2022-02-24, 22:07
Medlem
Ja, det är konstigt. Putin säger ju att väst kommer att förlora på det
Citera
2022-02-24, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Angående SWIFT.
Detta har de blivit hotade med precis som alla andra som fallit i onåd hos Washington.

"The SPFS is the Russian equivalent of SWIFT and was developed by the Central Bank of Russia since 2014, after the United States government threatened to disconnect Russia from the SWIFT system. The first transaction on the SPFS network involving a non-bank enterprise was executed in December 2017.15 dec. 2021

Does China use SWIFT?
SWIFT international payment network. ... China launched the Cross-border Interbank Payment System (CIPS) in 2015, an independent clearing system with the RMB as the quote currency. Similarly, Russia has been developing its own financial messaging System for Transfer of Financial Messages (SPFS).11 jan. 2022 "

Även system för att handla med råvaror (för att komma ifrån petrodollar grejer) håller på att skapas om det inte redan finns.

För övrigt så tycker jag det ändå verkar vara ganska så tydligt varför vi nu är där vi är.
Sanktioner mot Ryssland är inget nytt, länge har man såklart gjort allt man kunnat för att handikappa deras ekonomi då målet alltid varit att hindra att deras makt ska öka.
Tråkigt att så många låter sig vilseledas till att tro att det har något som helst att göra med mänskliga rättigheter eller liknande good cop trams, sluta vara så jäkla naiva.

Drevet är som vanligt i full gång där budskapet är (som vanligt) att Ryssland är elakt och att väst bryr sig om alla stackars människor som nu hamnat i krig bla bla bla... vet inte om jag blir mer provocerad av lögnerna eller alla människor som tror på dessa lögner längre.

Att expansionen av NATO varit något Ryssland ogillat har man vetat i många årtionden.
Att det är absolut omöjligt för Putin att acceptera Ukraina som medlem i NATO har man också vetat, det har inte funnits några som helst oklarheter angående det.
Ändå har man ignorerat detta fullt medvetna om att skulle rollerna varit ombytta så skulle även den mest inkompetenta strateg kunnat se att det skulle vara av enorm vikt att förhindra detta.

Min slutsats är att detta nog ändå var målet för det hela. Tvinga fram en reaktion och på så sätt dels än mer polarisera Rys-EU samt samtidigt kunna ta till än mer drastiska åtgärder i sitt försök att minska deras makt/inflytande.

Ingen på någon sida som trott NATO/Ukraina någonsin skulle bli av i verkligheten (förutom den genomsnittlige TV-tittaren).
Hur man fått Ukrainas regering att gå med på det här är för mig ofattbart, skulle man bara slutat med hela NATO-snacket skulle allt varit frid och fröjd.
I morgon sitter han nog i Panama ska ni se, presidenten av Ukraina alltså.
Folket får ta smällen som vanligt.

Jag förstår inte varför det skulle vara så svårt att skapa ett konto hos ryska motsvarigheten till Avanza/Nordnet och bara handla aktier för hur mycket man vill där? Det kan ändå inte vara så svårt?
Citera
2022-02-24, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Minus 45% innan ryska börsen panikstängde, det måste ju vara ett historiskt världsrekord(?) Lite konstigt att börserna i västländerna inte rasade mer dock, bara några enstaka procent....

Jag tänkte det med. Helt tyst som att inget märkvärdigt sker samtidigt som man tittar på ett världsrekord och man får känslan av att det är något normalt som sker.
Citera
2022-02-24, 22:12
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jowef
Jag förstår inte varför det skulle vara så svårt att skapa ett konto hos ryska motsvarigheten till Avanza/Nordnet och bara handla aktier för hur mycket man vill där? Det kan ändå inte vara så svårt?

Du måste föra över pengarna dit. Om ryska banker stoppas från SWIFT(Tyskland håller mot) så finns det inget protokoll för hur pengarna ska föras och då fastnar de.

Dessutom är problemet att USA kan få för sig att stoppa icke-amerikanska banker från att handla USD och USD-produkter om de har affärer med ryska banker. Gissa hur det går.
Citera
2022-02-24, 22:13
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jowef
Jag tänkte det med. Helt tyst som att inget märkvärdigt sker samtidigt som man tittar på ett världsrekord och man får känslan av att det är något normalt som sker.

Ryssland har invaderat ett grannland. Det är klart att det går åt helvete. Om det inte blir några sanktioner så kanske de studsar upp en bit. Kolla i morgon om de reboundar eller fortsätter ner.
Citera
2022-02-24, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Det blir intressant att se hur lång ner det kan gå. Det måste vara otroligt segt för de ryssar som går i pension i år, särskilt för de som stretat ihop någon form av privat pensionssparande. Tillgångskrasch och inflationshike på samma gång, fy fan vilken besvikelse.

OT: På vägen in till jobbet idag insåg jag att skorna jag valt för att kryssa fram genom snöslasken kostar mer än en genomsnittlig ryss drar in i månadslön. Och det är inte ens finskorna. Man har lite fallhöjd alltså. Jag tycker verkligen synd om vanliga ryska människor som inte stöttar det här krigsäventyret men ändå dras med i fallet, deras armod är verkligen helt i onödan.

Ryssar sparar inte 7 aktier.
Citera
2022-02-24, 22:16
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Varför skulle de ha rasat mer?

Tja, exempelvis för att det utbrutit ett storkrig med ett kärnvapenland med fullständigt oförutsägbara konsekvenser samt att energiförsörjningen till EU:s motor Tyskland är i fara.
Citera
2022-02-24, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Du måste föra över pengarna dit. Om ryska banker stoppas från SWIFT(Tyskland håller mot) så finns det inget protokoll för hur pengarna ska föras och då fastnar de.

Dessutom är problemet att USA kan få för sig att stoppa icke-amerikanska banker från att handla USD och USD-produkter om de har affärer med ryska banker. Gissa hur det går.

Okej, köp bitcoin med svensk bankkonto och skicka bitcoin till ett exchange som i Ryssland kan växla till ryska pengar och sedan överför dessa till ditt ryska Nordnet/Avanza konto och när du ska ta ut vinsten så kan du köra samma sak baklänges
Citera
2022-02-24, 22:17
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klottensson
Ryssar sparar inte 7 aktier.

Har du någon koll på vilken sparform de föredrar? Fonder? Ädelmetaller?
Citera
2022-02-24, 22:19
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Tja, exempelvis för att det utbrutit ett storkrig med ett kärnvapenland med fullständigt oförutsägbara konsekvenser samt att energiförsörjningen till EU:s motor Tyskland är i fara.

Ja? Börsen gick ner typ 5%. Det är ganska saftigt.

Problemet är att du jämförde med vad som hände i Ryssland. Effekten på dem var uppenbarligen en aning större enligt ryska investerare.
Citera
2022-02-24, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
Nice!

Jag ska köpa in lite ryska fonder jag 😊

Hur tänkte du att fondförvaltaren ska köpa ryska aktier när landet stängts ute från finansmarknaderna?
Citera
2022-02-24, 22:24
Medlem
Jan-As avatar
Putin gräver graven åt det stackars ryska folket.
En total jubel-idiot är vad vi har att göra med!
Helt utfrysta från omvärlden kommer de definitivt att backa i både ekonomisk utveckling och välfärd.

HUR I HELA FRIDEN kan man vara så brutalt hjärtlös att man köper för ens en enda krona i/av Ryssland?
Vill man stödja en mördar-regim?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in