2022-02-21, 19:11
Medlem
HippieKillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Då borde du inte ha några som helst problem att presentera något sånt bevis. Att jag skulle ha "stängt av mina sinnen" säger du bara för att du vet att det du har inte egentligen är bevis. Jag tror inte du vet vad ett bevis ÄR till att börja med.
Klart jag har och det går lätt att ta reda på. Menar du att det krävs gudar för det? Hur då? Hur härleder du hjärtat till någon gud?

Så okunskap = bevis för gud? Är det så du menar?

Det är min hjärna som ger order till mitt hjärta att slå. Evolutionen har skapat hjärtat med syftet att flytta runt blod i kroppen, ja. Det stämmer. Varför skulle det behöva något syfte? Så igen är ditt oförstånd beviset för Gud? Det måste vara en ganska värdelös gud.

Så ditt bästa bevis för Gud är att du inte förstår hur saker fungerar? Ok.
Så helt vanlig okunnighet och vidskepelse alltså. Bra att veta.

Jag är troende, Jag är dock öppen för att jag kan ha fel även om jag finner det högst osannolikt.

Du refererar till vetenskap och evolution av förklarliga skäl, Jag är en sån som "studerat" vetenskapliga teorier Och neurologiska/psykologiska teorier till den gräns att det är ohälsosamt jag med.

Det jag kan säga är detta att evolution motbevisar inte en förekomst av gud, T.o.m katolska kyrkan accepterar evolutionen men som en del av vår skapelse, Handlar väll mkt möjligt om hur vi uppfattar saker och ting.

Grejen med just evolution från inget är att det inte behövs komplicerade varelser för att sköta om jorden, Det kan insekter göra, Ändå sitter du här på Flashback just nu. En annan sak värd att nämna är ju det faktum att vår närmaste släkting enligt vetenskapen som har utvecklats långt mkt längre än oss stoppar grodor på snoppen när dom hoppar in i deras burar, Vi klyver atomer,Åker till månen och knappar på internet på våra smartphones just nu som innehåller all mänsklig kunskap ett knapptryck bort.

Om du funderar lite på logiken med att du just nu befinner dig på en snurrande boll i ett oändligt mörker (rymden) med planeter överallt runt oss där inget liv finns så torde inte en intelligent skapare vara speciellt ologisk längre.
Citera
2022-02-21, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Gud sägs inte vara någon som kan trolla utan någon för vilket ingenting är omöjligt.
Precis. Ingenting är omöjligt, inte ens att bryta mot naturlagarna. Alltså, magi.
Citera
2022-02-21, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jag tror att detta med magi är något nyateisterna hämtar ur sina handböcker och fulsajter, som de följer slaviskt som sin "religion". De kan dock inte argumentera för sakerna; en tjänare ska ju bara följa sin herre.
Jodå, vi kan argumentera för det. Att du stoppar fingrarna i öronen är en annan sak.
Som tidigare nämnts så är magi definitionsmässigt att använda sig av övernaturliga och mystiska krafter, vilket stämmer in väl med påståenden om Gud, som ju dels beskrivs som ett övernaturligt och mystiskt väsen samt använder sig av övernaturliga och mystiska krafter, m.a.o. magi.
Citera
2022-02-21, 22:48
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Jodå, vi kan argumentera för det. Att du stoppar fingrarna i öronen är en annan sak.
Som tidigare nämnts så är magi definitionsmässigt att använda sig av övernaturliga och mystiska krafter, vilket stämmer in väl med påståenden om Gud, som ju dels beskrivs som ett övernaturligt och mystiskt väsen samt använder sig av övernaturliga och mystiska krafter, m.a.o. magi.
Guds Mirakel. Universum. Jesus Kristus.
Citera
2022-02-22, 00:05
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag tror att detta med magi är något nyateisterna hämtar ur sina handböcker och fulsajter, som de följer slaviskt som sin "religion". De kan dock inte argumentera för sakerna; en tjänare ska ju bara följa sin herre.
Religionshistoriskt är Gud eller Guds gärningar något annat än magi.
Magi håller människor på med, inte Gud, och denna mänskliga aktivitet åtskiljs i sin tur normalt från religiös aktivitet. Så långt är Gud och magi från varandra. Men nyateister är inte intresserade av vetenskap utan agiterar för sin tro och mot vanligt vetenskapligt vett.
Jag skulle säga att både magi och religion missar målet.

