2022-02-24, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Jag tror faktiskt inte det. Vilka menar du att man ska rösta på istället- S eller M som mer eller mindre lagt ner svensk försvarsförmåga?
Man kan rösta på S eller M, två partier vars partiledare inte har några problem med att välja mellan putin och biden.
Citera
2022-02-24, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snitchelibitchen
Man kan rösta på S eller M, två partier vars partiledare inte har några problem med att välja mellan putin och biden.

Men Löfven vägrade välja mellan USAs president och Putin- just av anledningen att han som företrädare för Sverige inte offentligt ska kasta skit på andra världsledare. Det hade alltså inte att göra med Trumps påstådda högerextremism.

I intervjun med Åkesson så står han ju tydligt för det amerikanska styrelseskicket framför det ryska.
Sverige har ju under efterkrigstiden alltid stått för neutralitet och en tredje väg i säkerhetspolitiken.

Varför ska han som svensk nationalist välja mellan en rysk autokrat, och en amerikansk globohomo-liberal?
Citera
2022-02-24, 21:40
Medlem
Citat:
Men Löfven vägrade välja mellan USAs president och Putin- just av anledningen att han som företrädare för Sverige inte offentligt ska kasta skit på andra världsledare. Det hade alltså inte att göra med Trumps påstådda högerextremism.

I intervjun med Åkesson så står han ju tydligt för det amerikanska styrelseskicket framför det ryska.
Sverige har ju under efterkrigstiden alltid stått för neutralitet och en tredje väg i säkerhetspolitiken.

Varför ska han som svensk nationalist välja mellan en rysk autokrat, och en amerikansk globohomo-liberal?
Nu pratar vi inte om vad han borde svarat på frågan, utan vilka konsekvenser det kan få. Att ryssland genomför en invasion av ukraina bara någon vecka efter han inte ville välja mellan putin och biden kommer inte gynna hans förtroende. Speciellt när man tänker på vad man visste redan vid den tidpunkten.
Citera
2022-02-24, 21:41
Medlem
Linda.Hermosas avatar
Citat:
Det är ju viktigare för våra väljare hur man ska styra Sverige än vem av en alzheimersdrabbad gubbstrutt eller en maktgalen gubbtjyv som ska väljas i en intervjulek, väl?
Citera
2022-02-24, 22:10
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linda.Hermosa
Det är ju viktigare för våra väljare hur man ska styra Sverige än vem av en alzheimersdrabbad gubbstrutt eller en maktgalen gubbtjyv som ska väljas i en intervjulek, väl?
Hur många fortsätter gå på era totalt efterblivna försök att misskreditera Putins främsta antagonist? Inte många skulle jag gissa.

Tycker därutöver att Socialdemokraterna visar med all önskvärd tydlighet vilken betydelse regeringsdugligheten har. Vad gäller det så slår man nu oppositionen med hästlängder, minst. Och vi inväntar givetvis fler ryssvänliga utspel från Jimmie, så att hans efterblivna underhuggare, återigen, får chansen att bedyra sin kärlek för honom och Putin. Vilket lär ge ett ordentligt negativt avtryck i kommande opinionsmätningar. Garanterat.
Citera
2022-02-24, 22:42
Medlem
Citat:
Nu pratar vi inte om vad han borde svarat på frågan, utan vilka konsekvenser det kan få. Att ryssland genomför en invasion av ukraina bara någon vecka efter han inte ville välja mellan putin och biden kommer inte gynna hans förtroende. Speciellt när man tänker på vad man visste redan vid den tidpunkten.

Konsekvenserna det får är de samma som har rått i Sverige sen andra världskriget- att vi är en neutral stat som söker en tredje väg mellan stormakterna. Dessutom så vill ju SD gå längre än de rödgröna med en sk nato-option. Gör det de rödgröna till ”ryssvänliga”?

Som sagt- det intressanta är hur det påverkar deras nuvarande opinionssiffror, och potentiella väljare. Tror det är extremt få potentiella sd-väljare som ryggar tillbaka för att den svenske nationalisten Åkesson inte vill välja mellan en senildement liberal, och en rysk autokrat. Den som lyssnar på hela intervjun hör klart och tydligt att han föredrar det amerikanska styrelseskicket framför det ryska.
Citera
2022-02-24, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Hur många fortsätter gå på era totalt efterblivna försök att misskreditera Putins främsta antagonist? Inte många skulle jag gissa.

