2022-02-24, 08:02
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Inte ens skolfrågan utan friskolefrågan. De tänker lyfta sossarna nu, sedan i sommar kommer SVT att skifta till att tjata om klimatet för att sista-minuten lyfta MP lagom till valet.

Samtidigt tror jag att sossarnas plan om att blanda upp elever från olika invadrargrupper med svenska elever kommer att slå tillbaka på S. Ingen i medelklassen vill djupt inne ha en massa kaos-invandrare i klassen. Kan M, KD och delvis även SD få väljarna att förstå att sossarnas skolpolitik leder till att deras barn kommer att få sämre utbildning och en otryggare skola för att bryta segregationen då kommer S inte att vinna något. Men vad jag har sett såhär långt tyder på att S gynnas av frågan, de lyckas med sin propaganda och få M att framstå mest som ett parti som försvarar miljardärers rätt att skicka skolvinster till Caymanöarna.

Sedan får vi inte glömma att ju mer vi pratar skola i valrörelsen desto mindre utrymme finns det att prata massinvandring, förnedringsvåld, skjutningar, ghettofiering, segregation och återvandring.

Ja, det är värre än så.

Nu har media släppt Corona-frågan (med enda undantag att fortfarande pusha för att alla ska ta dos 4 som ska vara helt fantastisk). Den frågan hjälpte Sossarna mycket, och så har S den frågan även i bakfickan då den stora majoriteten svenskar är nöjda med att Sverige inte blev som Kanada eller Australien.

Men från Corona-frågan verkar media nu ha växlat över till skolfrågan, och mer specifikt friskolefrågan precis som du påpekat och vinklat narrativet till Sossarnas fördel så klart.

Och värst av allt är att folk går på detta. Skolfrågan är tydligen en topp-fråga bland väljare, något som ligger bortom mitt förstånd. Men givetvis har media ett finger med i det spelet.
Citera
2022-02-24, 08:38
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Ja, det är värre än så.

Nu har media släppt Corona-frågan (med enda undantag att fortfarande pusha för att alla ska ta dos 4 som ska vara helt fantastisk). Den frågan hjälpte Sossarna mycket, och så har S den frågan även i bakfickan då den stora majoriteten svenskar är nöjda med att Sverige inte blev som Kanada eller Australien.

Men från Corona-frågan verkar media nu ha växlat över till skolfrågan, och mer specifikt friskolefrågan precis som du påpekat och vinklat narrativet till Sossarnas fördel så klart.

Och värst av allt är att folk går på detta. Skolfrågan är tydligen en topp-fråga bland väljare, något som ligger bortom mitt förstånd. Men givetvis har media ett finger med i det spelet.

Ibland är det i den här tråden läge att påpeka en sak om medier som jag inte tror att många inte förstår.

Det är inte någon eller några som styr alla medier och vad de skall skriva om. Privata medier skriver om det folk vill läsa och de jobbar oberoende av varandra. SVT jobbar på samma sätt men har krav på sig att vara helt oberoende och kanske täcka lite fler ämnen

Om det är någon som lyckas styra metan eller vad som är intressant för stunden så är det inte medierna själva utan detta kan i så fall kanske härledas till duktiga marknadsförare/spindoktorer i anslutning till de olika partierna.

Så när media skriver mycket om invandring, corona, skolpolitik och Ukraina i omgångar så det inte de själva som bestämmer det. De följer med i ett allmänt flöde som de inte själva styr över.

Om nu skolpolitik är på tapeten nu så gäller det att skriva om det om du vill ha mycket läsare.

Sen finns det lite nyanser självklart. På Expressen finns det en libereral ledarsida och av den kan man naturligtvis förvänta sig liberala åsikter. Men det påverkar inte deras nyheter.

Själv är jag verkligen glad att politikerna hittat bort från det 5 år långa tugget om immigration och invandring och nu pratar om viktigare saker. Det var inte lätt, min bedömning är att vi har corona att tacka för det.

Men det är INTE enskilda journalister eller mediehuset som slutat skriva om det. Det är alla tillsammans som bidragit.
Citera
2022-02-24, 08:56
Medlem
Är Jimmie fortfarande förvirrad?
Tystnaden är i vart fall total..det är ju inte lätt för SD när partiets förre ledare,Mikael Jansson,redan varit och sugit den kriminelle i Kreml för flera år sedan.
Det kommer att ta lite tid att bli av med galningen Putin.Liksom Saddam Hussein så kan han klamra sig fast likt en cancersvulst i några år.
Lille Prutte kommer med andra ord att vara högaktuell under precis hela den kommande valrörelsen.
SD kommer att lida svårt av detta i opinionen.
Åkesson är permanent stukad och partiet betraktas från nästan alla övriga håll som nationellt icke pålitliga.
Någon sittande i regering kommer det naturligtvis inte att bli tal om.
För SDs del återstår endast en tynande tillvaro som stödparti till Moderaterna.
Vad f-n skall partiet göra annars?..:-)

Liera sig med C och MP andra sidan blocket?..:-)

Partiet går emot döden.Så går det när man har problem att urskilja en galning som Putin.

