2022-02-21, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.gp.se/nyheter/sverige/folkh%C3%A4lsomyndigheten-rekommenderar-nytt-vaccin-1.66362174

Hur många jävla doser ska vi ta egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag skulle gissa på en dos var 4-6;e månad.

Närå, nu kommer Nuvaxovid. Det lär ha mycket längre skydd. Tror att det hade kunnat konkurrera ut Pfixer och Moderna om det hade kommit tidigare, men att det nu får en kompletterande roll. Novavax tillverkar även andra vacciner på liknande sätt, dvs de tillverkar proteinbaserade vaccin och bland annat ett mot livmoderhalscancer vars effekt håller uppemot tio år.
Citera
2022-02-21, 18:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saber80
Ja, jag har också haft covid 2 gånger. Första gången slutet av 2020 och nu för nån vecka sen. Tycker det är självklart att olika varianter kan smitta oavsett om man haft innan eller ej. Jag tror dock att det är svårare att bli sjuk igen i samma variant. I all fall känner jag inte personligen till någon som fått samma variant 2 gånger. Faktiskt ingen som haft alpha som ens fått delta, nu när jag tänker efter. Däremot har typ alla man känner blivit återinfekterade när omicron kom fram.

Undrar om de som fick wuhan varianten är mer motståndskraftiga mot omicron? Då den är väl muterad från wuhan varianten snarare än de andra som kom efter?

Bra fråga, kan inte svara på den. Antagligen är skyddet inte helt kasst men sämre än vad vi hoppats på, både vad gäller vaccin och naturlig immunitet. Jag känner dock ingen som blivit svårt sjuk i andra vändan, så visst skydd finns det nog kvar. Ja det verkar som det är en helt egen separat linje.
Citera
2022-02-21, 18:59
Medlem
Citat:
Testade ni er verkligen med PCR-tester under den tiden? 5-14 dagar efter ni blev exponerade av viruset? Finns väldigt svagt vetenskapligt stöd för det du påstår, då nästan alla som varit infekterade tidigare blir infekterade på nytt nu. Speciellt om det gått så länge som två år sedan infektion. Tvärtom har ju forskningen visat att flockimmunitet är i princip omöjligt att uppnå för coronavirus och att någon skulle vara immun två år senare låter smått unikt. Jag tror kort och gott och att du hittar på.

Svagt vetenskapligt stöd 🤣🤣 läs på då! Finns många vetenskapliga studier som visar att immunitet håller i flera år! Du kan verkligen inte ha missat det! Sedan kan man givetvis bli smittad med en ny variant men kroppen har ett t-cells minne som minns och man får en mild infektion. Ditt snack om att naturlig immunitet håller 2-10 veckor är skitsnack!
Den som hittar på är nog fan du med dina inlägg och nej jag har inte tagit en massa pcr test! Idioti att testa sig! Varför i hela friden skulle jag testa mig när jag inte är sjuk! Jag har haft covid sjuka boendes hos mig men inte fan har jag blivit sjuk för det.. och om jag inte är sjuk så varför i hela friden skulle jag testa mig?!? Fattar du inte hur dumt det låter?
Senast redigerad av LillBurtan 2022-02-21 kl. 19:02. Anledning: Missat Text
Citera
2022-02-21, 19:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Närå, nu kommer Nuvaxovid. Det lär ha mycket längre skydd. Tror att det hade kunnat konkurrera ut Pfixer och Moderna om det hade kommit tidigare, men att det nu får en kompletterande roll. Novavax tillverkar även andra vacciner på liknande sätt, dvs de tillverkar proteinbaserade vaccin och bland annat ett mot livmoderhalscancer vars effekt håller uppemot tio år.

