2022-02-21, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Tyck vad ni vill om aktivistfonder men det är samtidigt väldigt intressant att Batjlan inte bemöter argumenten som Viceroy lägger fram.

Några av Viceroys argument som jag anser ha störst påverkan på framtida värderingen av SBB.
- Räntekostnaderna kommer öka framöver
- Bolagets kreditvärdighet är uppblåst

Två argument som borde vara enkla att slå hål på om det inte fanns något där.
Istället väljer Batjlan att yra om att si och så många aktier skall vara blankade.
För det första finns inte datan tillgänglig för honom så han kan inte veta.
För det andra, en blankare är bara en framtida köpare.
För det tredje, om aktien är så undervärderad är det väl bara för bäste herr Batjlan att själv börja köpa aktier.
Det är tyst period, rapporten kommer om två dagar, vad jag vet får han inte kommentera de två sakerna då det är finansiell information.
Citera
2022-02-21, 15:32
Medlem
Kan inte släppa att man kallar Sven-Olof Johansson för ”the Trump of Sweden”

Nåt tragikomiskt över det hela men var fick dom det ifrån? Tror ni Viceroy kommer förtydliga sig om det?

Sven-Olof har ju en del humor och en skarp tunga när han sätter den sidan till. Skulle inte bli förvånad om han på nåt sätt levererar nån trevlig känga i Fastpartners alltid läsvärda VD-ord framöver.
Citera
2022-02-21, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det är tyst period, rapporten kommer om två dagar, vad jag vet får han inte kommentera de två sakerna då det är finansiell information.

Precis, det är såklart ingen slump att man släpper rapporten idag.
Citera
2022-02-21, 15:40
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86

Det verkar inte ha hindrat honom att kommentera läget hos DI idag.
Citera
2022-02-21, 15:43
Medlem
Citat:
Han gav ingen finansiell information i den artikeln vad jag kunde se.
Citera
2022-02-21, 15:46
Medlem
Citat:

Och? Säga vad man vill om vad han säger, men det något som ligger långt utanför vad den tysta perioden innefattar.
Citera
2022-02-21, 15:49
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Om man skulle misstänka någon för att syssla med skumraskaffärer så är det väl Batljan, knappast förvånande.

En av de punkter som Viceroy lyfter fram i sin rapport är att fastigheter värderats upp med hjälp av hyreshöjningar.
Där höjnigen gått tillbaka till hyresgästen/säljaren i form av utdelning via D-aktierna som erlagts som betalning för fastigheterna.
Senast redigerad av Lagerkommandant 2022-02-21 kl. 16:13.
Citera
2022-02-21, 15:55
Medlem
Citat:
En av de punkter som Viceroy lyfter fram är att fastigheter värderats upp med hjälp av hyreshöjningar. Där höjnigen gått tillbaka till hyresgästen/säljaren i form av utdelning via D-aktierna som erlags som betalning för fastigheterna.

Tog upp det innan, visst låter det helt bisarrt? Har man tagit emot D-aktier (eller vilket aktieslag somhelst) och sedan säljer aktierna så ska man se det som en hyreshöjning då?

Det är så sanslöst korkat.. men en del verkar se det som ett giltigt argument

Det är iaf uppenbart att Viceroy iom rapporten främst försöker spela människors känslor ett spratt istället för att komma med något konkret.

Vad vet Viceroy om SBBs framtida räntekostnader tex? Kan inte hitta att dom specificerar det, kan du visa?
Senast redigerad av Som-nam-na 2022-02-21 kl. 16:00.
Citera
2022-02-21, 15:57
Medlem
Citat:
En av de punkter som Viceroy lyfter fram är att fastigheter värderats upp med hjälp av hyreshöjningar. Där höjnigen gått tillbaka till hyresgästen/säljaren i form av utdelning via D-aktierna som erlagts som betalning för fastigheterna.

Jag ser inte riktigt logiken där. Har de fått betalt i form av d-aktier så är ju värdet på de aktierna del av köpeskillingen som rapporterats.
Citera
2022-02-21, 16:12
Medlem
Man ska inte glömma att Viceroy har en agenda här (de ligger kort). De har uppenbarligen blankat SBB ett tag, och om de räknar med en stark rapport kanske de tycker det är läge att släppa rapporten nu, för att tjäna pengar när den går upp igen. Det är ju stora volymer dagligen nu, ungefär som första halvan av 2020.

Jag tycker det känns tryggt att VDn yttrar sig om detta. Har också tyckt det är märkligt hur den har fallit i år, och det har ändå kommit en 20-30 positiva nyheter och ändå faller den. Idag när en negativ nyhet kommer, (om man bortser från Viceroys agenda), då jävlar går den upp. Lite lustigt, men jag tror som sagt att de repar sig. Flera analysbolag har ju satt riktkurs på 60+ och skulle vilja påstå att de känns mer seriösa/pålitliga än detta bolag som hävdar att de är värda 10-15 kr.
Citera
2022-02-21, 16:25
Medlem
Glossuss avatar
Kan mycket väl vara som Batljan påstår, en synkad blankarattack.
FI gav dem möjligheten genom att sekretessbelägga alla blankningspossar <0,5%
Senast redigerad av Glossus 2022-02-21 kl. 16:28.
Citera
2022-02-21, 16:33
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Skulle inte röra SBB med tång, farligare barnsch får man leta efter nu när vi är på väg in i lågkonjunktur, höjda räntor, inflation.

Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det roligaste med det är att svensken inte fattat det de senaste månaderna, tvärtom läste jag överallt hur svenssons köpte in sig på absoluta toppen för att det var ett "säkert kort" .

Håller helt med dig, det är en riskabel branch nu.
Allt tre som du nämner kommer slå hårt mot SBB.

Det beror helt på vilka hyresgäster och vilka hyresavtal du har som fastighetsägare.
Just SBB känns väl i det avseendet som ett av de tryggare bolagen i branschen.
Inflation brukar inte vara problem eftersom hyrorna stiger i samma utsträckning med något års fördröjning.
Risken finns att hyresgästen inte kan betala den högre hyran men i SBBs fall så är merparten hyresgäster skattefinansierad.
Räntehöjning utan inflation är knappast trolig.
Här lånade SBB 700 milj EUR med negativ ränta, helt galet och absurdt i mina ögon men bra för SBB.
Detta var den 25 jan 2022. Så just nu känns det som det finns förtroende för SBB.

https://news.cision.com/se/samhallsbyggnadsbolaget-i-norden-ab/r/samhallsbyggnadsbolaget-i-norden-ab-emitterar-framgangsrikt-sin-forsta-sociala-icke-sakrade-obligati ,c3492338
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in