2022-02-23, 20:28
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag gör bara en mycket generell jämförelse och det är ju flera år kvar innan Ebba avslutar sin karriär. Jag ser dock likheterna som åtminstone hittills stått i vägen för att Ebba ska bli en segerrik åkare. Södergren hade väl även det mot sig att när han åkte var det många lopp som hade gemensam start. Det missgynnar kraftigt en åkare utan spurt.

Han hade dessutom en egenskap som aldrig nöttes bort. Körde med huvudet under armen och drog ofta för tidigt i loppen. En jävligt otacksam tävling är Skiathlon i OS 2006 då han är loss med 5-6 sek men med, vad det ser ut, bedrövliga skidor blir uppåkt. Han var för långt före för något sug från bakomvarande. Ebba har lite liknande upplevelser ännu så länge.
Citera
2022-02-23, 20:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin
Han hade dessutom en egenskap som aldrig nöttes bort. Körde med huvudet under armen och drog ofta för tidigt i loppen. En jävligt otacksam tävling är Skiathlon i OS 2006 då han är loss med 5-6 sek men med, vad det ser ut, bedrövliga skidor blir uppåkt. Han var för långt före för något sug från bakomvarande. Ebba har lite liknande upplevelser ännu så länge.

Han mötte ju rätt bra åkare och försökte göra som det Johan Olsson lyckades med. Dock var det ju lite svårt att göra sig fri från Northug i ett lopp med gemensam start (VM 2009). Han borde ju haft bättre chans vid VM 2003 då det var individuell start, men Koukal gjorde sitt livs lopp.

Tycker som sagt att Södergren hittills är bättre än Ebba, men att de är rätt lika.
Citera
2022-02-23, 21:04
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Han mötte ju rätt bra åkare och försökte göra som det Johan Olsson lyckades med. Dock var det ju lite svårt att göra sig fri från Northug i ett lopp med gemensam start (VM 2009). Han borde ju haft bättre chans vid VM 2003 då det var individuell start, men Koukal gjorde sitt livs lopp.

Tycker som sagt att Södergren hittills är bättre än Ebba, men att de är rätt lika.

Nja, du minns lite fel där ändå. Kolla in klippet och framförallt vid 6 - 8 min. Han är loss med uppskattningsvis 4 sek med 1 km kvar att åka men blir brutalt ikappgliden utför. Lite har det med teknik att göra men jag tror inte glidet var topp. Den tok-dopade Dementiev förstörde dagen och vann hela skiten.

https://www.youtube.com/watch?v=uYC2wX8hKkI&t=433s
Citera
2022-02-23, 21:14
Medlem
Citat:
Nja, du minns lite fel där ändå. Kolla in klippet och framförallt vid 6 - 8 min. Han är loss med uppskattningsvis 4 sek med 1 km kvar att åka men blir brutalt ikappgliden utför. Lite har det med teknik att göra men jag tror inte glidet var topp. Den tok-dopade Dementiev förstörde dagen och vann hela skiten.

Hur mycket tar inte Estil och Dementiev på slutet ? ryssen kommer ifatt väldigt fort
Citera
2022-02-23, 21:20
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Hur mycket tar inte Estil och Dementiev på slutet ? ryssen kommer ifatt väldigt fort

Helt sjukt. Apropå dåliga skidor på detta OS.
Citera
2022-02-23, 21:26
Medlem
Citat:
Helt sjukt. Apropå dåliga skidor på detta OS.

tycker han avslutar som väntat mot Italienarna. dom som sticker ut är dom två jag nämner väldigt mycket vad man kan se på klippet,
Citera
2022-02-23, 21:31
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
tycker han avslutar som väntat mot Italienarna. dom som sticker ut är dom två jag nämner väldigt mycket vad man kan se på klippet,

Man lär sig mycket om utvecklingen av masstarten genom att studera klipp från 00-talet. Den åkare som var loss vann oftast. Det här loppet från 2006 tillhör ovanligheterna. Loppen på den tiden avgjordes ofta i kaotiska långspurtar med 15 åkare inblandade där slumpen verkade spela en stor roll. Minns Per Elofsson som uttryckte sig just så efter jaktstarten 2002 där han slutar fyra. "Det blir som det blir". Så ser inte dagens masstarter ut längre, och tur är väl det.
Citera
2022-02-23, 21:35
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashew30
Jonna tror jag kan vinna 10 km i Lahtis, tror även att hon kunde ha tagit medalj på 3-milen i OS men hon var för snäll/lojal mot laget/Ebba.
Kommer inte Johaug till start?
Mer troligt är att hon får vinterns sämsta placering på söndag, om vi inte räknar med loppet där hon skadade tummen. För i övrigt är ju OS-tremilen hennes sämsta placering i vinter!
Citera
2022-02-23, 21:46
Medlem
Citat:
Man lär sig mycket om utvecklingen av masstarten genom att studera klipp från 00-talet. Den åkare som var loss vann oftast. Det här loppet från 2006 tillhör ovanligheterna. Loppen på den tiden avgjordes ofta i kaotiska långspurtar med 15 åkare inblandade där slumpen verkade spela en stor roll. Minns Per Elofsson som uttryckte sig just så efter jaktstarten 2002 där han slutar fyra. "Det blir som det blir". Så ser inte dagens masstarter ut längre, och tur är väl det.

vad jag kommer ihåg från just 15+15 km som det var i OS 2006. var var VM loppet 2005 en grupp åkare som gick loss kommer ej ihåg hur många Södergren såg hur starkt ut som helst till det skulle avgöras.
2009 var det 4 åkare loss mot slutet där Legkov väl ramlande på slutet 2007 var det väl också en grupp som var loss när dom väl var på väg mot stadion.
Citera
2022-02-23, 21:48
Medlem
Citat:
Två VC-segrar 1989 och tre VC-segrar 1991, men det blir ju lite konstigt att jämföra Ebba Andersson med honom så länge inte Ebba har presterat. Det blir ju på något sätt att förutsätta att hon ska bli så bra som han blev, vilket ju knappast är självklart.
Är det verkligen rätt att säga att Ebba inte har presterat? Alla kan inte vara en Johaug…
Citera
2022-02-23, 21:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Fast jag vet inte om jag kan sägas minnas fel. Det där är ett annat lopp och han hade ju ingen spurt.
Citera
2022-02-23, 21:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krebs
Är det verkligen rätt att säga att Ebba inte har presterat? Alla kan inte vara en Johaug…

Om hon ska jämföras med Ulvang så kan man ledigt och lätt säga att hon inte presterat på samma nivå som han gjorde. Det var vad jämförelsen gällde. Det går ju inte att säga att Ebba kommer att prestera heller. Det går bara att räkna det som verkligen skett. Jämförelsen med Ulvang haltar betänkligt och det var min huvudpoäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in