2022-02-24, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Putin gräver graven åt det stackars ryska folket.
En total jubel-idiot är vad vi har att göra med!
Helt utfrysta från omvärlden kommer de definitivt att backa i både ekonomisk utveckling och välfärd.

Folk är mer angelägna att handla ryska aktier idag än igår. Förmodligen mest googlade fråga idag.
Citera
2022-02-24, 22:27
Medlem
LeifD2s avatar
Det är ju någon som köper axier på den fallande ryska börsen också. Vem gör det? Oligarker? Eller är det kineiska intressen som är inne och handlar. Jag antar att kina kan skapa en egen möjlighet att handla med ryssland, men känner jag kineserna rätt gör dom inte det för att vara hyggliga utan för att utnytja ryssarna och kapa åt sig så mycket som möjligt.
Fullt med exempel runt om i världen där länder blivir "hjälpta" av kina, vilket i efterhand visat sig vara riktigt dyrt.

Ryssland är bara en stormakt när det kommer till militär, yta och antal personer. Ekonmiskt är dom mindre än Syd Korea och bara lite större än Mexico. Kinas ekonomi är 10 gånger större än rysslands, så det är inte alls 2 jämbördiga parter man talar om när man snackar om ryssland-kina samarbete.
Citera
2022-02-24, 22:28
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Ja? Börsen gick ner typ 5%. Det är ganska saftigt.

Problemet är att du jämförde med vad som hände i Ryssland. Effekten på dem var uppenbarligen en aning större enligt ryska investerare.

För all del är minus 5% rätt saftigt, men med tanke på situationens allvar inte så mycket ändå. Brukar ju räcka med att någon riksbankschef mumlar om räntehöjningar så faller börserna med flera procent. Förvånar mig att Nasdaq inte föll mer.
Citera
2022-02-24, 22:31
Avslutad
Hur många procent har ryska börsen gått ner senast veckorna?

Detta måste väl ändå ses som något positivt i allt elände.
Citera
2022-02-24, 22:37
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det är ju någon som köper axier på den fallande ryska börsen också. Vem gör det? Oligarker? Eller är det kineiska intressen som är inne och handlar. Jag antar att kina kan skapa en egen möjlighet att handla med ryssland, men känner jag kineserna rätt gör dom inte det för att vara hyggliga utan för att utnytja ryssarna och kapa åt sig så mycket som möjligt.
Fullt med exempel runt om i världen där länder blivir "hjälpta" av kina, vilket i efterhand visat sig vara riktigt dyrt.

Ryssland är bara en stormakt när det kommer till militär, yta och antal personer. Ekonmiskt är dom mindre än Syd Korea och bara lite större än Mexico. Kinas ekonomi är 10 gånger större än rysslands, så det är inte alls 2 jämbördiga parter man talar om när man snackar om ryssland-kina samarbete.

Möjligen finns det handelsdata som visar från vilket håll köparna kommer, men jag har för egen del inte någon vidare koll på detta. Det finns ju fortfarande många retailinvesterare i väst som letar efter nästa högriskcase efter att meme-stonksen svalnat, ligger handelsvolymen i paritet med något som motsvarar traders på WSB tro?

Oligarkerna har väl köpt upp allt av intresse i Ryssland sedan 90-talet, så jag har svårt att se att de skulle göra några större trades där just nu. Även om man har insyn i Kremls planer så kan man ju faktiskt inte förutsäga framtiden, så för egen del tror jag att de tagit positioner i helt andra tillgångar sedan länge. Om jag var en rysk oligark hade jag gärna legat tungt i typ mark och fastigheter på Nya Zeeland just nu.
Citera
2022-02-24, 22:45
Medlem
Ryska börsen -39%, såg att den var på -45% ett tag.
Citera
2022-02-24, 22:51
Medlem
Q6s avatar
Börsvärdet gick väl ner med ca 2000 miljarder i Ryssland.

