2022-02-06, 19:40
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie7997
Någon som vet hur det blir med Fryshusets vara eller icke vara i SBL nästa säsong? Finns det något officiellt besked huruvida ett lag åker ut i år eller ej?

Som jag uppfattat det kommer topp 2 i Superettans slutspel få en direktplats till SBL kommande säsong, vilket lär bli Uppsala & Kalmar.

Minst 10 lag nästa säsong alltså, 11 med Frysen.

Superettan ska utökas med ett par Basketettan-lag är det tänkt också, ska gå från 12 lag till 14.

Svenska cupen antar jag man inte spelar nästa år heller.

Det där låter positivt. Var har du läst detta?

Olika Stockholmslag som varit uppe och sen upplösts/försvunnit finns det flera exempel på.

Stockholm Eagles
Akropol
Solna Vikings
08 Stockholm
Djurgården Basket
Citera
2022-02-09, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie7997
Någon som vet hur det blir med Fryshusets vara eller icke vara i SBL nästa säsong? Finns det något officiellt besked huruvida ett lag åker ut i år eller ej?

Som jag uppfattat det kommer topp 2 i Superettans slutspel få en direktplats till SBL kommande säsong, vilket lär bli Uppsala & Kalmar.

Minst 10 lag nästa säsong alltså, 11 med Frysen.

Superettan ska utökas med ett par Basketettan-lag är det tänkt också, ska gå från 12 lag till 14.

Svenska cupen antar jag man inte spelar nästa år heller.

Jag misstänker att Fryshusets vara eller icke vara i SBL nästa säsong avgörs av dom själva. Antagligen skickar man upp två lag från Superettan och låter Frysen vara kvar (om dom vill) det skulle innebära ett kanske två lag till i högsta serien och det är ju bättre än det är nu. Det finns de som anser att det är väldigt bra för svensk basket att högsta ligan är ojämn men att de lag som är klassen bättre än de övriga då måste kunna spela internationellt.
Det kanske skulle vara möjligt om Norrköping gick hela vägen och sedan värvade Jonas Jerebko, då skulle laget kanske kunna ha något att hämta i Champions league.
Citera
2022-02-11, 20:53
Medlem
zebra121s avatar
I och med kvällens resultat börjar tabellen att sätta sig mer och mer. Något vi kan slå fast redan nu är nog att Norrköping-Köping blir en kvartsfinal. I den andra tyder mycket på att Umeå (7a) ställs mot Jämtland även om BC Luleå kan gå förbi då det är ett dubbelmöte kvar mellan de lagen.

Övriga placeringar är fortfarande helt öppna.
Citera
2022-02-14, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Är verkligen Gehrke rätt man för Köping? Tillåt mig tvivla. Köping trampar mycket vatten.
Karln är en fantastisk fin människa ska dock tilläggas.
Efter att ha läst hans senaste krönika är jag benägen att hålla med dig. Dock kanske av en liten annan anledning.

Fanns det verkligen ingen vuxen person i föreningen som kunde stoppa honom från att publicera den texten? Det språkbruket och de personangreppen skulle aldrig ha kommit från förra coachen (Panagiotis Nikolaidis), eller för den delen från någon annan coach i SBL, det är jag övertygad om.

Istället för att bli så kränkt över att experter gör det som är deras jobb - nämligen att ha åsikter - och lägga tid och energi på att skriva ett långt "svar" så kanske det är bättre att lägga det på det egna laget och kanske på scouting av motståndarna?

Och allt prat om budget, totala antalet seniorlandskamper, ålder på spelare, erfarenhet hos importer?

Köping Stars har aldrig haft större spelarbudget, ingen i Köping Stars har någonsin spelat seniorlandskamper, årets lag har den högsta medelåldern, med några få undantag har amerikanska importer kommit direkt från collage (nu har de flera års erfarenhet av proffsspel) tidigare och trots det kunde laget tidigare komma 3:a.

Köping Basket/Stars har, åtminstone tidigare, setts som den trevliga klubben, med trevliga supportar och trevlig personal dit även bortalag och bortasupportrar uppskattat att komma. Man kan ju fundera på om krönikan passar in bra i den bilden.
Citera
2022-02-15, 22:42
Medlem
zebra121s avatar
Är det någon här i tråden som sympatiserar med Nässjö? Det är mycket snack om att deras hall är svårspelad men det tror jag inte ett skit på. Sen är ju frågan hur deras gymnastiksal kan vara godkänd för SBL? Jag kommer ihåg att Malbas hade ett ännu värre exempel för några år sedan.
Citera
2022-02-19, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RacingSnail
Efter att ha läst hans senaste krönika är jag benägen att hålla med dig. Dock kanske av en liten annan anledning.

Fanns det verkligen ingen vuxen person i föreningen som kunde stoppa honom från att publicera den texten? Det språkbruket och de personangreppen skulle aldrig ha kommit från förra coachen (Panagiotis Nikolaidis), eller för den delen från någon annan coach i SBL, det är jag övertygad om.

Istället för att bli så kränkt över att experter gör det som är deras jobb - nämligen att ha åsikter - och lägga tid och energi på att skriva ett långt "svar" så kanske det är bättre att lägga det på det egna laget och kanske på scouting av motståndarna?

Och allt prat om budget, totala antalet seniorlandskamper, ålder på spelare, erfarenhet hos importer?

Köping Stars har aldrig haft större spelarbudget, ingen i Köping Stars har någonsin spelat seniorlandskamper, årets lag har den högsta medelåldern, med några få undantag har amerikanska importer kommit direkt från collage (nu har de flera års erfarenhet av proffsspel) tidigare och trots det kunde laget tidigare komma 3:a.

