2022-02-21, 14:59
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Större risk för psykisk ohälsa hos de som haft covid.
... The risks were evident even among those with covid-19 who did not require hospital admission. Tackling mental health disorders among survivors of covid-19 should be a priority.
https://www.bmj.com/content/376/bmj-2021-068993
Tja beskriver man folk som covid-19-överlevare även om de bara haft en någorlunda lindrig infektion som inte krävt sjukhusvård så bäddar man ju för att påverka dem mentalt. Man har inte bara haft en släng av en förkylning, man är en överlevare, trots att man aldrig var nära döden. Snacka om identitetsskapande. Blir svårt lägga det bakom sig och gå vidare.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-02-21 kl. 15:04.
Citera
2022-02-21, 15:03
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Trams.

Det är klart man får svår ångest, stress, depression och sömnproblem om man får veta att man smittats med det livsfarliga superdödsmördarviruset som media tatuerat in i våra hjärnor genom två års intensiv 24/7-rapportering.

Dessutom har alla dessa problem ökat generellt pga de påfrestande restriktionerna och inskränkningana i människors frihet, och med tanke på att de flesta haft covid vid det här laget så är det ju inte konstigt att psykisk ohälsa ökat även hos dessa.
Låg därtill att de flesta vaccinerats och att effekterna lika gärna kan komma från vaccinet.
Citera
2022-02-21, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad snackar du om?

https://www.dn.se/vetenskap/tre-vaccindoser-halverar-risken-att-bli-sjuk-av-omikron/

Jag är själv ett levande exempel på detta. Det har visat sig att jag är/har varit immun mot infektion när ALLA andra blivit sjuka. Jag har aldrig varit sjuk i corona och har därmed ingen sk "naturlig" immunitet. Det enda jag har är tre doser Pfizer vaccin.

Sedan är det ju väldigt vanligt med reinfektioner. Många beskriver det som att smittan bara går runt runt. Att det skulle hålla i flera år var ju spekulationer som spreds i början av pandemin. Har visat sig helt fel. Några månader efter en infektion tycks det inte finnas något immunsvar kvar. Allt enligt forskningen och det är ju också därför så många är sjuka just nu. De som var sjuka i tidigare smittvågor har nu ingen immunitet kvar. Surt läge, men så är det.

Du är rolig du. Man skulle tro att du är betald av Sä llberg eller va ccinsamordnaren. Egentligen borde de betala dig, ingen marknadsför vaccinen som du gör!
Citera
2022-02-21, 17:15
Medlem
Citat:
Vad snackar du om?

https://www.dn.se/vetenskap/tre-vaccindoser-halverar-risken-att-bli-sjuk-av-omikron/

Jag är själv ett levande exempel på detta. Det har visat sig att jag är/har varit immun mot infektion när ALLA andra blivit sjuka. Jag har aldrig varit sjuk i corona och har därmed ingen sk "naturlig" immunitet. Det enda jag har är tre doser Pfizer vaccin.

Sedan är det ju väldigt vanligt med reinfektioner. Många beskriver det som att smittan bara går runt runt. Att det skulle hålla i flera år var ju spekulationer som spreds i början av pandemin. Har visat sig helt fel. Några månader efter en infektion tycks det inte finnas något immunsvar kvar. Allt enligt forskningen och det är ju också därför så många är sjuka just nu. De som var sjuka i tidigare smittvågor har nu ingen immunitet kvar. Surt läge, men så är det.

Och jag är ett levande exempel på att naturlig immunitet håller i flera år då jag och hela min familj blev sjuk våren 2020 och INGEN av oss har blivit sjuka igen trots att vi har haft covidsjuka som bott hemma hos oss!
Immuniteten finns kvar vare sig du vill det eller ej! Hur jävla dum får man vara!
Citera
2022-02-21, 17:16
Medlem
Citat:
Det har jag ingen koll på faktiskt. De flesta är nog vaccinerade. Merparten troligen vaccinerade med två doser. Men sen vet jag att många barn varit sjuka flera gånger och de är ju sällan/aldrig vaccinerade om de är under 12 år gamla.

