2022-02-23, 10:51
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Suck. Vi besitter fortfarande teknologin. Företag flyttar redan idag tillbaka till hemländerna/marknaderna.
Det vi gör då är att vi lyfter fram andra länder(Indien) som får ta fajten mot Kina. USA och Europa är alldeles för lika kulturellt för att en större split ska uppstå.
För Rysslands del är det bara de första dödsryckningarna. Hur bygger jag detta argument. Jo genom att belysa hur lite vi har med grannen i öst vi har göra. Knappt några produkter, inget kulturellt utbyte, nada. USA? Allt, produkter, kultur ä, ekonomi m.m. trots att vi är en timmes flygresa till st Petersburg.

Ja Ryssland är märkligt isolerat. Ja ett sorts isolat. Stelnat i gamla former. En sådan som Putin kliver inte åt sidan förrän efter att omgivningen fått känna på det. Typ att ska jag gå under ska alla andra också gå under. Det är balkanfilosofi. Pekfingret upp i luften. Fullproppat med syndabockstänkande. Det är alltid någon annans fel. När det går bra är man generös - när det går dåligt ska man passa sig för de här människorna.
Citera
2022-02-23, 10:52
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Detta är faktiskt historiskt sett fel. Det är strömningar och okunskap hos folket som lyfter fram despoten. Eller man kan se det som ett samspel. Hitler hade aldrig kommit fram om folket varit utbildade och upplysta, istället för fattiga och desillusionerade på grund av depressionen. På samma sätt, Trump hade aldrig kommit fram utan stora massor på amerikanska landsbygden och i rostbätet som känner sig förbisprungna och bittra.

Putin-älskare sammanfaller nästan matematiskt med antivaxxers, bakåtsträvare, rättshaverister och allehanda mörkermän som hatar allt i samhället. Detta är naturligtvis extremt destruktivt för varje samhälle, att ha en sådan här cancer av åsikter mitt i folkkroppen. Så de orsakar extremt mycket skada i form av hat, splittring, minskat engagemang för att arbeta för vårt Sverige osv. Det går inte att sätta ett pris, men hundratals miljarder per år går säkert till spillo.

(jag är närmast frisinnad konservativ, så långt ifrån "vänster-tomte" som man öht kan komma)
Så tyskarna gjorde Hitler, t.ex judeutrotningen. Du vet (inte) att han skrev Mein Kampf redan i fängelset innan han var känd alls?

Så du är riktigt rädd för Tyskland nu? De kan ju skapa en ny Hitler.

Du verkar ha noll koll på det mesta. Den som t.ex tror antivaxx och Putin hör ihop kan inte ens läsa en tidning och fatta något, fördomarna är i vägen.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-02-23 kl. 10:54.
Citera
2022-02-23, 10:58
Medlem
Citat:
Jag trodde för ett ögonblick att det var Putin som hade sagt "Taiwan is going to be next", det hade i sanning varit oroande. Men nu såg jag att det var tomten Trump som hade sprattlat till och sagt något galet igen, som han alltid gör. Inget att fästa någon uppmärksamhet vid.
Du borde ta dig en titt på omvärden, resa lite, varför inte lyssna på andras åsikter?

Why is Ukraine the West's Fault?
John Mearsheimer, University of Chicago, 2015
https://youtu.be/JrMiSQAGOS4

Sen kan man ju se lite Tucker från idag

Tucker: How will this conflict affect you?
https://youtu.be/_yz0AXHWz5E
Citera
2022-02-23, 11:01
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja Ryssland är märkligt isolerat. Ja ett sorts isolat. Stelnat i gamla former. En sådan som Putin kliver inte åt sidan förrän efter att omgivningen fått känna på det. Typ att ska jag gå under ska alla andra också gå under. Det är balkanfilosofi. Pekfingret upp i luften. Fullproppat med syndabockstänkande. Det är alltid någon annans fel. När det går bra är man generös - när det går dåligt ska man passa sig för de här människorna.

Precis. Detta med narcissismen är gemensamt för alla diktatorer. Trump hade ju en priolista. Den var 1.Trump, 2.Trump, 3.Trump. På samma sätt har Putin bara en enda prioritet, och det är att bevara sin egen position, som kanske världens rikaste person, medan folket svälter.

Ryssland hade en kort period runt 2000-2010 då det verkligen såg ganska bra och öppet ut. Det var innan Putin hade hunnit inför full diktatur, och landet fortfarande expanderade, något som startat på 90-talet. Det är också under denna period som de flesta skyskrapor i Moskva är projekterade. Men de hann aldrig riktigt ur Sovjettänket helt.

Sedan 2010-2012 ungefär har allt gått bakåt. Sovjet är tillbaka. Putin har vänt sig inåt, ekonomun har kollapsat, allt rostar och för att klamra sig fast vid makten har Putin blivit allt mer aggressiv mot sina grannar.
Citera
2022-02-23, 11:02
Medlem
barkies avatar
Kina inför inga sanktioner. Vad var det jag sa?

Kina lägger även skulden på USA för att de krigshetsar och skickar vapen till Ukraina och trupper till Europa.

