Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-21, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Nej, absolut inte. Men även ekonomiska sanktioner och småknuffande från stora nationer kan ge ganska påtagliga effekter i det stora hela.

Se bara vilken kalabalik det blivit delvis för att en (EN!) båt fastnade i suezkanalen.

Visa nedgången i tiotals trillion Usd av att en båt fastnade i kanalen.
Citera
2022-02-21, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Nej. Det gäller att vara före alla andra. Man kan inte vänta tills FED agerar. Om man nu tror att det blir recession. Själv vet jag inte vad jag tror. Men jag är inte bullish som jag var för en månad sedan.

Sedan är det inte panik ännu. Småsparare har köpt fram tills för ett par dagar sedan. De har krampartat snittat ned sig och har enorma förluster nu. Breda indexen är inte ned speciellt mycket. Det är småbolag, tech, och förhoppningsbolag som tagit mest stryk. Risken är förstås att det sprider sig. Mina cykliska industriaktier med låg PE har börjat slaktas på sistone. Detta är en tydlig recessionsignal av marknaden. Sedan behöver inte marknaden ha rätt.

Vad får folk att tro att fed kommer att göra ett policy mistake?

Det finns inga bevis över huvud taget för ett sådant scenario.

Jag kan köpa att folk blir mer försiktiga inför mars-mötet. Men en total slakt som vi ser just nu? Nasdaq börjar närma sig -20 %. Många bolag har förlorat 30-50 % av sitt börsvärde. För att man TROR att fed kommer göra ett policy mistake?

Någonting är riktigt off. Det är för stora nedgångar för massa antaganden. Jag tror att många blir skrämda till försäljning av media samtidigt som många utnyttjar paniken och shortar marknaden.
Senast redigerad av Koshar1 2022-02-21 kl. 14:44.
Citera
2022-02-21, 14:44
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1

Jag kan köpa att folk blir mer försiktiga inför mars-mötet. Men en total slakt som vi ser just nu? Nasdaq börjar närma sig -20 %. Många bolag har förlorat 30-50 % av sitt börsvärde. För att man TROR att fed kommer göra ett policy mistake?

Någonting är riktigt off. Det är för stora nedgångar för massa antaganden. Jag tror att många blir skrämda till försäljning av media.

Förutom då alla gånger FED gjort det? Du vet väl hur FED "fixar" inflationen.... genom att höja räntan så mycket att marknaden kraschar och gör folk fattiga. Det dödar efterfrågan vilket fixar inflationen.

Det är för övrigt ingen slakt ännu. Det är bara vissa delar av marknaden som totalt slaktas. Om detta fortsätter så kommer slakten spridas till breda indexen.
Citera
2022-02-21, 14:45
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:

Någonting är riktigt off. Det är för stora nedgångar för massa antaganden. Jag tror att många blir skrämda till försäljning av media.

Ryssland-osäkerheten är väl det som primärt gör att börsen är orolig just nu?
Citera
2022-02-21, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Förutom då alla gånger FED gjort det? Du vet väl hur FED "fixar" inflationen.... genom att höja räntan så mycket att marknaden kraschar och gör folk fattiga. Det dödar efterfrågan vilket fixar inflationen.

Det är för övrigt ingen slakt ännu. Det är bara vissa delar av marknaden som totalt slaktas. Om detta fortsätter så kommer slakten spridas till breda indexen.

Om du går tillbaka till de senaste gångerna fed ökade räntorna så gick börsen UPP. Det var när fed höjde FÖR MYCKET ett eller flera år senare som börsen kraschade. Du kanske ska hålla koll på faktan.

Denna gång kraschar allt INNAN fed ens börjat. Jag hade köpt att börsen kraschade om fed börjar höja fed räntan från 3 till 5%. Men från 0?
Citera
2022-02-21, 14:53
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Någon som kan förklara hur Ukraina kan ha någon som helst betydelse för världsekonomin när de har en ekonomi som är 1/200 av USAs ekonomi?

På vilket sätt ska 50 trillion Usd försvinna från världens börser för att ett shithole country blir invaderat av Ryssland - som också är totalt irrelevant vad gäller alla ekonomiska parametrar förutom energi? Och energibrist är kortvarigt och går att åtgärda?

Känns som att väldigt mycket är skrämsel för att få börsen på fall. Småspararna säljer, de stora går in och köper.

Problemen med Sudet-Sovjet är som du säger ytterst sekundära, men alla bubblor behöver ett första lilla nålstick, och det kan man väl säga att vi fått.

Vilka stora går in och köper????? Stora institutionella placerare skyr OMX som pesten, de som köper är alla "sitt-still-i-båten"-Svensson som står där sedan med Svarte Petter i hand.
Citera
2022-02-21, 14:56
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Visa nedgången i tiotals trillion Usd av att en båt fastnade i kanalen.
Och du menar att dina 50 trillion Usd (sic!) är en reell värdering?

Börsen är ett hittepåspel.
Citera
2022-02-21, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Problemen med Sudet-Sovjet är som du säger ytterst sekundära, men alla bubblor behöver ett första lilla nålstick, och det kan man väl säga att vi fått.

Vilka stora går in och köper????? Stora institutionella placerare skyr OMX som pesten, de som köper är alla "sitt-still-i-båten"-Svensson som står där sedan med Svarte Petter i hand.

Avskyr stora institutionella placerare omx? Vad är Blackrocks exponering på omx?

Blackrock är världens största kapitalförvaltare.
Citera
2022-02-21, 15:25
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Avskyr stora institutionella placerare omx? Vad är Blackrocks exponering på omx?

Blackrock är världens största kapitalförvaltare.

De stora inst placerarna hoppar just nu runt, tämligen nervösa. Tror du att man kommer köra presskonferenser med "nää... vi ser inte långsiktigt på Stockholm..."..?

Senaste veckor rasar det överallt. Ganska tydligt mönster -> minst luft, minst ras (Nikkei t ex).
Citera
2022-02-21, 15:51
Medlem
Nordanvindarnas avatar
DJ Russia GDR ner 16% nu.
Citera
2022-02-21, 16:02
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
DJ Russia GDR ner 16% nu.

Ner -19,6% bara några minuter senare.
Citera
2022-02-21, 17:39
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Ner -19,6% bara några minuter senare.

Man kan ju undra vad ryska inflytelserika affärsmän tycker om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in