2022-02-24, 00:10
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att vindarna skulle drabba dem olika är ytterst osannolikt.
Jaja, det är bara ett huggskott. Att stavspetsen farit iväg av en kastvind t ex...
Citat:
Den jagande gruppen var ju mindre än 30 sekunder efter när den riktiga jakten började. Niskanen var helt enkelt snabbare och såg ju även hur hon tog in. Det går rätt snabbt att ta in 10 sekunder och sedan bara mata på. De sista sju sekunderna innan hon kom ikapp tog hon ju i ett nafs och när hon åkte förbi stod Ebba nästan stilla.

Om man såg det första loppet i nordisk kombination så fick man en vink om hur mycket det gick att ta in på slutet. Då skedde en ännu större scenförändring när det var kortare kvar än motsvarande i damernas 30 km.
Men orsaken är okänd. Var det Ebba som tappade fart eller var det enbart de andra som sparat sig?
Saknade Ebba information, trodde hon avståndet var kvar på 40 s? Eller har hon uttalat sig i något förnekelsetillstånd?

Hursomhelst, det var en otroligt spännande upplösning vi bjöds på!
Citera
2022-02-24, 00:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jaja, det är bara ett huggskott. Att stavspetsen farit iväg av en kastvind t ex... Men orsaken är okänd. Var det Ebba som tappade fart eller var det enbart de andra som sparat sig?
Saknade Ebba information, trodde hon avståndet var kvar på 40 s? Eller har hon uttalat sig i något förnekelsetillstånd?

Ebba var stum och kunde inte öka. Hon är inte särskilt snabb heller. De bakom ökade farten.
Citera
2022-02-24, 00:25
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ebba var stum och kunde inte öka. Hon är inte särskilt snabb heller. De bakom ökade farten.
Ja, det vore inte konstigt på något sätt. Din idé stämmer inte med hur hon uttalat sig dock.
Citera
2022-02-24, 00:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja, det vore inte konstigt på något sätt. Din idé stämmer inte med hur hon uttalat sig dock.

Jaså, jag tycker att den stämmer väldigt bra. Hon sade ju bland annat något i stil med: hur kunde de komma så snabbt.
Citera
2022-02-24, 01:05
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Jaja, det är bara ett huggskott. Att stavspetsen farit iväg av en kastvind t ex... Men orsaken är okänd. Var det Ebba som tappade fart eller var det enbart de andra som sparat sig?

Jag hittade andra uttalanden än jag sett tidigare:
Jag ser inte att de kommer förrän de är ikapp. Jag åker för det jag är värd i sista backen och får sekundering att jag har 15 sekunder till godo på de andra, men när jag slänger mig över krönet och ner i utförskörningen kommer de riktiga kastvindar. Jag försöker parera för dem och ge det jag har in mot mål, men blir väldigt förvånad när de helt plötsligt är i rygg i botten av backen så det känns just nu väldigt orättvist, säger Andersson i tårar (...)
Och:
Jag velade med mig själv hur jag skulle göra med skidorna. Med facit i hand skulle jag nog gjort skidbyte inför sista varvet. Men det är inget jag kan ändra på här och nu.

Jämfört med detta:
Gunde Svan om Ebba Anderssons val att gå i rygg på Therese Johaug länge:
– (...) Nu fick hon en smäll som hon inte hämtade sig helt ifrån, tyvärr. Hon hade förtjänat det här.

Men det var ingen fysisk smäll, menar Andersson själv.
– Smäll och smäll... smällen var snarare att det kom ganska mycket kastvindar mot slutet, jag försökte stå emot dem och så i slutet av backen har jag hela klungan i ryggen utan någon förvarning. Det är då jag inte alls har något att sätta emot. Det var inte att jag fysiskt gick på en smäll, säger hon.

Stjärnan trodde att hon höll undan för den jagande klungan.
– Jag försökte bara ta fokus framåt och mot slutet blev det verkligen en kamp för att hålla undan från den jagande klungan. Jag fick rapporter om att jag fortsatte hålla i det bra. Därför känns det som jag förlorat bronsmedaljen här i dag.
Tillsammans bildar det väl nån slags helhet. Min fetning. Hon hade uppfattat att de närmade sig ordentligt.
Citera
2022-02-24, 03:52
Medlem
JSM-GTOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Inga svenskor?

Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Inget det stod något om men är väl inte helt orimligt att Ribom är med.

Skulle även vara hemliga (maskerade) åkare med som man först får se vilka det är när de kört klart som jag förstod det.

Anna Dyvik ska vara med i det där showrennet på olympiastadion i kväll. Och sen Grate, Anton Persson och Gustaf Berglund.
Citera
2022-02-24, 06:43
Medlem
vackertsvins avatar
Rimligt att ryska åkare tillåts tävla vidare i världscupen efter nattens händelser? Nej! Ryssland bör isoleras från all internationell idrott tillsvidare.
Citera
2022-02-24, 07:27
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin
Rimligt att ryska åkare tillåts tävla vidare i världscupen efter nattens händelser? Nej! Ryssland bör isoleras från all internationell idrott tillsvidare.
Instämmer - men finns det stöd för det i något regelverk?
Citera
2022-02-24, 07:29
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Jag hittade andra uttalanden än jag sett tidigare:
Jag ser inte att de kommer förrän de är ikapp. Jag åker för det jag är värd i sista backen och får sekundering att jag har 15 sekunder till godo på de andra, men när jag slänger mig över krönet och ner i utförskörningen kommer de riktiga kastvindar. Jag försöker parera för dem och ge det jag har in mot mål, men blir väldigt förvånad när de helt plötsligt är i rygg i botten av backen så det känns just nu väldigt orättvist, säger Andersson i tårar (...)
Och:
Jag velade med mig själv hur jag skulle göra med skidorna. Med facit i hand skulle jag nog gjort skidbyte inför sista varvet. Men det är inget jag kan ändra på här och nu.

Jämfört med detta:
Gunde Svan om Ebba Anderssons val att gå i rygg på Therese Johaug länge:
– (...) Nu fick hon en smäll som hon inte hämtade sig helt ifrån, tyvärr. Hon hade förtjänat det här.

Men det var ingen fysisk smäll, menar Andersson själv.
– Smäll och smäll... smällen var snarare att det kom ganska mycket kastvindar mot slutet, jag försökte stå emot dem och så i slutet av backen har jag hela klungan i ryggen utan någon förvarning. Det är då jag inte alls har något att sätta emot. Det var inte att jag fysiskt gick på en smäll, säger hon.

Stjärnan trodde att hon höll undan för den jagande klungan.
– Jag försökte bara ta fokus framåt och mot slutet blev det verkligen en kamp för att hålla undan från den jagande klungan. Jag fick rapporter om att jag fortsatte hålla i det bra. Därför känns det som jag förlorat bronsmedaljen här i dag.
Tillsammans bildar det väl nån slags helhet. Min fetning. Hon hade uppfattat att de närmade sig ordentligt.
En kraftig kastvind vid precis fel tillfälle på toppen av backen kan kosta rätt många sekunder, det motsvarar ju några kraftiga stavtag.
Men tveksamt om hon klarat sig ändå.
Citera
2022-02-24, 07:36
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg

Bl.a stängdes Jugoslavien av från fotbolls-em 1992 och platsen gavs till Danmark istället. Så visst går det.
Citera
2022-02-24, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg

Regelverk och regelverk? Ett sådant beslut kan man ju ta "på studs". Uteslutningar från sportsliga evanemang är nog en av de sanktioner som tar hårdast på Putte. Varför tror du han väntade till efter OS?
Citera
2022-02-24, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Regelverk och regelverk? Ett sådant beslut kan man ju ta "på studs". Uteslutningar från sportsliga evanemang är nog en av de sanktioner som tar hårdast på Putte. Varför tror du han väntade till efter OS?
Självklart väntade han till efter OS. Även om det är tragiskt för oskyldiga ryska atleter ser jag inte att man kan göra något annat än att utesluta Ryssland ur idrottsgemenskapen. Det skall för övrigt vara en hel del evenemang i Ryssland den närmaste tiden. Inte bara avslutningen av WC i skidor, play off i fotboll inför VM är något annat jag tänker på i all hast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in