Helt sinnessjukt att Ryssland och Kina är det nya normala i världen.
Citera
2022-02-23, 11:04
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Läser en del ryska medier från Serbien, typ Sputnik, eftersom jag kan språket. Kan ju säga att dem är lika ensidiga Men det är ändå nyttigt att få perspektiv från andra sidan. Man ser t.ex. videoklipp och annan material från DNR och LNR gällandes Ukrainas artillerianfall där en hel del civila dödas. Det ser man t.ex aldrig i Svenska medier.

Lite OT men ändå: Serbien är ett av de länder som matas mest med ryska propaganda. Den serbiska pressen sväljer den helt och hållet. Och den ryska taktiken är klar: här finns det inga ryska enklaver att ta till, utan i stället kulturella vänskapsband "att odla". Och som grädde på moset en vänligt inställd president med putiniska maktambitioner, Milosović gamle informationsminister. Serbien ska också bli/ förbli ett status quo-land under ryskt inflytande.
Citera
2022-02-23, 11:05
Medlem
StigHails avatar
Citat:
Jag undrar vad som är mest skrämmande egentligen:

1. Att vi åter har en diktator i Europa, som vill lägga under sig landområden i andra länder genom krigshandlingar. Något vi inte sett sedan WW II.

2. Att ett sorts djupt intellektuellt mörker sänker sig över delar av vår egen befolkning. En djup okunskap om frihet, fred, frihandel, demokrati, och istället en hjärntvättad vurm för "stark ledare" och totalitarism.

Jag tycker faktiskt 2 är mer skrämmande än 1.
Du behöver inte vara rädd för 2:an, dom verkar många för att dom samlas på nätet men i verkliga livet så sitter dom ensamma på sitt pojkrum.
Citera
2022-02-23, 11:05
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Har du varit i Ryssland och testat skriva på ett forum?

Nej dessa idioter vet inte ett piss om Ryssland, dess kultur eller samhälle.

De samlar lite info från dagstidningar och åsikter från fikabordet på deras tragiska arbeten och det är ungefär där deras bild slutar.

Ryssland är allt övriga Europa vill vara. Man ser avundsjukt på dess ekonomi man stabiliserat och isolerat från EU:s kontroll.

Man är självförsörjande via jordbruket. Man har enorma naturliga resurser. Man har diversifierad ekonomi så sanktioner biter inte.
Citera
2022-02-23, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Så tyskarna gjorde Hitler, t.ex judeutrotningen. Du vet (inte) att han skrev Mein Kampf redan i fängelset innan han var känd alls?

Så du är riktigt rädd för Tyskland nu? De kan ju skapa en ny Hitler.

Du verkar ha noll koll på det mesta. Den som t.ex tror antivaxx och Putin hör ihop kan inte ens läsa en tidning och fatta något, fördomarna är i vägen.
Det bär mig verkligen emot att ha samma åsikt som dannbaggen, för han brukar representera min antipol. Men han har helt rätt här vilket jag också påpekat i annan tråd. Sök bland de aktiva antivaxarna och se deras åsikter om Ryssland. De är nästan enhälligt Rysslandvänner. De är uppenbarligen ofta bakåtsträvande rättshaverister, som naturligtvis också hatar vaccin.

De förstår inte att deras inställning i ert land som styrs av Ryssland skulle vara helt omöjlig att ha. Att se Ryssland som ett fredsbevarande land är skrattretande.
Citera
2022-02-23, 11:06
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Kina inför inga sanktioner. Vad var det jag sa?

Kina lägger även skulden på USA för att de krigshetsar och skickar vapen till Ukraina och trupper till Europa.

Helt sinnessjukt att Ryssland och Kina är det nya normala i världen.

Hur är det med Schweiz ?

Läste en kommentar på ngn norsk sida, att de inte heller gör något. Stämmer det ?
Citera
2022-02-23, 11:10
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BamBamFunkhouser
Nej. Men här har du en lista på de som provat https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_journalists_killed_in_Russia

Touche!

Någon galning skrev att "Ryssland är allt Europa vill vara". Varför skulle man vilja vara 4 gånger fattigare, i många fall sakna mat på bordet, men sannerligen inte sakna billig sprit så att medellivslängden för män är drygt 60 år.

Leva i ett förfallet rostsamhälle.
Citera
2022-02-23, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Nej dessa idioter vet inte ett piss om Ryssland, dess kultur eller samhälle.

De samlar lite info från dagstidningar och åsikter från fikabordet på deras tragiska arbeten och det är ungefär där deras bild slutar.

Ryssland är allt övriga Europa vill vara. Man ser avundsjukt på dess ekonomi man stabiliserat och isolerat från EU:s kontroll.

Man är självförsörjande via jordbruket. Man har enorma naturliga resurser. Man har diversifierad ekonomi så sanktioner biter inte.

Hahaha..humor!
Lille Prutte är så borta ekonomiskt att han inte ens har råd med att stänga av gasen till Tyskland.
Så illa är det.
Det finns ju ingen vettigt navlad som tror på dina helt bisarra lögner.
Ryssland faller ihop som ett korthus om rätt åtgärder vidtas.
Så skedde på åttiotalet med hela Wasawablocket och så kommer naturligtvis att ske idag.
Det är därför som lille Prutte tvingas svälja förtreten och fortsätta producera gas för Tyskland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in