Amos 5:21-23
Jag hatar edra fester, jag är led vid dem, och jag finner intet behag i edra högtidsförsamlingar. Ty om I än offren åt mig brännoffer, jämte edra spisoffer, så har jag dock ingen lust till dem, ej heller gitter jag se edra tackoffer av gödda kalvar. Hav bort ifrån mig dina sångers buller; jag gitter icke höra ditt psaltarspel.
Citera
2022-02-22, 00:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Precis. Ingenting är omöjligt, inte ens att bryta mot naturlagarna. Alltså, magi.
Då var Einstein magisk gentemot Newton, enligt dig.

Den enda verkliga naturlagen är att allt är så som Gud vill att det ska vara.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2022-02-22 kl. 00:16.
Citera
2022-02-22, 10:08
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Naturen vittnar t.ex om att vi är skithål lite till mans.
Vi gillar att spela goda och fina, men så snart vi får chansen så skyller vi på första bästa syndabock,
bara för att orka leva en dag till.
Vad har det med användandet av ordet magi för att beskriva Guds övernaturliga handlingar att göra?

Citat:
Sanningen är ju ett enormt ord.
Vi känner inte sanningen. Inte den stora sanningen.
Vi vet ju ingenting knappt om livets alla detaljer och universum och så.
Inte alls. Sanning kan användas binärt för att skilja mellan sant och falskt.
Det behöver inte beskriva mer än så om man inte avser att förvirra sig själv eller andra.

Citat:
Men vi kan känna den lilla sanningen. Det lilla en människa kan veta 100% säkert.
Det vi upplever. Vår upplevelse att vi finns till. Det är en sanning vi kan kalla Kristus.
Nej, det kan vi inte kalla Kristus. Du leker bara med ord.
Citat:
Men GUD. Det är för mycket för våra mus-hjärnor.
Nejdå, det var ju vi som kom på honom.

Citat:
Så varför krångla till det då???
Jo, Bibeln säger ju det klart och tydligt.
Varför skulle vi lyssna på något Bibeln säger?
Citat:
Vi är för högmodiga och dåraktiga så vi måste ledas in i värre dårskap för att lära oss sanningen.
Bara genom att erfara dårskap och tro på dom mest löjliga lögner kan vi möjligen finna sanningen och lära oss att älska den.
Det låter kontraintuitivt. Du är inte övertygande.
Citera
2022-02-22, 10:14
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Så ingen hänvisning till vetenskaplig litteratur. Är jag förvånad.
Snacka och posera är det enda du kan, en pratkvarn som går på högvarv hela tiden.
Och du bemöter ingenting.
Du klagar på att jag inte gick med på dina auktoritetsargument. Bara för att du gnäller så betyder det inte att du har rätt i något.

Vi kan säga såhär istället; om den litteratur du hänvisar till är så bra och du förstår den så kan du också göra argumentet själv istället för att argumentera genom proxy.
Varsågod, presentera det.

Jag tänker inte läsa apologisters outtröttliga snömos bara för att du kräver det. Formulera istället ett korrekt argument och presentera det om du invänder mot något jag skrev.
Jag tror inte du kommer göra det eftersom du bara uttrycker en kneejerk-reaktion mot användandet av ordet magi.
Citera
2022-02-22, 10:20
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Säger du som hänvisar till apologistmaterial och creation.com? Känner du dig aldrig som en hycklare?
Citat:
Religionshistoriskt är Gud eller Guds gärningar något annat än magi.
Invänder du mot min definition av magi som utövandet av mystiska och/eller övernaturliga krafter? Vilken del är det du ogillar?
Citat:
Magi håller människor på med, inte Gud,
Vad grundar du det på?
Citat:
och denna mänskliga aktivitet åtskiljs i sin tur normalt från religiös aktivitet. Så långt är Gud och magi från varandra.
Förutom när man förvandlar kex och vin till kött och blod? Transubstantiation låter som en typ av magi.
Citat:
Men nyateister är inte intresserade av vetenskap utan agiterar för sin tro och mot vanligt vetenskapligt vett.
Vetenskap? Ingen av det du pratar om är ju vetenskap. Det är ju falsk marknadsföring att kalla vidskepelse för vetenskap.
Citera
2022-02-22, 10:34
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HippieKiller
Jag är troende, Jag är dock öppen för att jag kan ha fel även om jag finner det högst osannolikt.
Ödmjukhet inför vetskap kontra uppfattning/tro är alltid bra. Själv finner jag Gud som han beskrivs i Abrahamismen ytterst osannolik.

