2022-02-23, 10:21
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Öh nej, det är värre med Hitler än med tyskarna som röstade fram honom. Det var ju han som hjärntvättade dem och de hade inte skapat en Hitler från ingenting.

Detta är faktiskt historiskt sett fel. Det är strömningar och okunskap hos folket som lyfter fram despoten. Eller man kan se det som ett samspel. Hitler hade aldrig kommit fram om folket varit utbildade och upplysta, istället för fattiga och desillusionerade på grund av depressionen. På samma sätt, Trump hade aldrig kommit fram utan stora massor på amerikanska landsbygden och i rostbätet som känner sig förbisprungna och bittra.

Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Och om du menar att det är värre med Putin-älskare i Sverige än själva Putin så har du totalt fel. Han startar krig. Berätta vilka problem hans anhängare i t.ex Sverige orsakar. Utom att du vänster-tomte blir sur.

Putin-älskare sammanfaller nästan matematiskt med antivaxxers, bakåtsträvare, rättshaverister och allehanda mörkermän som hatar allt i samhället. Detta är naturligtvis extremt destruktivt för varje samhälle, att ha en sådan här cancer av åsikter mitt i folkkroppen. Så de orsakar extremt mycket skada i form av hat, splittring, minskat engagemang för att arbeta för vårt Sverige osv. Det går inte att sätta ett pris, men hundratals miljarder per år går säkert till spillo.

(jag är närmast frisinnad konservativ, så långt ifrån "vänster-tomte" som man öht kan komma)
Citera
2022-02-23, 10:24
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skn88
Inte helt otippat, och vad händer med den västerländska världen om Kina slutar exportera till oss? Vi är antagligen ett knapptryck bort från svält och finansiell härdsmälta. Vårt beroende av dem är helt absurt.

Schackmat Nato och Europa, en ny världsordning på plats med Kina och Ryssland i täten. Tack alla politiker som valt trams över lokalt företagande, vad hände med vårat lantbruk och möjligheter att odla egen mat?

Jag trodde för ett ögonblick att det var Putin som hade sagt "Taiwan is going to be next", det hade i sanning varit oroande. Men nu såg jag att det var tomten Trump som hade sprattlat till och sagt något galet igen, som han alltid gör. Inget att fästa någon uppmärksamhet vid.
Citera
2022-02-23, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skn88
Inte helt otippat, och vad händer med den västerländska världen om Kina slutar exportera till oss? Vi är antagligen ett knapptryck bort från svält och finansiell härdsmälta. Vårt beroende av dem är helt absurt.

Schackmat Nato och Europa, en ny världsordning på plats med Kina och Ryssland i täten. Tack alla politiker som valt trams över lokalt företagande, vad hände med vårat lantbruk och möjligheter att odla egen mat?

Suck. Vi besitter fortfarande teknologin. Företag flyttar redan idag tillbaka till hemländerna/marknaderna.
Det vi gör då är att vi lyfter fram andra länder(Indien) som får ta fajten mot Kina. USA och Europa är alldeles för lika kulturellt för att en större split ska uppstå.
För Rysslands del är det bara de första dödsryckningarna. Hur bygger jag detta argument. Jo genom att belysa hur lite vi har med grannen i öst vi har göra. Knappt några produkter, inget kulturellt utbyte, nada. USA? Allt, produkter, kultur ä, ekonomi m.m. trots att vi är en timmes flygresa till st Petersburg.
Citera
2022-02-23, 10:31
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Och hur är det med din egen kunskap? Demokrati existerar inte i organisationer över 7 medlemmar. Du får hålla försvarstal för oligarki om du vill försvara "vårat" system.

