2022-02-23, 17:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Om man ska börja kritiskt analysera Ebba respektive Frida tycker jag egentligen man bör vänta tills säsongen ör slut - men jag tycker det här två helt olika frågeställningar.
Ebba har kort och gott ingen egentlig utveckling senaste två åren och är i vinter i största allmänhet sämre än förra vintern. Dessutom saknar hon spetskvaliteter. Vad hon borde göra annorlunda tror jag dock det finns många som är bättre lämpade än jag att göra.
Frida är ju en helt annan historia då hon ju har spetskvaliteterna och var delad världsetta i början av säsongen. Att något gick fel i OS kan ju alla se men vad som gick fel tror jag vi hemma i TV-soffan har dålig insikt i.
Det mest deprimerande är att trots att Frida och Ebba underpresterar så är det bara Jonna som är i närheten av dem på distans. Så man kan ju samtidigt börja ifrågasätta övriga damers träning vad gäller distansförmåga eller är frågan man borde ställa sig - vad gjorde Jonna som de andra inte gjort?
Att i nuläget inte ta ut Modig är lite småmärkligt eller vad man ska säga.

Ja det bör väntas med att döma ut någon för ett enstaka mästerskap. I jämförelsen mellan EA och FK skulle jag säga att den senare är bättre i allt, vilket inte innebär att hon vinner alla inbördes möten. Jag skulle dock säga 70/30.
Citera
2022-02-23, 17:39
Medlem
Luktar ännu en inställd världscuphelg med världscupavslutningen i Ryssland. Bra för sporten detta men säkert ingenting som inte lite fler skicrosselement i loppen kan fixa!
Citera
2022-02-23, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Han var rappare i steget, men som sagt jämförelsen går inte att göra när den ena ännu inte har visat det den andre gjorde.

jag upplevde väl aldrig Ulvang som så rapp ändå, åkt stil gör väl jämföra ändå
Citera
2022-02-23, 18:14
Medlem
Jag vet inte jag, det är så jäkla konstig "säsong" så det är svårt att säga. Ebba började nedtränad, föhandsuttagen som hon var, gjorde ett utmärkt TdS (hon hade med likvärdiga förhållanden vunnit sitt andra distanslopp), så jag hade höga förhoppningar in till OS. Inställda lopp gör det svårt att bedöma om formen är på väg. Väl där går det lite sämre än väntat, materialet är kass i början och laget (förutom Jonna) kommer aldrig riktigt in i det. Utmärkt stafett. Tremilen är inte... dålig, egentligen, som jag varit inne på tidigare så går hon väldigt ojämnt. Kanske dålig på att hålla rätt fart i ovana förhållanden.
Citera
2022-02-23, 18:28
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Jag vet inte jag, det är så jäkla konstig "säsong" så det är svårt att säga. Ebba började nedtränad, föhandsuttagen som hon var, gjorde ett utmärkt TdS (hon hade med likvärdiga förhållanden vunnit sitt andra distanslopp), så jag hade höga förhoppningar in till OS. Inställda lopp gör det svårt att bedöma om formen är på väg. Väl där går det lite sämre än väntat, materialet är kass i början och laget (förutom Jonna) kommer aldrig riktigt in i det. Utmärkt stafett. Tremilen är inte... dålig, egentligen, som jag varit inne på tidigare så går hon väldigt ojämnt. Kanske dålig på att hålla rätt fart i ovana förhållanden.

Ja OS är lite av en gåta rent generellt. Så som det ofta brukar bli. Det enklaste vore väl kanske att skylla på skidorna.
Citera
2022-02-23, 19:17
Moderator
Hjv9s avatar
Reagerade på att Ebba i mitt tycke åkte tekniskt svagt i tremilen på OS. Nu har hon väl aldrig varit något skolboksexemplar i det avseendet men känns ändå som hon har hållit ihop det bättre förr. När jag ser på resultaten från denna säsong är det också tydligt att hennes sämsta lopp har varit i den fria tekniken.
Citera
2022-02-23, 19:31
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Ja OS är lite av en gåta rent generellt. Så som det ofta brukar bli. Det enklaste vore väl kanske att skylla på skidorna.
Antar att du är ironisk - för var skidorna verkligen dåliga?
De hade troligen lite dåligt glid på den klassiska delen av skiathlon, men det var väl mer så att Tyskland och Ryssland hade väldigt bra skidor i vissa lopp medan Frankrike ofta hade dåliga.
Jonna hade ju bra skidor i alla lopp vad jag kunde se.
Det var inte heller något fel på Ebbas skidor jämfört de hon låg nära i stafetten.
Citera
2022-02-23, 20:00
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Antar att du är ironisk - för var skidorna verkligen dåliga?
De hade troligen lite dåligt glid på den klassiska delen av skiathlon, men det var väl mer så att Tyskland och Ryssland hade väldigt bra skidor i vissa lopp medan Frankrike ofta hade dåliga.
Jonna hade ju bra skidor i alla lopp vad jag kunde se.
Det var inte heller något fel på Ebbas skidor jämfört de hon låg nära i stafetten.

Pölsa Petterson menar att Fischer ev hade nackdel i Kina. Men jag tycker det var svårt att få nån klarhet i hur skidorna var.
Citera
2022-02-23, 20:03
Medlem
Citat:
Pölsa Petterson menar att Fischer ev hade nackdel i Kina. Men jag tycker det var svårt att få nån klarhet i hur skidorna var.
Med tanke på hur bra t.ex. syskonen Niskanen åkte, är det svårt att tro på det han säger.
Citera
2022-02-23, 20:08
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Stupak åker ju på Fischer och hade som jag ser det superskidor på startsträckan i stafetten. Det var ju inte heller något fel på Kerttus skidor på 10 km klassiskt. För att ta två exempel. Väldigt svårt att se att något visst skidmärke åkte sämre eller bättre hela tiden - men det är ju mycket möjligt att något märke funkade väldigt bra eller dåligt enstaka dag.
Citera
2022-02-23, 20:14
Medlem
Jonna tror jag kan vinna 10 km i Lahtis, tror även att hon kunde ha tagit medalj på 3-milen i OS men hon var för snäll/lojal mot laget/Ebba.
Citera
2022-02-23, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Reagerade på att Ebba i mitt tycke åkte tekniskt svagt i tremilen på OS. Nu har hon väl aldrig varit något skolboksexemplar i det avseendet men känns ändå som hon har hållit ihop det bättre förr. När jag ser på resultaten från denna säsong är det också tydligt att hennes sämsta lopp har varit i den fria tekniken.
På lättåkta partier i fristil har Ebbas lägstanivå varit helt bedrövlig denna vinter. Känns som att hon oftast kan behålla något slags driv i stakningen i klassiskt, och uppför lever hon på sin kapacitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in