Vi får hoppas att du har rätt vad gäller varaktigheten, men ställer mig högst tvivlande.
Citera
2022-02-21, 19:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan
Svagt vetenskapligt stöd 🤣🤣 läs på då! Finns många vetenskapliga studier som visar att immunitet håller i flera år! Du kan verkligen inte ha missat det! Sedan kan man givetvis bli smittad med en ny variant men kroppen har ett t-cells minne som minns och man får en mild infektion. Ditt snack om att naturlig immunitet håller 2-10 veckor är skitsnack!
Den som hittar på är nog fan du med dina inlägg och nej jag har inte tagit en massa pcr test! Idioti att testa sig! Varför i hela friden skulle jag testa mig när jag inte är sjuk! Jag har haft covid sjuka boendes hos mig men inte fan har jag blivit sjuk för det.. och om jag inte är sjuk så varför i hela friden skulle jag testa mig?!? Fattar du inte hur dumt det låter?

Har du inte testat dig vet du ju inte om du är sjuk. Hört talas om asymtomatisk smitta? Du har alltså precis erkänt att du inte har en jävla aning om du varit sjuk eller inte.

Reinfektion i Covid19 är oerhört vanligt, så dina "vetenskaplig studier" som visar att man blir immun efter infektion och att det skulle hålla i flera år kan man ju kapa jäms med fotknölarna. Nästan alla som blir infekterade nu har tidigare varit infekterade. Många blir dessutom svårt sjuka med hög feber osv, så nej. Mildare verkar det inte heller bli.
Citera
2022-02-21, 19:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Precis, återinfektion var länge en myt. Det existerade inte överhuvudtaget innan omikron kom. Möjligen att man kunde få både alpha och delta men det var väldigt sällsynt i så fall.

Jag vet flera som haft bekräftad covid19 fler än en gång. Vissa tom 3-4 gånger. Bekräftad med pcr test med åtskilliga månaders mellanrum. Symtom vid samtliga tillfällen.
Citera
2022-02-21, 19:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Var och handlade idag. Såg faktiskt inte en käft som bar munskydd. Snacka om att folk är konforma med FHM rekommendationer!

Säger FHM åt folk att hoppa, då hoppar de. Säger FHM åt folk att sluta hoppa, ja, då slutar folk att hoppa.
Citera
2022-02-21, 20:05
Medlem
Citat:
Var och handlade idag. Såg faktiskt inte en käft som bar munskydd. Snacka om att folk är konforma med FHM rekommendationer!

Säger FHM åt folk att hoppa, då hoppar de. Säger FHM åt folk att sluta hoppa, ja, då slutar folk att hoppa.

Varför i helvete skulle folk ha munskydd?
Citera
2022-02-21, 20:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Varför i helvete skulle folk ha munskydd?

Gissningsvis för att inte bli smittade? Varför brukar man ha munskydd? Vad är skydd bra för? Varför har du bilbälte?
Citera
2022-02-21, 20:25
Medlem
Citat:

Intressant nog verkar det skilja sig lite var man handlar verkar det som. Jag var inne på Lidl förra veckan och tyckte det var ovanligt många som bar munskydd. Brukar oftast handla på City Gross på väg hem från jobb och där är det nästan noll som använder dessa. Men så har det sett ut ett tag nu. Tror de var förra våren många hade, sen har det ebbat ut. Väldigt lite under hösten/vintern och nu helt borta. Men Lidl däremot, konstigt.
Citera
2022-02-21, 20:25
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Gissningsvis för att inte bli smittade? Varför brukar man ha munskydd? Vad är skydd bra för? Varför har du bilbälte?

Jag tror de flesta hellre riskerar att åka på 1-2 förkylningar per år än spenderar resten av sitt liv med att täcka över halva ansiktet och begränsa sitt syreintag.

Sen finns det ju förstås idioter som dig också.
Citera
2022-02-21, 20:31
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

De flesta svenskar har aldrig burit "munskydd" när de handlat. Men du har väl inte vågat gå utanför dörren på två år så det vet ju inte du.

Men grattis till att du äntligen tog steget och vågade gå ut. Var det läskigt? Körde du hazmat-suit eller nöjde du dig med trippla munblöjor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in