2022-02-23, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollan33
Magdalena Andersson vågar inte kalla det en invasion på presskonferensen som pågår just nu.
Carl Bildt - snälla, kom tillbaka
Citera
2022-02-23, 09:11
Medlem
JamesWebbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoppKlossKlas
Har inte Ukraina en typ av "sanktion" mot sig också egentligen?

Kollar flighradar, och ja - de är ju inte ett enda flyg i Ukrina = Inga resor = Inga turister = inga pengar.
Slår inte redan den biten rejält hårt mot Ukraina? Tappa all form av resor in/ut.

Sanktion är fel ord att använda eftersom flygförbuden som införs över Ukraina inte har syftet att straffa Ukraina för något.
Men visst drabbas de hårt ekonomiskt av nuvarande situation. Ingen turism, ingen vill investera i ett land som riskerar att bombas sönder i närtid och de måste lägga en stor de av sin budget på försvar. Hårda tider väntar deras befolkning
Citera
2022-02-23, 09:13
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Källa på det?

Känner du inte till de enkla historiska faktumen ska du väl inte diskutera detta ämne.
Sök.
Citera
2022-02-23, 09:15
Medlem
dannbaggens avatar
Jag undrar vad som är mest skrämmande egentligen:

1. Att vi åter har en diktator i Europa, som vill lägga under sig landområden i andra länder genom krigshandlingar. Något vi inte sett sedan WW II.

2. Att ett sorts djupt intellektuellt mörker sänker sig över delar av vår egen befolkning. En djup okunskap om frihet, fred, frihandel, demokrati, och istället en hjärntvättad vurm för "stark ledare" och totalitarism.

Jag tycker faktiskt 2 är mer skrämmande än 1.
Citera
2022-02-23, 09:16
Medlem
AndersPersson99s avatar
Putin är en skurk som beordrar en invasion. Det är dock inget oväntat utan vad Nato och Usa varnat för ska hända.

Nu hoppas jag att väst helt skär av Ryssland från den civiliserade omvärlden.
Att Ukraina har fått tillräckligt mycket vapen och utbildning så att de kan kan skicka hem döda och skadade ryssar och så att den ryska befolkningen får nog med Lenin-wannaben Putin och sätter hans huvud på en påle.
Citera
2022-02-23, 09:22
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen

1. Att vi åter har en diktator i Europa, som vill lägga under sig landområden i andra länder genom krigshandlingar. Något vi inte sett sedan WW II.

2. Att ett sorts djupt intellektuellt mörker sänker sig över delar av vår egen befolkning. En djup okunskap om frihet, fred, frihandel, demokrati, och istället en hjärntvättad vurm för "stark ledare" och totalitarism.

Håller med om att 2 är värst, det är ju lite av en förutsättning för 1:an också.

Hur man bekämpar man det bäst? Man kanske skall börja med att förklara att Putin är pro-vaccin?
Citera
2022-02-23, 09:23
Medlem
Hur kommer de sig att Sverige lägger sig i? Borde inte Sverige spela ett mer försiktigt spel när vi snackar om en supermakt? Exempelvis: kommer Sverige vifta med neutralitetskortet när vi ser 100 tals MIG-plan över Sverige? Jag menar borde inte Maggan och hennes stab. Vara mer respektfulla mot Ryssland?

Tycker de smått skrattretande när man läser att Norge skickat 60 soldater. Är detta ett stort skämt? Nästa fråga är: Varför har alla tyckte glömt bort Bidens son som har affärer i Ukraina, det är väl den riktiga motivet till varför USA vill ha krig där, för sudda bort allt skit de pysslat med där under åren,
Citera
2022-02-23, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Putin är en skurk som beordrar en invasion. Det är dock inget oväntat utan vad Nato och Usa varnat för ska hända.

Nu hoppas jag att väst helt skär av Ryssland från den civiliserade omvärlden.
Att Ukraina har fått tillräckligt mycket vapen och utbildning så att de kan kan skicka hem döda och skadade ryssar och så att den ryska befolkningen får nog med Lenin-wannaben Putin och sätter hans huvud på en påle.
Exakt uppstår det strider i Ukraina kommer dem handla om så mycket mer än bara deras frihet, utan hela Europas frihet och vår demokrati.

Nato borde backa lite, absolut ska länder likt Ukraina få vara medlemmar men man ska kanske förhandla med Ryssland om ett ”DMZ” där Nato inte får närvara i form av baser. Däremot har Ryssland inte ett skit med och göra vad länder har för eget försvar.

Känns som tar ser inte stopp nu så kommer Putin fortsätta sina invasion av Europa. Han har nog planerat ut rustat upp för detta länge. Skulle inte bli förvånad om han förklara Gotland som en egen stat härnäst 😂
Citera
2022-02-23, 09:27
Medlem
Har försökt följa utvecklingen i svenska medier men det är inte lätt. Extremt ensidig rapportering från bland annat SVT. Skulle vara intressant att höra den "onda" sidans perspektiv.
Citera
2022-02-23, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frokenoken
Har försökt följa utvecklingen i svenska medier men det är inte lätt. Extremt ensidig rapportering från bland annat SVT. Skulle vara intressant att höra den "onda" sidans perspektiv.
Jag försöker läsa lite på sputniknews.com, likadant så upplever jag denna sida som rätt saklig gällande händelser; https://liveuamap.com/
Men mediabevakningen är under all kritik. Är det språkbarriären som ställer till det? Hur många i Ukraina kan engelska?

En fundering, kollar man på youtube kanalen Kreoasan english i ett äldre avsnitt så passerar dem förbi en nybyggd anläggning/militärbas aktigt inne på Tjernobyls skyddsområde
De uppger att det är en Amerikansk slutförvaring. Känns ju väldigt aggressivt att placera något sådant så nära gränsen. Kan detta vara anledningen till Rysslands aggressioner?
Senast redigerad av skn88 2022-02-23 kl. 09:44.
Citera
2022-02-23, 09:41
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Hur kommer de sig att Sverige lägger sig i? Borde inte Sverige spela ett mer försiktigt spel när vi snackar om en supermakt? Exempelvis: kommer Sverige vifta med neutralitetskortet när vi ser 100 tals MIG-plan över Sverige? Jag menar borde inte Maggan och hennes stab. Vara mer respektfulla mot Ryssland?

Tycker de smått skrattretande när man läser att Norge skickat 60 soldater. Är detta ett stort skämt? Nästa fråga är: Varför har alla tyckte glömt bort Bidens son som har affärer i Ukraina, det är väl den riktiga motivet till varför USA vill ha krig där, för sudda bort allt skit de pysslat med där under åren,
Sverige är alltid mest aggressivt politiskt när det gäller supermakterna. Små länder får alltid göra som de vill för Sverige.
Citera
2022-02-23, 09:43
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen

Öh nej, det är värre med Hitler än med tyskarna som röstade fram honom. Det var ju han som hjärntvättade dem och de hade inte skapat en Hitler från ingenting.

Och om du menar att det är värre med Putin-älskare i Sverige än själva Putin så har du totalt fel. Han startar krig. Berätta vilka problem hans anhängare i t.ex Sverige orsakar. Utom att du vänster-tomte blir sur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in