2022-02-24, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Tänk också på att din tapet troligtvis är väldigt brunt färgad och inte något snitt av befolkningen.

Skolfrågan har väl sakta under något år puttrat och växt sig stark hos befolkningen. Det som stör mig mest är att skolorna får välja vilka elever de vill ha och tar då såklart russinen ur kakan. Kvar blir skräpet som kostar mest pengar i den vanliga skolan. Om de hade fått ett gäng elever tilldelade till dig inklusive elever med diagnoser, då är det lika villkor enligt mig. Jag stör mig inte särskilt på vinsten i sig, jag tror inte det är svårt att driva skola och tjäna pengar med bra elever.

Ett viktigt ämne som många bryr sig om helt enkelt.

Din teori om att skolan som politisk fråga ”växt sig starkt hos befolkningen under något år” är, diplomatiskt uttryckt, inte särskilt kompatibel med verkligheten:

Andel av väljarna som anser att skolan är en av de viktigaste politiska frågorna enligt SVT Novus:

Nov 20: 49%
Feb 21: 47%
April 21: 47%
Juni 21: 48%
Aug 21: 43%
Dec 21: 51%
Jan 22: 43%

https://novus.se/novus-svensk-valjaropinion/valjarforstaelse/basta-parti-politiska-sakfragor/viktigaste-politiska-fragan/
Citera
2022-02-24, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Om Ukrainakrisen står sig eller förmodligen blir värre kommer S att vinna valet.
Vi såg ju vad som hände i förra krisen. Man stödjer de som för närvarande bestämmer.
S kan nog göra sitt bästa val på länge.
Jag tror tyvärr att du har rätt. Inte för att utrikespolitik brukar påverka val utan för att alla inrikesproblem kommer att hamna i skymundan (vem har ens noterat att det sprängts tre bomber i Malmö på en vecka?) och allt folk ser är sossar som håller pressträffar om Ryssland, idag var Magdalena Andersson dessutom riktigt duktig.

I Sverige verkar politiker heller inte straffas för vad som gjort. Så om SD skulle kampanja stenhårt för att de var det enda partiet som inte ville slakta försvaret tidigare så kommer inte väljarna att bry sig för nu vill ju alla ändå satsa på det.

Något annat är att när drivmedelspriserna nu kommer skena vidare (vi kan nå 25 kronor för dieseln redan om en månad) kommer regeringen bara att skylla på Ryssland.

Det positiva möjligtvis är att MP får ännu mindre exponering. Dessutom visar kriget i Ukraina vikten av att vara energioberoende samt ha en stark militär. Inte precis MPs paradgrenar.

Men jag kan också ha fel, kanske tar Ryssland Kiev på en vecka och lagom till påsk känns kriget i Ukraina lika avlägset som det i Jemen.
Citera
2022-02-24, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
TKvar blir skräpet som kostar mest pengar i den vanliga skolan.

Är det numera PK-certifierat att kalla den elevgrupp som orsakar problemen i skolan för "skräpet"? Det vore sannerligen en utveckling jag inte såg komma....
Citera
2022-02-24, 14:44
Medlem
När Sovjetunionen invaderade Tjeckoslovakien 1968 en månad före det svenska riksdagsvalet så fick S över 50 procent i valet. Det skulle förmodligen motsvara 33 procent i årets val, mellan tummen och pekfingret.

Skillnaden är bara att nu är det ett halvår före riksdagsvalet, så förhoppningsvis blir effekten mindre.
Citera
2022-02-24, 14:52
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Är det numera PK-certifierat att kalla den elevgrupp som orsakar problemen i skolan för "skräpet"? Det vore sannerligen en utveckling jag inte såg komma....

Det är skrivet på ett sätt så att även du skulle förstå.

Det är inte en elevgrupp som orsakar problem. Det är en grupp bestående av barn som inte har samma förutsättningar som alla andra och därför är dyrare i drift. Här är ett gäng exempel:
- barn med diagnoser
- rörelsehindrade
- lägre begåvade
- barn med föräldrar som inte tar hand om dem ordentligt

Jag BRINNER för att vi skall ta hand om alla i samhället, även de som inte har vassa armbågar och lyckas i livet. Och därför är jag sosse.
Citera
2022-02-24, 14:54
Medlem
Linda.Hermosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
När Sovjetunionen invaderade Tjeckoslovakien 1968 en månad före det svenska riksdagsvalet så fick S över 50 procent i valet. Det skulle förmodligen motsvara 33 procent i årets val, mellan tummen och pekfingret.

Skillnaden är bara att nu är det ett halvår före riksdagsvalet, så förhoppningsvis blir effekten mindre.
Vänsterpartiet gjorde väl dock ett katastrofval?
Citera
2022-02-24, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Jag tror tyvärr att du har rätt. Inte för att utrikespolitik brukar påverka val utan för att alla inrikesproblem kommer att hamna i skymundan (vem har ens noterat att det sprängts tre bomber i Malmö på en vecka?) och allt folk ser är sossar som håller pressträffar om Ryssland, idag var Magdalena Andersson dessutom riktigt duktig.

I Sverige verkar politiker heller inte straffas för vad som gjort. Så om SD skulle kampanja stenhårt för att de var det enda partiet som inte ville slakta försvaret tidigare så kommer inte väljarna att bry sig för nu vill ju alla ändå satsa på det.

Något annat är att när drivmedelspriserna nu kommer skena vidare (vi kan nå 25 kronor för dieseln redan om en månad) kommer regeringen bara att skylla på Ryssland.

Det positiva möjligtvis är att MP får ännu mindre exponering. Dessutom visar kriget i Ukraina vikten av att vara energioberoende samt ha en stark militär. Inte precis MPs paradgrenar.

Men jag kan också ha fel, kanske tar Ryssland Kiev på en vecka och lagom till påsk känns kriget i Ukraina lika avlägset som det i Jemen.

Förr hade ju SD fotfolk som slet med att dela ut flygblad, men nu är ju denna resurs till stor del utesluten. Annars tror jag att just flygblad med info om hur 7-klövern motsatt sig ett försvar värt namnet skulle kunna vinna röster för SD
Citera
2022-02-24, 18:41
Medlem
oresundsbroens avatar
Katastrof om detta krig fortsätter under sommaren och till valet. För fredens skull främst, och för att vi ska kunna få ett maktskifte, så måste det här kriget ta slut lika fort som Georgienkriget.

S kommer vinna på denna kris. S kommer vinna på att visa sig vara handlingskraftiga. Hela valet kommer handla om vem som kan satsa mest på försvaret. El och drivmedelspriserna kommer skyllas på kriget i Ukraina och inte på regeringens tidigare beslut.

4 års opinionsbildning kan gå till intet.
Senast redigerad av oresundsbroen 2022-02-24 kl. 18:45.
Citera
2022-02-24, 19:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr

Det beror på hur lång tid detta håller på.
Citera
2022-02-24, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det beror på hur lång tid detta håller på.

Vad säger lagen om detta fortsätter/eskalerar, kan man "ställa in" valet?
Citera
2022-02-24, 19:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska

Det tror jag inte, om inte Sverige hamnar i direkt krig.
Citera
2022-02-24, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Varför skulle valet ställas in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in