Citat:
Ursprungligen postat av
Siegfrid
Åland är demilitariserat därför att Putins företrädare tsar Alexander fick så jävla mycket smisk av britter och fransmän under Krimkriget att han inte kunde sitta på flera veckor. Så ska ryssen tas.
Dessutom ingår Åland i Finland som nog överväger att gå med i Nato närsomhelst, om inte sossen Marin kämpar emot.
Finland kommer inte att söka in i NATO nu, och jag skall förklara varför..
Förutom Marin så är även Niinstö utav samma åsikt, dvs inte nu. Missförstå mig inte, om ett anfall kommer så kommer det från öst. Det är nog alla politiker helt på det klara över. Likaså följer man nog med
nogrant vad som sker. Så vad är det som sker ?
-Putin har all fokus på Ukraina, och där kommer den att vara för minst de närmaste åren.., och även ryssland har inte obegränsade resurser i man/materiel. Det finns inte heller någon "fnurra" på tråden mellan Finland/Ryssland. Finns inte heller någon rysktalande gränsbefolkning/etnicitet som kan styra upp bråk.
Prezz Niinistö och Putin har även i det närmaste telefonsamtal
varje vecka, för att känna varandra på pulsen samt..., ja jag vet inte..men bägge parter har varit intresserade av att vara i dialog igenom åren.
Det skulle även vara en enorm prestige förlust för Putin, om han schabblade bort Finlands neutralitet till NATO (den ryska försvarsstaben skulle hata Putin efter detta). Bara det gör nog att han tänker sig två gånger om, innan han drar igång några planer.
Det ovanstående kan ju givetvis förändras.., spontant tänker jag på om ryssarna skulle få för sig att marschera in till Kiev och inta det. Dvs ett
ännu mer aggressivt beteende.., det är något som nog skulle få bla Finland att dra åt sig öronen på allvar.., och söka sig till NATO nu.
Men då har nog Putin fler problem än han kan handskas med. Det skulle vara väldigt kostbart att ockupera Ukraina ända fram till Dnepr, har man egentligen råd med det ? (nej säger jag)
Sist : Kom ihåg att den förra gången Finland hade en stormakt på sin sida, så slutade det med blotta förskräckelsen.
Man söker inte medlemskapet när man
vill, man söker först efter det när det
behövs. Inte före. NATO-kortet har störst värde när man har det på handen, man spelar ut det bara
en gång.
Det verkar dock som invasionen kanske kan komma att ha en konkret konsekvens i Finland :
Ska ryska Rosatom få bygga kärnkraftverk i Finland trots en invasion i Ukraina? Kritiken mot Fennovoimas kraftverksplaner växer
https://svenska.yle.fi/a/7-10013310