Och jag vet INGEN ovaccinerad sommarlovet sjuk mer än en gång.. däremot vet jag flertalet vaccinerade som blivit sjuka i omgångar..
Citera
2022-02-21, 17:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan
Och jag är ett levande exempel på att naturlig immunitet håller i flera år då jag och hela min familj blev sjuk våren 2020 och INGEN av oss har blivit sjuka igen trots att vi har haft covidsjuka som bott hemma hos oss!
Immuniteten finns kvar vare sig du vill det eller ej! Hur jävla dum får man vara!

Testade ni er verkligen med PCR-tester under den tiden? 5-14 dagar efter ni blev exponerade av viruset? Finns väldigt svagt vetenskapligt stöd för det du påstår, då nästan alla som varit infekterade tidigare blir infekterade på nytt nu. Speciellt om det gått så länge som två år sedan infektion. Tvärtom har ju forskningen visat att flockimmunitet är i princip omöjligt att uppnå för coronavirus och att någon skulle vara immun två år senare låter smått unikt. Jag tror kort och gott och att du hittar på.
Citera
2022-02-21, 17:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan
Och jag vet INGEN ovaccinerad sommarlovet sjuk mer än en gång.. däremot vet jag flertalet vaccinerade som blivit sjuka i omgångar..

Det finns ju flera i tråden som vittnat om att de varit sjuka både 2 och 3 gånger. Min dotter fick det för andra gången för ett par veckor sedan, känner även andra som åkt på det 2 ggr (vaccinerade och ovaccinerade). Så det är lite si och så med immuniteten.
Senast redigerad av revodneb 2022-02-21 kl. 17:38.
Citera
2022-02-21, 17:40
Medlem
https://www.gp.se/nyheter/sverige/folkh%C3%A4lsomyndigheten-rekommenderar-nytt-vaccin-1.66362174

Hur många jävla doser ska vi ta egentligen?
Citera
2022-02-21, 17:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.gp.se/nyheter/sverige/folkh%C3%A4lsomyndigheten-rekommenderar-nytt-vaccin-1.66362174

Jag skulle gissa på en dos var 4-6;e månad.
Citera
2022-02-21, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns ju flera i tråden som vittnat om att de varit sjuka både 2 och 3 gånger. Min dotter fick det för andra gången för ett par veckor sedan, känner även andra som åkt på det 2 ggr (vaccinerade och ovaccinerade). Så det är lite si och så med immuniteten.

Ja, jag har också haft covid 2 gånger. Första gången slutet av 2020 och nu för nån vecka sen. Tycker det är självklart att olika varianter kan smitta oavsett om man haft innan eller ej. Jag tror dock att det är svårare att bli sjuk igen i samma variant. I all fall känner jag inte personligen till någon som fått samma variant 2 gånger. Faktiskt ingen som haft alpha som ens fått delta, nu när jag tänker efter. Däremot har typ alla man känner blivit återinfekterade när omicron kom fram.

Undrar om de som fick wuhan varianten är mer motståndskraftiga mot omicron? Då den är väl muterad från wuhan varianten snarare än de andra som kom efter?
Citera
2022-02-21, 18:10
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saber80
Ja, jag har också haft covid 2 gånger. Första gången slutet av 2020 och nu för nån vecka sen. Tycker det är självklart att olika varianter kan smitta oavsett om man haft innan eller ej. Jag tror dock att det är svårare att bli sjuk igen i samma variant. I all fall känner jag inte personligen till någon som fått samma variant 2 gånger. Faktiskt ingen som haft alpha som ens fått delta, nu när jag tänker efter. Däremot har typ alla man känner blivit återinfekterade när omicron kom fram.

Undrar om de som fick wuhan varianten är mer motståndskraftiga mot omicron? Då den är väl muterad från wuhan varianten snarare än de andra som kom efter?

Precis, återinfektion var länge en myt. Det existerade inte överhuvudtaget innan omikron kom. Möjligen att man kunde få både alpha och delta men det var väldigt sällsynt i så fall.
Citera
2022-02-21, 18:12
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016

Vad sägs om noll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in