Citat:
Ursprungligen postat av
Bankkonsulten
Alltså har amerikanerna rätt så ser jag inget problem med vad de gör. Att skjuta ner ett luftslott är bra om det sker så fort som möjligt. För ju större det hinner växa desto mer skada sker när det smäller. Att många småsparare blir upprörda förstår jag också. Jag kände samma när jag ägde Mycronic och amerikanerna blankade sönder bolaget i flera år (sedan gick proppen ur och Mycronic blev en raket). I Mycronics fall hade blankarna fel, men känns efter att ha läst rapporten att blankarna kanske har mer rätt i SBB, sedan att de brer på lite väl mycket (tex framställer hela styrelsen som ett gäng charlataner) är sant.
Många har hyllat Batljan som en frisk fläkt i Sverige som vågar vara osvensk men också svenskt sossig på samma gång. Jag har mest fått intrycket av en wheeler-dealer som gärna tar genvägar.
Det är ju iofs mest redan känd information och en hel del insinuationer/misstänkliggöranden. Hybrider och D-aktier är ju knappast någon hemlighet? Ratinginstituten har ju självklart full koll och det borde stora delar av marknadsaktörerna ha med?
Att kalla utdelning på D-aktier för en slags subvention av pris när dom används som betalningsmedel är ju hål i huvudet. Att betala med egna aktier är ju rätt vanligt vid uppköp, så det gäller väl alla bolag då?
Ser inte poängen riktigt, mer som man försöker starta nån ny idé om hur man ska se på M&A kanske?
Att man tex kallar det för ”Obscure information” att SBB i sin rapport förklara vad en delta hedge tycker jag bara är besynnerligt.
Det handlar snarare om transparens och information som förklarar den tidigare stora blankningspositionen i aktien. Information som jag sett efterfrågats lite överallt av många småsparare främst.
Att man sen kan ha olika syn på affärsmodellen och bolagets enskilda transaktioner är ju inget konstigt isig, olika åsikter är en del av marknaden.
När det sen blandas friskt med misstänkliggörande av ledningspersoner och antydan om att var och varannan affär är nära nog kriminell blir det desto mer märkligt.
Speciellt när man själv är en del av en rätt ljusskygg påverkansoperation/handelsförfarande.
Oavsett vilket bolag det handlar om är det rätt trist att se, liknande fulingar verkar ju komma undan med det mesta och det är ju inte direkt första gången det sker.