Det är som om man skall köra upp för körkort,och inte vet hur man startar bilen.
Vilken jävla blamage va?..:-)
Senast redigerad av Lookalike 2022-02-24 kl. 08:58.
Citera
2022-02-24, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Ibland är det i den här tråden läge att påpeka en sak om medier som jag inte tror att många inte förstår.

Det är inte någon eller några som styr alla medier och vad de skall skriva om. Privata medier skriver om det folk vill läsa och de jobbar oberoende av varandra. SVT jobbar på samma sätt men har krav på sig att vara helt oberoende och kanske täcka lite fler ämnen

Om det är någon som lyckas styra metan eller vad som är intressant för stunden så är det inte medierna själva utan detta kan i så fall kanske härledas till duktiga marknadsförare/spindoktorer i anslutning till de olika partierna.

Så när media skriver mycket om invandring, corona, skolpolitik och Ukraina i omgångar så det inte de själva som bestämmer det. De följer med i ett allmänt flöde som de inte själva styr över.

Om nu skolpolitik är på tapeten
nu så gäller det att skriva om det om du vill ha mycket läsare.

Sen finns det lite nyanser självklart. På Expressen finns det en libereral ledarsida och av den kan man naturligtvis förvänta sig liberala åsikter. Men det påverkar inte deras nyheter.

Själv är jag verkligen glad att politikerna hittat bort från det 5 år långa tugget om immigration och invandring och nu pratar om viktigare saker. Det var inte lätt, min bedömning är att vi har corona att tacka för det.

Men det är INTE enskilda journalister eller mediehuset som slutat skriva om det. Det är alla tillsammans som bidragit.

Det är inte ett "allmänt flöde" där skolfrågan "är på tapeten". Det är ett utstuderat sätt av Sveavägen 68 och SVT att flytta fokus till och låtsas vara upprörda över nonsensfrågan att några promille av skolbudgeten i Sverige går till överskott i friskolorna.
Citera
2022-02-24, 09:37
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Intressant att se hur de små partierna blivit så marginaliserade. Väljarna har tröttnat på dem och på att t ex få miljöpolitiken dikterad av 4% av befolkningen. Regeringsbildningen 2018 fick säkert också många att avsky de små partiernas oproportionerliga inflytande.

Vi lär gå mot en period med (betydligt?) färre partier i Riksdagen. Det vore nog bra för det här landet. I förlängningen öppnar det dock upp för nya, små partier att arbeta sig in. Den som lever får se vilka frågor de kommer att vara centrerade kring. Jag är inte säker på att den biten är lika positiv.
En sak som jag har tragglat och ofta fått mothugg om är att väljarna söker trovärdiga regeringsalternativ, sak samma om vänster eller höger, GAL eller TAN.

Sedan innan senaste valet så har Kristersson arbetat hårt för att gå till val med ett icke trovärdigt regeringsalternativ, då flirtades det med C och nu så flirtas det med L. Han är en idiot.

Detsamma gäller på vänstersidan, oavsett om S går kräftgång så har man sina väljare, detsamma gäller V. De stora förlorarna är framför allt MP, L och nu C.
KD måste passa sig.

M och KD nekar fortfarande SD, något som inte gör partierna till ett trovärdigt regeringsalternativ. Väljaren vill att rösten inte slösas bort, väljaren vill se ett trovärdigt regeringsalternativ när rösten skall avläggas.
Citera
2022-02-24, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
En sak som jag har tragglat och ofta fått mothugg om är att väljarna söker trovärdiga regeringsalternativ, sak samma om vänster eller höger, GAL eller TAN.

Sedan innan senaste valet så har Kristersson arbetat hårt för att gå till val med ett icke trovärdigt regeringsalternativ, då flirtades det med C och nu så flirtas det med L. Han är en idiot.

Detsamma gäller på vänstersidan, oavsett om S går kräftgång så har man sina väljare, detsamma gäller V. De stora förlorarna är framför allt MP, L och nu C.
KD måste passa sig.

M och KD nekar fortfarande SD, något som inte gör partierna till ett trovärdigt regeringsalternativ. Väljaren vill att rösten inte slösas bort, väljaren vill se ett trovärdigt regeringsalternativ när rösten skall avläggas.

Det är en intressant fråga som syns i opinionsmätningar där man helt enkelt frågar väljaren vilka regeringskombinationer som föredras eller som man helst inte vill se.