Den ryska börsen är ju ett skämt i förhållande med Stockholmsbörsen, deras lilla börs är snart utraderad och därmed ryssarnas pensioner. Kan bli ett dystert uppvaknande för befolkningen.
Citera
2022-02-24, 22:52
Medlem
asploevets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Putin gräver graven åt det stackars ryska folket.
En total jubel-idiot är vad vi har att göra med!
Helt utfrysta från omvärlden kommer de definitivt att backa i både ekonomisk utveckling och välfärd.

HUR I HELA FRIDEN kan man vara så brutalt hjärtlös att man köper för ens en enda krona i/av Ryssland?
Vill man stödja en mördar-regim?

När blod flyter på gatorna är det dags att investera. Både nutid och historien lär oss att människor gör i stort sett vad som helst för pengar.
Men orsak och verkan står likväl fast som lag, när detta är införstått hos individen så finns inget intresse av blodspengar (profitera på andras misär).
Citera
2022-02-24, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Börsvärdet gick väl ner med ca 2000 miljarder i Ryssland.

Den ryska börsen är ju ett skämt i förhållande med Stockholmsbörsen, deras lilla börs är snart utraderad och därmed ryssarnas pensioner. Kan bli ett dystert uppvaknande för befolkningen.

Köpläge.
Kriget kommer inte vara länge och sedan är det back to normal.
Citera
2022-02-24, 23:19
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk
Hur tänkte du att fondförvaltaren ska köpa ryska aktier när landet stängts ute från finansmarknaderna?

Är ordentligt glad i dag att jag flyttade mitt pensionssparande från rysslandsfonden i oktober.

Vad händer med dessa fonder?
Citera
2022-02-24, 23:50
Medlem
samtidsspeglings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
För övrigt så tycker jag det ändå verkar vara ganska så tydligt varför vi nu är där vi är.
Sanktioner mot Ryssland är inget nytt, länge har man såklart gjort allt man kunnat för att handikappa deras ekonomi då målet alltid varit att hindra att deras makt ska öka.
Tråkigt att så många låter sig vilseledas till att tro att det har något som helst att göra med mänskliga rättigheter eller liknande good cop trams, sluta vara så jäkla naiva.

Mänskliga rättigheter? Vad yrar du om? Det handlar om territoriell integritet och folklig suveränitet i Europa. Vi har inte genomfört sanktioner mot Ryssland för att de bryter mot mänskliga rättigheter utan eftersom de nu har invaderat samma europeiska land två gånger.

Jag har varit i (västra) Ukraina efter 2014. Folk stannade en i ett rent iver för att man var västlänning. Det var EU- och ukrainska flaggor överallt. Vet du varför Putin invaderar Ukraina? Just därför.

Det ukrainska folket, efter 20 år av tvekan mellan Ryssland och Europa, valde att rikta sig hitåt. Trots att det skulle krävas en del blodspillan för att bli av med Yanukovych, som istället för att skriva under ett färdigt EU-avtal gömde sig åter i Putins knä. Det måste vara enda gången i världshistorien som ett land har genomfört en revolution för att införliva ett utrikespolitiskt samarbetsavtal. Det säger något om deras beslutsamhet och vilken symbolisk betydelse det hade för dem.

Och för Ryssland. För ryssarna var detta ett oförlåtligt svek och en förödmjukelse. Jag kan tycka att det är förståeligt, det är så Ryssland fungerar bara. Men det betyder inte att det kan accepteras. Om du ger dem en tum...

Sanktionerna har inte varit för att "hindra att deras makt ska öka", de har utan undantag skett som en respons mot Rysslands röverier. Dessa röverier är enligt Ryssland i sig en respons, och det stämmer som sagt ur deras synvinkel. Men Ryssland är ett barn med fetalt alkoholsyndrom och det finns ingen anledning vad de konstruerar som "skäl" på allvar. Jag menar, Putin sa bara för några dagar sedan att Ryssland inte förbereder en invasion av Ukraina...

