2022-02-21, 10:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Väggade gjorde hon kanske inte, men hon hade 40:e åktid från sista mellantiden och in i mål. Det var den överlägset sämsta placeringen hon hade mellan två officiella tidsangivelser på hela loppet, och där hon tappade mest tid mot den som var snabbast (Sundling).

Hon är ofta svag sista biten och hade naturligtvis ingen fartökning i kroppen under dessa omständigheter.
Citera
2022-02-21, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Väggade gjorde hon kanske inte, men hon hade 40:e åktid från sista mellantiden och in i mål. Det var den överlägset sämsta placeringen hon hade mellan två officiella tidsangivelser på hela loppet, och där hon tappade mest tid mot den som var snabbast (Sundling).

Var det inte så att hon gav upp när Niskanen och nån till passerat i en hastighet som Ebba inte kunde nå? Såhär sa hon själv:

"– Mot slutet är jag såklart sliten, men jag känner att det finns krut kvar ända tills vi kommer till stadionområdet när alla andra kommer i betydligt högre fart.

Andersson håller heller inte med om att hon gick på någon smäll.

– Smäll och smäll. Smällen var väl att det kommer ganska mycket kastvindar när jag kastar mig ut för sista backen och helt plötsligt i botten av backen har jag hela klungan i ryggen utan att det ens var några förvarningar om det. Jag gick inte på någon fysisk smäll, säger hon."

Jag tror hon inte visste hur snabbt de gick bakom, och att hon hade skiftande vindar som gjorde att hon inte kände farten riktigt. Iochmed att det var en rätt rejäl lucka från början så kan ju väldigt skiftande vindar på olika sträckor påverka mycket.
Citera
2022-02-21, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det var Peter Larsson som fick för sig att hon sade skidor när hon sa tider.

Första gången på andra varvet var oklar, men andra gången (på tredje varvet) så diskuterade hon ju med ledaren och då tyckte jag det var glasklart att de pratade skidor.
Citera
2022-02-21, 10:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Första gången på andra varvet var oklar, men andra gången (på tredje varvet) så diskuterade hon ju med ledaren och då tyckte jag det var glasklart att de pratade skidor.

Det tycker du för att Peter Larsson sade det och någon diskussion var det inte.
Citera
2022-02-21, 11:07
Medlem
Hoppas att det snart är slut på masstarter och att man återgår till intervallstart i alla mästerskap. Då får man en bättre bild av den enskilde åkarens kapacitet och en rättvisare resultatlista. Visst kan väderförhållandena skifta genom startfältet men det påverkar i båda fallen. Och visst kan det bli fråga om "hängåkning" men absolut inte i samma utsträckning som vid masstart och det påverkar inte resultatet lika mycket om man samtidigt tar bort ofoget med korta varvbanor. Jag längtar tillbaka till tiden då man satt med egen klocka framför TV'n och kontrollerade tider.
Citera
2022-02-21, 11:11
Medlem
Citat:
Det tycker du för att Peter Larsson sade det och någon diskussion var det inte.

Eftersom jag inte såg loppet live så spolade jag tillbaka och lyssnade flera gånger och hörde tydligt att hon sa något om skidor. Jag tror hon sa ”jag skiter väl i att byta skider” men inte 100% säker.
Citera
2022-02-21, 11:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Hoppas att det snart är slut på masstarter och att man återgår till intervallstart i alla mästerskap. Då får man en bättre bild av den enskilde åkarens kapacitet och en rättvisare resultatlista. Visst kan väderförhållandena skifta genom startfältet men det påverkar i båda fallen. Och visst kan det bli fråga om "hängåkning" men absolut inte i samma utsträckning som vid masstart och det påverkar inte resultatet lika mycket om man samtidigt tar bort ofoget med korta varvbanor. Jag längtar tillbaka till tiden då man satt med egen klocka framför TV'n och kontrollerade tider.

Fast det där är ju också ett lite konstigt sätt att resonera. Det rimliga är väl att varva så att det är jämnt fördelat mellan intervallstart och gemensam start. Likaså att det är jämnt fördelat mellan klassiska lopp och fristilslopp. Det är ju en konst att kunna hänga också. En egenskap som jag absolut bör premieras. Det är ju inte dopning att vara bra på det. Det vore ju lite märkligt om löpare inom friidrotten skulle börja opponera sig mot att loppen startas samtidigt.

Det som är bra är att den förhatliga jaktstarten, med två lopp där det andra baserar sig på det första, har försvunnit. Dock finns ju otyget kvar i skidskytte, men där finns ju även skyttemomentet som kan utjämna förutsättningarna.
Citera
2022-02-21, 11:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Eftersom jag inte såg loppet live så spolade jag tillbaka och lyssnade flera gånger och hörde tydligt att hon sa något om skidor. Jag tror hon sa ”jag skiter väl i att byta skider” men inte 100% säker.