Jag har inte sett någon sådan mätning på ett bra tag nu så kan inte dra till med någon länk. Men jag minns att när S+MP bildade regering för 7 år sedan så var det en av de minst populära kombinationerna. Man kan nog konstatera att väljarna hade rätt i den frågan och jag tycker att politikerna helt enkelt ska lyssna lite mer på väljarna i framtiden.
Citera
2022-02-24, 11:10
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75

Om nu skolpolitik är på tapeten nu så gäller det att skriva om det om du vill ha mycket läsare.

"På tapeten" LOL!

Ja, fortsätt du att låtsas som att media mörkläggningar inte existerar.

Som att journalister inte uttryckligen sagt att de sysslar med "agendasättande journalistik".

Som att media inte koordinerat någonting trots att de rapar ut exakt samma talkingpoints oftast med exakt samma formulering.

Fascinerande att någon så naiv som du ändå hittat hit.
Citera
2022-02-24, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Är Jimmie fortfarande förvirrad?
Tystnaden är i vart fall total..det är ju inte lätt för SD när partiets förre ledare,Mikael Jansson,redan varit och sugit den kriminelle i Kreml för flera år sedan.
Det kommer att ta lite tid att bli av med galningen Putin.Liksom Saddam Hussein så kan han klamra sig fast likt en cancersvulst i några år.
Lille Prutte kommer med andra ord att vara högaktuell under precis hela den kommande valrörelsen.
SD kommer att lida svårt av detta i opinionen.
Åkesson är permanent stukad och partiet betraktas från nästan alla övriga håll som nationellt icke pålitliga.
Någon sittande i regering kommer det naturligtvis inte att bli tal om.
För SDs del återstår endast en tynande tillvaro som stödparti till Moderaterna.
Vad f-n skall partiet göra annars?..:-)

Liera sig med C och MP andra sidan blocket?..:-)

Partiet går emot döden.Så går det när man har problem att urskilja en galning som Putin.

Det är som om man skall köra upp för körkort,och inte vet hur man startar bilen.
Vilken jävla blamage va?..:-)

Så när kommer vi börja se att de tappar? Senast så ökade de ju med 2% efter intervjun i 30 Minuter.

Som sagt- ni hade ändå aldrig röstat på SD, och för de 20% som redan sympatiserar med SD så kommer det inte påverka nämnbart. Putin kan i vissa lägen vara ett hot mot Sverige, men givet hur det har sett ut de senaste decennierna så har det största hotet varit svenska politiker från främst M och S. Det går alldeles utmärkt att ha 2 tankar i huvudet samtidigt.

Det är sossar och moderater som har lagt ner ett tidigare välfungerande försvar, och importerat miljontals potentiella säkerhetshot. Inte någon annan.
Citera
2022-02-24, 11:50
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
"På tapeten" LOL!

Ja, fortsätt du att låtsas som att media mörkläggningar inte existerar.

Som att journalister inte uttryckligen sagt att de sysslar med "agendasättande journalistik".

Som att media inte koordinerat någonting trots att de rapar ut exakt samma talkingpoints oftast med exakt samma formulering.

Fascinerande att någon så naiv som du ändå hittat hit.

Tänk också på att din tapet troligtvis är väldigt brunt färgad och inte något snitt av befolkningen.

Skolfrågan har väl sakta under något år puttrat och växt sig stark hos befolkningen. Det som stör mig mest är att skolorna får välja vilka elever de vill ha och tar då såklart russinen ur kakan. Kvar blir skräpet som kostar mest pengar i den vanliga skolan. Om de hade fått ett gäng elever tilldelade till dig inklusive elever med diagnoser, då är det lika villkor enligt mig. Jag stör mig inte särskilt på vinsten i sig, jag tror inte det är svårt att driva skola och tjäna pengar med bra elever.

Ett viktigt ämne som många bryr sig om helt enkelt.
Citera
2022-02-24, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Så när kommer vi börja se att de tappar? Senast så ökade de ju med 2% efter intervjun i 30 Minuter.
Snart, du tror inte att rysslands invasion av ukraina kommer ha några konsekvenser för SD?
Citera
2022-02-24, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snitchelibitchen
Snart, du tror inte att rysslands invasion av ukraina kommer ha några konsekvenser för SD?

Jag tror faktiskt inte det. Vilka menar du att man ska rösta på istället- S eller M som mer eller mindre lagt ner svensk försvarsförmåga?
Citera
2022-02-24, 12:10
Medlem
Grevelesevis avatar
Om Ukrainakrisen står sig eller förmodligen blir värre kommer S att vinna valet.
Vi såg ju vad som hände i förra krisen. Man stödjer de som för närvarande bestämmer.
S kan nog göra sitt bästa val på länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in