera
2022-02-26, 09:10
Medlem
stoppsmälls avatar
Citat:
Lite sådär halvlyckat trollande ändå va?..

Hur går det med analysen av korsningen med Stop skylten? Du fick ju adressen så nu väntar vi ju med spänning på ditt upplysande svar.

Trolla?? jag höll ju med dig. Du har ju gett så knivskarpa argument så vem kan säga emot dig.

Ang korsningen.
Det var inte flera kilometers fri sikt å båda hållen som du sa, så där överdrev du.
Området har jordbruk runt om vilket pekar på att det går tung trafik i området. Både traktorer med stora skrymmande släp men även lastbilar.
Innan skörd så kan fordon dölja sig bakom grödorna vilket kan lätt missas vid korsningar. Särskilt som det uppenbarligen finns risk att man blir bländad av solen innan man kör ut från Krombyvägen.

Se själv:
https://www.google.com/maps/@55.5262546,13.0234496,3a,75y,198.65h,95.66t/data=!3m6!1e1!3m4!1st14OjwO6aJvJC8s0XSdzuw!2e0!7i1 6384!8i8192?hl=sv

Så:
Tung trafik, Dålig sikt (innan skörd) och Risk för bländning ser jag som helt klart goda anledningar för att ha ett stopptecken.
Du vet, det finns ju folk som inte kör som du, dvs testat bilens begränsningar, kör dynamiskt, kompenserar för idioter som kör enligt trafikregler mm. Dvs folk som bajsar på sig för att de inte kör lika bra som du gör, typ lite som man vill liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in