Vad menar du ens med din fråga? Det enda jag får ut av det du skrivit är att du inte kan se varför någon kan värdera statsskicken i väst och Ryssland olika.
Citera
2022-02-23, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Du fantiserar. Putin har ett enormt stöd av den egna befolkningen enligt alla undersökningar. Jämför det med stödet i USA för den demente Biden.
Du får sluta svälja rysspropaganda, den är till för Rysslands soldater som ligger i fält. Ryssjäveln håller bokstavligen på att invardera Ukraina och du gnäller på usa.. skärp till dig gemene Ryss skiter i Ukraina.
Citera
2022-02-23, 10:36
Medlem
Faceless-Voids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Detta är faktiskt historiskt sett fel. Det är strömningar och okunskap hos folket som lyfter fram despoten. Eller man kan se det som ett samspel. Hitler hade aldrig kommit fram om folket varit utbildade och upplysta, istället för fattiga och desillusionerade på grund av depressionen. På samma sätt, Trump hade aldrig kommit fram utan stora massor på amerikanska landsbygden och i rostbätet som känner sig förbisprungna och bittra.

Putin-älskare sammanfaller nästan matematiskt med antivaxxers, bakåtsträvare, rättshaverister och allehanda mörkermän som hatar allt i samhället. Detta är naturligtvis extremt destruktivt för varje samhälle, att ha en sådan här cancer av åsikter mitt i folkkroppen. Så de orsakar extremt mycket skada i form av hat, splittring, minskat engagemang för att arbeta för vårt Sverige osv. Det går inte att sätta ett pris, men hundratals miljarder per år går säkert till spillo.

(jag är närmast frisinnad konservativ, så långt ifrån "vänster-tomte" som man öht kan komma)
Bra sagt!
Jag kan förstå varför de stöttar Putins invasion, dessa ensamma losers. Putin är frälsaren/förgöraren av samhället i deras ögon.
Finns väl inget som hindrar att de joinar invasionen?
Citera
2022-02-23, 10:37
Medlem
Sumegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
En aspekt som jag tycker det inte pratas så mycket om är Putins långsiktiga strategi. Tänker han att det räcker med att skicka in trupper i några veckor och säga att "nu är Ukraina en del av Ryssland" och så blir det så för all framtid?

Putins långsiktiga strategi är att erövra Istanbul, det gamla Öst-rom, den ortodoxa kyrkans heligaste stad. Då kontrollerar han också Bosporen, d v s utloppet från svarta havet till medelhavet. Därtill vill han återupprätta tsar-Rysslands gränser.
Citera
2022-02-23, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Vanliga ryssar vill inte hamna i missär för att Putin plåga deras grannar i Ukraina. De vill ta del utav västerländskt välstånd.
Vilket torde vara en självklarhet för alla men vissa här inne har svalt rysspropagandan med hull och hår. Skrämmande
Citera
2022-02-23, 10:41
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thompzzon
Vilket torde vara en självklarhet för alla men vissa här inne har svalt rysspropagandan med hull och hår. Skrämmande

Det är nog inte så många som svalt rysspropaganda.
Vi ska nog inte förväxla detta forum med den riktiga världen.
Citera
2022-02-23, 10:42
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W-iding
Nej och det är helt rätt. Varför ska ett annat land ha kärnvapen i någon annans land? Helt orimligt.
Ok. Missiler och andra konventionell vapensystem då?
Citera
2022-02-23, 10:44
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Jag älskar Putin och Trump. Får jag inte göra det i en demokrati?

Du får göra det, men eftersom vi lever i en öppen demokrati så får du vänta dig kraftig kritik för detta (enligt de flesta) bisarra ställningstagande.

I Putins Ryssland blir jag kastad i fängelse om jag kritiserar dig för detta, och detsamma i USA om det som Trump försökte bygga hade blivit verklighet.
Citera
2022-02-23, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Du får göra det, men eftersom vi lever i en öppen demokrati så får du vänta dig kraftig kritik för detta (enligt de flesta) bisarra ställningstagande.

I Putins Ryssland blir jag kastad i fängelse om jag kritiserar dig för detta, och detsamma i USA om det som Trump försökte bygga hade blivit verklighet.
Men då är ju demokratin stängd? Om jag kan förvänta mig konsekvenser av att gilla en viss kandidat.

Vem är det jag ska vänta mig konsekvenser av? Är det tankepolisen? Rösta rätt polisen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in