Köping Basket/Stars har, åtminstone tidigare, setts som den trevliga klubben, med trevliga supportar och trevlig personal dit även bortalag och bortasupportrar uppskattat att komma. Man kan ju fundera på om krönikan passar in bra i den bilden.

Jag tror att de flesta fattar att det handlar om en ordfight mellan två av svensk baskets stora profiler och att det inte har med klubben att göra. Både Gerhke och Jonte är vana att använda stora ord och det är inte så mycket att hänga upp sig på tycker jag. Frågan är ju varför den lokala tidningsreportern valde att prata med Jonte Karlsson om detta, hade han valt att prata med någon som är "up to date" inom svenska basket tex Nock Rajacic så hade han garanterat fått andra svar. Jonte Karlsson är en av de gnälligaste kommentatorerna som finns när det gäller basket så hans svar var inte så förvånande.
Citera
2022-02-19, 12:08
Medlem
Citat:
Är det någon här i tråden som sympatiserar med Nässjö? Det är mycket snack om att deras hall är svårspelad men det tror jag inte ett skit på. Sen är ju frågan hur deras gymnastiksal kan vara godkänd för SBL? Jag kommer ihåg att Malbas hade ett ännu värre exempel för några år sedan.

Hallen i Nässjö är byggd på 1930-talet och är väl K-Märkt typ. Det som jag reagerar på är deras publiksiffror, det påstås att dom tar in 12-1300 personer i arenan, men när man har varit där känns det som ett stort frågetecken. Att det är svårspelat där är inte så konstigt, men arenan är godkänd så det är inte så mycket att göra åt.
Citera
2022-02-21, 14:15
Medlem
Citat:
Det där låter positivt. Var har du läst detta?
Glömde helt och hållet bort basket och denna tråd under OS, ber om ursäkt för dröjsmålet. Här läste jag det jag tidigare skrev om: https://www.superettanherr.se/article/osvqaktyu-3nkdd/view

Citat:
Vinnaren av slutspelet och vinnaren av grundserien är de två lag som kommer beredas plats i SBL till säsongen 22/23, och det finns i år flera lag som aviserat mål att ta klivet upp.

Till kommande säsong är även målet att utöka SEH till 14 lag, vilket den här säsongen betyder att inget lag blir degraderade till Basketettan och att det kommer finnas minst två platser för lag från Basketettan herr att avancera. Om 1 eller 2 lag går upp i SBL, finnas de än fler platser för lag underifrån att fylla till säsongen 22/23.

Uppsala kommer ta hem både grundserien & slutspelet. Det logiska är väl då att man ger den andra SBL-platsen till finalisten i slutspelet?

Tureberg toppar BEH Norra före Lidingö, och toppen av den södra serien är ett riktigt getingbo där det skiljer en vinst mellan lag 1-4. Huddinge i topp framför Eskilstuna, Aros och Djurgården.

Jag vet att Eskilstuna och Djurgården har ett uttalat mål om att nå SEH nästa säsong, vad gäller övriga har jag inte läst något. Möttes igår förövrigt där hemmalaget E-tuna fick DIFs segersvit att stanna på 11 raka segrar, slutresultat 113-95.
Senast redigerad av jimmie7997 2022-02-21 kl. 14:25.
Citera
2022-02-25, 20:19
Medlem
Stefan4s avatar
Sverige tog precis en oerhört viktig seger i VM-kvalet, när man slog Kroatien på bortaplan med 70-64.
Citera
2022-02-25, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Sverige tog precis en oerhört viktig seger i VM-kvalet, när man slog Kroatien på bortaplan med 70-64.

Rätt imponerande med bortaseger faktiskt, kommer ihåg att Kroatien mötte "Dream Team" i OS-finalen 1992..

Hade varit sensationellt om Sverige skulle gå till Basket-VM, istället för Fotbolls-VM
Citera
2022-02-26, 04:24
Medlem
Kommentatorn på SVT är ju ganska skön att lyssna på faktiskt! Hört honom säga bl.a. "Han har varit hetare än mormors stekpanna sen han kom in!", och "Ring brandkåren, för han är on fire i dag!"

Hursom, lite överraskande men kul att Sverige lyckades vinna i går och även roligt att Jonas Jerebko är tillbaka och spelar basket igen efter en halv evighet! Tydligen vill han inte spela i någon annan liga än i NBA, och därifrån har han inte fått något erbjudande från någon klubb, så därför är han free-agent för tillfället.
Senast redigerad av next-chapter 2022-02-26 kl. 04:27.
Citera
2022-02-26, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Kommentatorn på SVT är ju ganska skön att lyssna på faktiskt! Hört honom säga bl.a. "Han har varit hetare än mormors stekpanna sen han kom in!", och "Ring brandkåren, för han är on fire i dag!"

Hursom, lite överraskande men kul att Sverige lyckades vinna i går och även roligt att Jonas Jerebko är tillbaka och spelar basket igen efter en halv evighet! Tydligen vill han inte spela i någon annan liga än i NBA, och därifrån har han inte fått något erbjudande från någon klubb, så därför är han free-agent för tillfället.

Kommentatorn Nick Rajacic är rolig att lyssna på men även kunnig då han är fd elitspelare i Borås.
När det gäller Jonas Jerebko så är han iskall vad beträffar NBA, dvs han kommer aldrig mer att spela där då han helt enkelt är för gammal och inte kan tillföra något. Tipset är att han kommer att spela i Sverige nästa säsong om han inte ändrar sig och väljer en klubb i Euroleague, han är för bra för SBL.
Jag tror dock att han kommer att göra en bättre match på Måndag när Sverige möter Kroatien i Norrköping, då kan Sverige ta steget till nästa VM-kvalgrupp om man vinner den matchen också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in