Det kan hon ha sagt, men det indikerar ju då snarare att det inte var någon fara med skidorna enligt hennes bedömning. Det syns ju även under loppet att hon inte har anmärkningsvärt sämre skidor än övriga.

Skidbyte är ju ytterligare en så där korkad ingrediens som gör tävlingen mer lik ett nummer på cirkus. Nästan ingen bytte ju i de lopp som genomfördes i helgen och de som bytte vann inte på det. Ta bort skidbytet.
Citera
2022-02-21, 11:17
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Var det inte så att hon gav upp när Niskanen och nån till passerat i en hastighet som Ebba inte kunde nå? Såhär sa hon själv:

"– Mot slutet är jag såklart sliten, men jag känner att det finns krut kvar ända tills vi kommer till stadionområdet när alla andra kommer i betydligt högre fart.

Andersson håller heller inte med om att hon gick på någon smäll.

– Smäll och smäll. Smällen var väl att det kommer ganska mycket kastvindar när jag kastar mig ut för sista backen och helt plötsligt i botten av backen har jag hela klungan i ryggen utan att det ens var några förvarningar om det. Jag gick inte på någon fysisk smäll, säger hon."

Jag tror hon inte visste hur snabbt de gick bakom, och att hon hade skiftande vindar som gjorde att hon inte kände farten riktigt. Iochmed att det var en rätt rejäl lucka från början så kan ju väldigt skiftande vindar på olika sträckor påverka mycket.
Ja fullt möjligt att det inte var den fysiska förmågan som påverkade Ebbas avslutning mest, men bra var den inte.
Citera
2022-02-21, 11:33
Medlem
Citat:
Fast det där är ju också ett lite konstigt sätt att resonera. Det rimliga är väl att varva så att det är jämnt fördelat mellan intervallstart och gemensam start. Likaså att det är jämnt fördelat mellan klassiska lopp och fristilslopp. Det är ju en konst att kunna hänga också. En egenskap som jag absolut bör premieras. Det är ju inte dopning att vara bra på det. Det vore ju lite märkligt om löpare inom friidrotten skulle börja opponera sig mot att loppen startas samtidigt.

Det som är bra är att den förhatliga jaktstarten, med två lopp där det andra baserar sig på det första, har försvunnit. Dock finns ju otyget kvar i skidskytte, men där finns ju även skyttemomentet som kan utjämna förutsättningarna.

Jag talar i första hand om distanslopp och mästerskap. I sprint och stafett är "man mot man"-momentet en mer naturlig del. Och ett vasalopp skulle vara svårt att genomföra med individuell start.
Citera
2022-02-21, 11:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Jag talar i första hand om distanslopp och mästerskap. I sprint och stafett är "man mot man"-momentet en mer naturlig del. Och ett vasalopp skulle vara svårt att genomföra med individuell start.

Jag pratar naturligtvis om distansloppen och mästerskap, inte om sprint eller stafett.
Citera
2022-02-21, 12:06
Bannlyst
Citat:
Gunde var ju inte där, och han körde inte själv, han kan sitta i soffan i Stockholm och ha en teori men Ebba vet väl mycket bättre än Gunde hur hennes egen kropp funkade?

När man kollar intervjuer så verkar det som att Ebba aldrig riktigt uppfattat hur snabbt de kom bakifrån och det är väl kanske en sekunderingsfråga också. Det blåste som fan och jag tror att Ebba hade svårt att känna hur fort det gick. Jag tycker mig märkt att det inte är första gången heller, hon kan gå med Johaug längre än de flesta men hon har svårt att hålla samma fart när hon drar eller när hon går ensam. Hon behöver en hare. Avståndet till Johaug och Diggins var inte direkt statiskt, hon tappade ibland mycket och gick jämnt ibland. men det är ju nåt man kan träna på, om man identifierar det som en svaghet.

Jag funderar också lite på att man kunde höra att det flera gånger diskuterades skidor med ledarna - hon kanske hade behövt byta. Sverige har ibland haft lika bra skidor som motståndet men jag tror man aldrig hade BÄTTRE än de andra, och det kanske man ska vänta sig av ett sådant team.

Ebba bör se och lära av Gunde. Vem har mest meriter? Det är märkligt att ungdomen inte vill vara ödmjuk gentemot förebilder. Gunde är även ödmjukt, han kunde köra över prestationerna och säga som det är men väljer att konfrontera Ebba på ett ödmjukt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in