2022-02-24, 20:25
Medlem
kublai.khans avatar
Inget finanssnille här men spekulerar. Men bearmarket nu va? Jag tror det kommer fortsätta att sjunka. Jävla sätt att bete sig på. Pinsamt med kukmätande gubbar som vill testa sitt gear. Jävla horungar.
Citera
2022-02-24, 20:49
Medlem
Seemves avatar
Tämligen ointressant av ekonomi, jag knegar och det kommer in på kontot; detta är jag nöjd med.
Men hur skulle det påverka rysk ekonomi, mer praktiskt om de hade blivit utkastade ur swift?
Citera
2022-02-24, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Det blir intressant att se hur lång ner det kan gå. Det måste vara otroligt segt för de ryssar som går i pension i år, särskilt för de som stretat ihop någon form av privat pensionssparande. Tillgångskrasch och inflationshike på samma gång, fy fan vilken besvikelse.

OT: På vägen in till jobbet idag insåg jag att skorna jag valt för att kryssa fram genom snöslasken kostar mer än en genomsnittlig ryss drar in i månadslön. Och det är inte ens finskorna. Man har lite fallhöjd alltså. Jag tycker verkligen synd om vanliga ryska människor som inte stöttar det här krigsäventyret men ändå dras med i fallet, deras armod är verkligen helt i onödan.

Haha, tror du Ryssland har ett pensionssystem?
Det finns bara en liten klick rika resten är fattiga.
Citera
2022-02-24, 20:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Seemve
Tämligen ointressant av ekonomi, jag knegar och det kommer in på kontot; detta är jag nöjd med.
Men hur skulle det påverka rysk ekonomi, mer praktiskt om de hade blivit utkastade ur swift?
Ryssland o Kina får väl hitta på nåt ihop.
Citera
2022-02-24, 21:02
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seemve

Det blir lite som om du skulle bli utesluten från banksystemet. Du kan ju såklart försöka leta fram kontanterna i madrassen och börja med självhushållning och odla potatis och hönor för att överleva.
Citera
2022-02-24, 21:03
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModelX
Haha, tror du Ryssland har ett pensionssystem?
Det finns bara en liten klick rika resten är fattiga.

De har en pensionsmyndighet i alla fall vad jag kan se. Snittpensionen ligger på c:a 1,700 SEK per månad dock.
Citera
2022-02-24, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
De har en pensionsmyndighet i alla fall vad jag kan se. Snittpensionen ligger på c:a 1,700 SEK per månad dock.

Det ryska mönstersamhället. Snälla kom till Sverige och låt oss ta del av er rikedom🤣🤣.
Citera
2022-02-24, 21:59
Medlem
ormbitens avatar
Ja, hoppas den ryska jävla börsen kraschar ner i källaren och aldrig någonsin återhämtar sig.
Hoppas att hela jävla Ryssland går åt helvete och att någon sätter ett skott i pannan på Hitle... förlåt... Putin.

Noll existensberättigande för den jäveln på den här planeten!
Citera
2022-02-24, 22:02
Medlem
EulaliaIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Lärde jag min ett nytt ord, thanx; "gravkummel".

Ja... hellre tillfälligt springa undan än som leva under ryssen som hjon, direkt eller indirekt, 1809 till 1990...

Tja, ryssen eller SAP. Pest eller kolera.
Citera
2022-02-24, 22:04
Medlem
Rebelxs avatar
Angående SWIFT.
Detta har de blivit hotade med precis som alla andra som fallit i onåd hos Washington.

"The SPFS is the Russian equivalent of SWIFT and was developed by the Central Bank of Russia since 2014, after the United States government threatened to disconnect Russia from the SWIFT system. The first transaction on the SPFS network involving a non-bank enterprise was executed in December 2017.15 dec. 2021

Does China use SWIFT?
SWIFT international payment network. ... China launched the Cross-border Interbank Payment System (CIPS) in 2015, an independent clearing system with the RMB as the quote currency. Similarly, Russia has been developing its own financial messaging System for Transfer of Financial Messages (SPFS).11 jan. 2022 "

Även system för att handla med råvaror (för att komma ifrån petrodollar grejer) håller på att skapas om det inte redan finns.

För övrigt så tycker jag det ändå verkar vara ganska så tydligt varför vi nu är där vi är.
Sanktioner mot Ryssland är inget nytt, länge har man såklart gjort allt man kunnat för att handikappa deras ekonomi då målet alltid varit att hindra att deras makt ska öka.
Tråkigt att så många låter sig vilseledas till att tro att det har något som helst att göra med mänskliga rättigheter eller liknande good cop trams, sluta vara så jäkla naiva.

Drevet är som vanligt i full gång där budskapet är (som vanligt) att Ryssland är elakt och att väst bryr sig om alla stackars människor som nu hamnat i krig bla bla bla... vet inte om jag blir mer provocerad av lögnerna eller alla människor som tror på dessa lögner längre.

Att expansionen av NATO varit något Ryssland ogillat har man vetat i många årtionden.
Att det är absolut omöjligt för Putin att acceptera Ukraina som medlem i NATO har man också vetat, det har inte funnits några som helst oklarheter angående det.
Ändå har man ignorerat detta fullt medvetna om att skulle rollerna varit ombytta så skulle även den mest inkompetenta strateg kunnat se att det skulle vara av enorm vikt att förhindra detta.

Min slutsats är att detta nog ändå var målet för det hela. Tvinga fram en reaktion och på så sätt dels än mer polarisera Rys-EU samt samtidigt kunna ta till än mer drastiska åtgärder i sitt försök att minska deras makt/inflytande.

Ingen på någon sida som trott NATO/Ukraina någonsin skulle bli av i verkligheten (förutom den genomsnittlige TV-tittaren).
Hur man fått Ukrainas regering att gå med på det här är för mig ofattbart, skulle man bara slutat med hela NATO-snacket skulle allt varit frid och fröjd.
I morgon sitter han nog i Panama ska ni se, presidenten av Ukraina alltså.
Folket får ta smällen som vanligt.
Citera
2022-02-24, 22:05
Medlem
Drozds avatar
Minus 45% innan ryska börsen panikstängde, det måste ju vara ett historiskt världsrekord(?) Lite konstigt att börserna i västländerna inte rasade mer dock, bara några enstaka procent....
Citera
2022-02-24, 22:06
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Minus 45% innan ryska börsen panikstängde, det måste ju vara ett historiskt världsrekord(?) Lite konstigt att börserna i västländerna inte rasade mer dock, bara några enstaka procent....

Varför skulle de ha rasat mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in