2022-02-24, 08:57
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Självklart väntade han till efter OS. Även om det är tragiskt för oskyldiga ryska atleter ser jag inte att man kan göra något annat än att utesluta Ryssland ur idrottsgemenskapen. Det skall för övrigt vara en hel del evenemang i Ryssland den närmaste tiden. Inte bara avslutningen av WC i skidor, play off i fotboll inför VM är något annat jag tänker på i all hast.

Världscuptävlingar i skicross i helgen och flera världscuptävlingar i backhoppning för damer i mars är andra tävlingar som skall avgöras i Ryssland.
Citera
2022-02-24, 09:29
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin
Bl.a stängdes Jugoslavien av från fotbolls-em 1992 och platsen gavs till Danmark istället. Så visst går det.
Jag funderade mest på pågående JVM/U23 VM - bör man kasta ut Ryssland direkt?
För evenemang om någon vecka känns det självklart.
Citera
2022-02-24, 09:55
Medlem
FNLSs avatar
Så länge det inte är Bollen själv som mördar tycker jag inte det finns skäl att straffa idrottare med tävlingsförbud.
Citera
2022-02-24, 09:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Självklart väntade han till efter OS. Även om det är tragiskt för oskyldiga ryska atleter ser jag inte att man kan göra något annat än att utesluta Ryssland ur idrottsgemenskapen. Det skall för övrigt vara en hel del evenemang i Ryssland den närmaste tiden. Inte bara avslutningen av WC i skidor, play off i fotboll inför VM är något annat jag tänker på i all hast.

Ryssland var inte med i OS som nation, så det finns ingen bäring på det. Det har ju tydligt skilts ut en linje mellan nationen Ryssland och de idrottsutövare som i medborgerlig mening tillhör Ryssland, så att de inte tävlar för nationen. Detta är ju något som pågått länge. Vad som nu händer har nog större fokus på själva situationen än att peta i olika slags försök att utestänga ryska idrottsutövare skulle jag tro. Emellertid känns väl ett arrangemang (VC-avslutningen) i Ryssland tveksamt, men ett sådant beslut bör ju handla om deltagarnas säkerhet inte om några försök att straffa. Det senare biter nog inte alls.
Citera
2022-02-24, 10:39
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin
Rimligt att ryska åkare tillåts tävla vidare i världscupen efter nattens händelser? Nej! Ryssland bör isoleras från all internationell idrott tillsvidare.

Varför ska de ryska åkarna bestraffas för något de inte gjort?

Sen är det väl inte helt uppenbart att det Ryssland gör är fel. Vänstermedia påstår det, men jag vet inte riktigt om jag köper det bara för de säger det.
Citera
2022-02-24, 11:02
Moderator
Hjv9s avatar
Nordwall fortsätter med sina konstiga åsikter. Föreslår att alla norska herrar födda före -92 kastas ur landslaget för att bara satsa på yngre åkare till hemma VM 2025.

Lite speciellt att skriva en artikel om herrarna när det snarare är damerna som är i behov av någon liknande lösning.
Citera
2022-02-24, 11:09
Medlem
Citat:

Ryssland hade säkert lovat Kina att inte störa OS, eftersom det var så viktigt för dem.
Citera
2022-02-24, 12:13
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Nordwall fortsätter med sina konstiga åsikter. Föreslår att alla norska herrar födda före -92 kastas ur landslaget för att bara satsa på yngre åkare till hemma VM 2025.

Lite speciellt att skriva en artikel om herrarna när det snarare är damerna som är i behov av någon liknande lösning.
Att du orkar läsa Nordwalls galenskaper.
I OS-truppen är det väl Iversen, Holund och Golberg som berörs (av herrarna)?
Sparka ut Iversen är väl något de borde göra, men då menar jag såväl far som son.

På damsidan lär ingen våga säga det - Johaug är nog ett för känsligt ämne och det blir så jobbigt tomt när de plockar bort henne. Tycker vi våra damer underpresterade i OS så är Norge utan Johaug oerhört mycket sämre än Sverige utan Jonna i OS.
Citera
2022-02-24, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Varför ska de ryska åkarna bestraffas för något de inte gjort?

Sen är det väl inte helt uppenbart att det Ryssland gör är fel. Vänstermedia påstår det, men jag vet inte riktigt om jag köper det bara för de säger det.

Nej, naturligtvis är det de Ukrainska idrottarna som borde stängas ute eftersom det var Ukraina som anföll Ryssland, som bara försvarade sig
Citera
2022-02-24, 14:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Nej, naturligtvis är det de Ukrainska idrottarna som borde stängas ute eftersom det var Ukraina som anföll Ryssland, som bara försvarade sig

Amerikanska idrottare blev ju avstängda under Vietnamkriget. Nej visst nej, det blev de inte. Varför ska oskyldiga medborgare straffas för en regering vars tilltag de förmodligen inte sympatiserar med? Det är väl bara låta dem tävla under neutral flagga, exempelvis för det internationella förbundet (om de vill). Det är bara galningar som vill straffa sådana som inte har något med händelserna att göra. Ungefär som en lärare som straffar hela klassen för något en i klassen gjort.
Citera
2022-02-24, 14:55
Medlem
Skidförbundet meddelar att man inte kommer tävla i Ryssland i någon gren oavsett tävlingarnas status.
Citera
2022-02-24, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Skidförbundet meddelar att man inte kommer tävla i Ryssland i någon gren oavsett tävlingarnas status.

Bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in