Citat:
Ursprungligen postat av
Link04
Vad gissar du inför framtiden, blir det 1-2 sprutor per år som erbjuds framöver?
Det där är ju en jäkligt intressant och bra fråga. Det är omöjligt att svara på eftersom man inte vet hur viruset kommer mutera. Läkemedelsindustrin är ju sällan intresserad av vaccinutveckling eftersom det oftast inte genererar några intäkter i förhållande till utvecklingskostnaden.
Om jag får spekulera så hamnar vi redan i höst i ett läge där den redan smittade andelen av befolkningen struntar helt i alla typer av vaccinering och där man
möjligen låter mindre biotechföretag (BioNTech?) ta fram vaccin via existerande mRNA-plattformar och sedan administrera till de absoluta riskgrupperna. Ungefär som man gör idag med influensavaccin. Problemet är att marknaden sannolikt kommer decimeras till personer som ännu inte blivit infekterade, och de blir ju färre och färre. Så frågan är vem som vill spendera R&D-pengar på något som sannolikt inte genererar intäkter i mer än ett par år?
Trots att det naturligtvis
finns en risk att viruset muterar till någon variant som enklare tar sig ned i de nedre luftvägarna tror jag inte det kommer lyckas mutera så långt att det rundar naturlig immunitet och jag skulle alltså gissa att det inte sker. Ur det perspektivet har Omicron gjort ett fantastiskt jobb. Hoppas bara att alla hinner bli smittade innan det möjligen muterar till något värre.
Jag tror en årlig dos till "halta och lytta" som ännu inte varit infekterade. I ett par år. På sin höjd.