Tycker därutöver att Socialdemokraterna visar med all önskvärd tydlighet vilken betydelse regeringsdugligheten har. Vad gäller det så slår man nu oppositionen med hästlängder, minst. Och vi inväntar givetvis fler ryssvänliga utspel från Jimmie, så att hans efterblivna underhuggare, återigen, får chansen att bedyra sin kärlek för honom och Putin. Vilket lär ge ett ordentligt negativt avtryck i kommande opinionsmätningar. Garanterat.

SD vill ju defacto gå längre än de rödgröna med en sk Nato-option. Innebär det att de rödgröna är ryssvänliga?
Citera
2022-02-24, 23:09
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Tror det är extremt få potentiella sd-väljare som ryggar tillbaka för att den svenske nationalisten Åkesson inte vill välja mellan en senildement liberal, och en rysk autokrat. Den som lyssnar på hela intervjun hör klart och tydligt att han föredrar det amerikanska styrelseskicket framför det ryska.
Ni hör ju vad ni önskar höra, så i den bemärkelsen är ert konfirmeringsbias inget märkvärdigt. Dock är ambitionen att bli de nya Socialdemokraterna, har jag förstått, och därför förvånar det mig att ni fortsätter spela alternativmedias konspirationsteorier, som i kristider som dessa, bara kommer slå bakut. Men, tro inget annat, jag välkomnar detta. För ni kan liksom inte hjälpa er själva att visa vilka sympatier ni egentligen håller kärt. Jimmie kan dölja det, men bevisligen inte särskilt bra. Och det blir mer än tydligt nu när Biden får visa att han är långt från dement, inför potentiella SD-väljare, bland annat.

De som då inser att åldringen är harmlös i jämförelse med Putin, lär även börja ifrågasätta vad mer för konspiratorisk skit man matats med som är falsk. Och detta uppvaknande, det kommer snart synas i opinionsundersökningarna. Kan lova dig det. Alla dagar i veckan.
Citera
2022-02-24, 23:18
Medlem
Citat:
Ni hör ju vad ni önskar höra, så i den bemärkelsen är ert konfirmeringsbias inget märkvärdigt. Dock är ambitionen att bli de nya Socialdemokraterna, har jag förstått, och därför förvånar det mig att ni fortsätter spela alternativmedias konspirationsteorier, som i kristider som dessa, bara kommer slå bakut. Men, tro inget annat, jag välkomnar detta. För ni kan liksom inte hjälpa er själva att visa vilka sympatier ni egentligen håller kärt. Jimmie kan dölja det, men bevisligen inte särskilt bra. Och det blir mer än tydligt nu när Biden får visa att han är långt från dement, inför potentiella SD-väljare, bland annat.

De som då inser att åldringen är harmlös i jämförelse med Putin, lär även börja ifrågasätta vad mer för konspiratorisk skit man matats med som är falsk. Och detta uppvaknande, det kommer snart synas i opinionsundersökningarna. Kan lova dig det. Alla dagar i veckan.

Det är väll lite det som är problemet, att åldringen faktiskt är så pass harmlös. Ska man ha att göra med autokrater som Putin måste du vara allt annat än harmlös.

Intervjun som skedde i 30 minuter med Anders Holmberg visade ju sig bara gynna SD, där de gick upp 2% samtidigt som S backade. Man ska inte underskatta att det finns socialdemokrater som kan sin egna historia om den svenska vägen under kalla kriget.

Men hur var det nu- är de rödgröna ”ryssvänliga” då de varken direkt vill gå med i Nato, eller ha en Nato-option?

Edit; för att vara helt ärlig så spelar det inte så stor roll för mig om det är SD eller S som styr. Vad spelar det egentligen för roll när dagens sossar mer eller mindre låter som sverigedemokrater gjorde för 10 år sedan? Det metapolitiska slaget är till viss del redan vunnet. Sånt tar tid, ungefär lika lång tid som det tagit för S att gå från 45 till 28%.
Senast redigerad av kalleochchokladfabriken 2022-02-24 kl. 23:22.
Citera
2022-02-25, 12:13
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det beror på hur lång tid detta håller på.
Kan kriget bli en ursäkt för att ställa in valet?
Citera
2022-02-25, 12:31
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Extremt få tror att SD är prorysk. Inte ens expo gör det.
Citera
2022-02-25, 13:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Kan kriget bli en ursäkt för att ställa in valet?

Nej det är omöjligt om inte Sverige hamnar i krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in