Citat:
Du refererar till vetenskap och evolution av förklarliga skäl, Jag är en sån som "studerat" vetenskapliga teorier Och neurologiska/psykologiska teorier till den gräns att det är ohälsosamt jag med.

Det jag kan säga är detta att evolution motbevisar inte en förekomst av gud, T.o.m katolska kyrkan accepterar evolutionen men som en del av vår skapelse, Handlar väll mkt möjligt om hur vi uppfattar saker och ting.
Evolutionen motbevisar inte en förekomst av Gud. Helt korrekt. Men argumentet föregående debattör gjorde var att hjärtat var något oförklarligt och på något sätt utgör det ett bevis för en skapare eller gud. Mitt argument var att hjärtat inte alls är oförklarligt eller för den delen irreducerbart (vilket kan vara nästa steg i hans argument, om han läser på lite) och oavsett så är inte något vi inte kan förklara bevis för gudar på något vis om man inte kan härleda det till just gudar. Jag argumenterar inte som om jag kan motbevisa ofalsifierbara påståenden, endast att han inte bevisat något.

Citat:
Grejen med just evolution från inget är att det inte behövs komplicerade varelser för att sköta om jorden, Det kan insekter göra, Ändå sitter du här på Flashback just nu. En annan sak värd att nämna är ju det faktum att vår närmaste släkting enligt vetenskapen som har utvecklats långt mkt längre än oss stoppar grodor på snoppen när dom hoppar in i deras burar, Vi klyver atomer,Åker till månen och knappar på internet på våra smartphones just nu som innehåller all mänsklig kunskap ett knapptryck bort.
Jag tror inte att vetenskapen brukar prata om att något utvecklats längre än något annat. Det brukar däremot talas om anpassning. Vad är det du trevar efter? Är det människans särställning på Jorden?

Citat:
Om du funderar lite på logiken med att du just nu befinner dig på en snurrande boll i ett oändligt mörker (rymden) med planeter överallt runt oss där inget liv finns så torde inte en intelligent skapare vara speciellt ologisk längre.
Personligen tycker jag det är mycket ologiskt. Åtminstone om vi talar om en allvetande omnipotent sådan. En demiurg hade varit mer logisk i så fall eller då alternativet (som bara förlänger skapelsefrågan ett steg) intelligenta utomjordingar. Dock saknas ju evidens för något sådant. Även ditt inlägg bottnar i argument from ignorance/incredulity, inte från logik, precis som hans.
Citera
2022-02-22, 10:50
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det låter kontraintuitivt. Du är inte övertygande.
Du förstår inte ett ord av vad jag har sagt och du förstår inte ett ord ur Bibeln.
Du känner inte dig själv och du känner därmed inte någon form av sanning alls.
Faktum är att du inte vet betydelsen av ord som sanning och fakta.

Anledningen till att religion finns är att ödmjuka människan.
Folk är högmodiga och dåraktiga och som tror att dom vet bäst.
Dom tror att dom vet allt som man behöver veta.
Det är därför sådana är 100% oförmögna att lära sig något om filosofiska frågor.
Därav ger man folk illusioner, lögner och villfarelse.
Bibeln beskriver sanningen som ett stearinljus som man måste finna.
Men man kan inte finna det ute i dagsljuset, så därför leder man folk in i mörka rum där ljuset lättare kan hittas.
Citera
2022-02-22, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Då var Einstein magisk gentemot Newton, enligt dig.
Det finns mig veterligen inget i Einsteins vetenskapliga arbete som kräver magi.

Citat:
Den enda verkliga naturlagen är att allt är så som Gud vill att det ska vara.
Mm, eftersom den övernaturliga guden använder sina magiska krafter till att göra som han vill.
Det är rena fantasier som är i exakt samma kategori som spöken, homeopati, tomtar och troll. Påstådd magi helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in