Sanktionerna har uppenbarligen inte haft önskad effekt, det är svårt att säga om de haft särskilt stor effekt alls och om det positiva uppväger det negativa. För självklart påverkar det den ryska marknaden och ekonomin, men Ryssland var ekonomiskt isolerat under 70 år och prioriterar andra saker mycket högre än ekonomi - sin "säkerhet" och att cementera makt inom landet och över CIS-länderna. Så frågan är om "lätta" ekonomiska sanktioner (dvs de innan idag) har någon större inverkan på Putin och oligarkins förmåga att utöva makt, det blir ju också ytterligare en del av den inhemska politiska propagandan.

Citat:
Drevet är som vanligt i full gång där budskapet är (som vanligt) att Ryssland är elakt och att väst bryr sig om alla stackars människor som nu hamnat i krig bla bla bla... vet inte om jag blir mer provocerad av lögnerna eller alla människor som tror på dessa lögner längre.

Du är så jävla edgy! Hur vågar du? Får jag bli som dig?

Att du försvarar Ryssland för att du fortfarande är i trotsåldern kan man bara skratta åt.

Vad är det som är lögn? Är Ryssland "snällt"? Är det inte synd att de startar krig i Europa?

Citat:
Om du bortser från
Att expansionen av NATO varit något Ryssland ogillat har man vetat i många årtionden.
Att det är absolut omöjligt för Putin att acceptera Ukraina som medlem i NATO har man också vetat, det har inte funnits några som helst oklarheter angående det.
Ändå har man ignorerat detta fullt medvetna om att skulle rollerna varit ombytta så skulle även den mest inkompetenta strateg kunnat se att det skulle vara av enorm vikt att förhindra detta.

För det första så var det ju precis det som hände 2014. "En enorm vikt att förhindra detta" säger du, så vilka militära medel tog väst till när Yanukovych skrotade EU-avtalet? De gjorde inte ett skit.

För det andra så bygger Putins tankar om NATO:s expansion, som han vidhållit sedan 2007, på rena lögner. Säger vem? Mikhail Gorbachev...

https://www.brookings.edu/blog/up-front/2014/11/06/did-nato-promise-not-to-enlarge-gorbachev-says-no/

Citat:
Min slutsats är att detta nog ändå var målet för det hela. Tvinga fram en reaktion och på så sätt dels än mer polarisera Rys-EU samt samtidigt kunna ta till än mer drastiska åtgärder i sitt försök att minska deras makt/inflytande.

Ingen på någon sida som trott NATO/Ukraina någonsin skulle bli av i verkligheten (förutom den genomsnittlige TV-tittaren).
Hur man fått Ukrainas regering att gå med på det här är för mig ofattbart, skulle man bara slutat med hela NATO-snacket skulle allt varit frid och fröjd.
I morgon sitter han nog i Panama ska ni se, presidenten av Ukraina alltså.
Folket får ta smällen som vanligt.

Men din mupp, NATO har inte tvingat fram att Ryssland ska invadera ett annat land. Skulle NATO "tvinga fram en reaktion" så skulle det med ganska stor sannolikhet leda till kärnvapenkrig. De krav som Ryssland gav till NATO handlade inte om något annat än att antingen kontrollera NATO och CIS-ländernas militära angelägenheter (vilket aldrig skulle hända) eller att få en ursäkt att invadera.

Citat:
Angående SWIFT.
Ja, där har du ju rätt. En sådan sanktion hade varit att skjuta sig själv i foten. Det roliga är att det kanske hade kunnat göra ordentlig skada om man inte hotade med det 2014.
Citera
2022-02-24, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Är ordentligt glad i dag att jag flyttade mitt pensionssparande från rysslandsfonden i oktober.

Vad händer med dessa fonder?

De upphör i praktiken att fungera. Deras tillgångar går inte längre att likvidera. Det man får hoppas är att kriget kommer till ett slut och att äganderätt respekterad när vi återgått till det normal. Men det kan förstås bli så att Ryssland konfiskerar utländskt ägande i landet och då är rysslandfonderna värda noll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in