2022-02-20, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Klungans dragjobb är ju betydligt mindre ansträngande än det Ebba måste göra när hon går helt ensam i vind och utan slipstream.
Ja, det är ju långt ifrån optimalt men det är egentligen det enda sätt Ebba kan ta medalj på i masstart. Såvida hon inte är så bra att hon kan samarbeta eller hänga med i rygg på en bättre åkare.

Ja förutom att råka fälla sina motståndare med klumpig körning (utan att ramla själv då).
Citera
2022-02-20, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Hon gjorde väl knappast sitt eget lopp idag när hon åkte runt som en säck potatis sista km? Eller är det hennes mål?

Ingen planerar väl att åka fort i 29 km för att sedan vägga. Ebba hoppades väl att orken skulle räcka ända in i mål. Nu räckte det ju nästan och en bra dag hade det räckt. Det är värt att satsa på det i ett OS. Jag minns inte hur det var om Ebba helt tappade farten sista km eller om klungan bakom gjorde en väldigt snabb sista km?
Citera
2022-02-20, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBateman
Ingen planerar väl att åka fort i 29 km för att sedan vägga. Ebba hoppades väl att orken skulle räcka ända in i mål. Nu räckte det ju nästan och en bra dag hade det räckt. Det är värt att satsa på det i ett OS. Jag minns inte hur det var om Ebba helt tappade farten sista km eller om klungan bakom gjorde en väldigt snabb sista km?
Sundling, Sorina och Niskanen var de 3 snabbaste från mellantiden och in. Ebba bland de långsammaste.
Citera
2022-02-20, 23:36
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pretonius
Är det generationsfråga eller bara så att hon är utpräglad feminist och inte vill ta emot råd från specifikt män? Vad kan detta agg inför att ta emot råd från specifikt tidigare manliga skidåkare bero på?
Alltså, vad är det för fel på dig och dina idiotiska gelikar? Så fulla av skit.

Är ni som skriver sån här dynga så förbannade bara för att hon inte kört hem en medalj åt er?

Tycker också att hon många gånger (inte idag dock) drar för mycket och blir utnyttjad men jag är säker på att det inte beror på att hon har huvudet under armen utan för att hon tycker att det går för långsamt annars och går det för långsamt så missgynnar det henne. Visst finns det saker att förbättra men det gäller alla. Sedan är det väl så att hur gärna andra än vill och så patronistiskt kräver av henne så kan hon inte göra om sig och sina förutsättningar genetiskt. Hon är så bra som hon är, och ligger på en hög nivå men saknar den extra lilla spetsen. Just nu i alla fall.
Citera
2022-02-21, 00:16
Medlem
Gunde var ju inte där, och han körde inte själv, han kan sitta i soffan i Stockholm och ha en teori men Ebba vet väl mycket bättre än Gunde hur hennes egen kropp funkade?

När man kollar intervjuer så verkar det som att Ebba aldrig riktigt uppfattat hur snabbt de kom bakifrån och det är väl kanske en sekunderingsfråga också. Det blåste som fan och jag tror att Ebba hade svårt att känna hur fort det gick. Jag tycker mig märkt att det inte är första gången heller, hon kan gå med Johaug längre än de flesta men hon har svårt att hålla samma fart när hon drar eller när hon går ensam. Hon behöver en hare. Avståndet till Johaug och Diggins var inte direkt statiskt, hon tappade ibland mycket och gick jämnt ibland. men det är ju nåt man kan träna på, om man identifierar det som en svaghet.

Jag funderar också lite på att man kunde höra att det flera gånger diskuterades skidor med ledarna - hon kanske hade behövt byta. Sverige har ibland haft lika bra skidor som motståndet men jag tror man aldrig hade BÄTTRE än de andra, och det kanske man ska vänta sig av ett sådant team.
Citera
2022-02-21, 00:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBateman

Det var Niskanen som åkte infernaliskt fort sista 1,5 km. Ebba väggade inte.
Citera
2022-02-21, 00:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Gunde var ju inte där, och han körde inte själv, han kan sitta i soffan i Stockholm och ha en teori men Ebba vet väl mycket bättre än Gunde hur hennes egen kropp funkade?

När man kollar intervjuer så verkar det som att Ebba aldrig riktigt uppfattat hur snabbt de kom bakifrån och det är väl kanske en sekunderingsfråga också. Det blåste som fan och jag tror att Ebba hade svårt att känna hur fort det gick. Jag tycker mig märkt att det inte är första gången heller, hon kan gå med Johaug längre än de flesta men hon har svårt att hålla samma fart när hon drar eller när hon går ensam. Hon behöver en hare. Avståndet till Johaug och Diggins var inte direkt statiskt, hon tappade ibland mycket och gick jämnt ibland. men det är ju nåt man kan träna på, om man identifierar det som en svaghet.

Jag funderar också lite på att man kunde höra att det flera gånger diskuterades skidor med ledarna - hon kanske hade behövt byta. Sverige har ibland haft lika bra skidor som motståndet men jag tror man aldrig hade BÄTTRE än de andra, och det kanske man ska vänta sig av ett sådant team.

Det var Peter Larsson som fick för sig att hon sade skidor när hon sa tider.
Citera
2022-02-21, 01:25
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein

Gunde är nog inte rätt ute. Ebba hängde på Terese i (endast) 9 km, 26 minuter, och hon stumnade inte efter det.

Skulle hon varit ungefär i Claudel-vacuumen redan innan backen till 8.8 km och klyvt vinden ensam? Skulle det gjort någon skillnad? Negativ skillnad i så fall. Det är smurfen Barrling och Peter Düsseldorfs babblande som stört ut Gunde.
Senast redigerad av Schlesien 2022-02-21 kl. 01:34.
Citera
2022-02-21, 08:01
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det var Niskanen som åkte infernaliskt fort sista 1,5 km. Ebba väggade inte.
Väggade gjorde hon kanske inte, men hon hade 40:e åktid från sista mellantiden och in i mål. Det var den överlägset sämsta placeringen hon hade mellan två officiella tidsangivelser på hela loppet, och där hon tappade mest tid mot den som var snabbast (Sundling).
Citera
2022-02-21, 09:01
Medlem
Tycker att tremilen i Peking borde varit som klippt och skuren för Ebba att plocka individuell OS medalj i.
Kärva förhållanden,utslagsgivande bansträckning,tre mil och skarp vind.
Det borde varit jäkligt fina förhållanden för entaktade Ebba det.
Tyvärr så står hon helt still utvecklingsmässigt.
Hon behöver göra utvärdering efter denna säsong som är ett stort misslyckande för henne.
Citera
2022-02-21, 09:02
Medlem
Alkibiadess avatar
När det stod klart att Norge bara tog två brons i distans på herrsidan så gick flera norska experter ut med stark kritik mot de norska förberedelserna inför OS, bland annat att man inte laddat upp på höjd tillräckligt mycket och inte följt den norska modellen för hög höjdsuppladdning. Flera norska åkare har också stämt in i denna kritik. Den norska ledningen vill dock inte kännas vid denna kritik och leker istället Baghdad Bob.

https://www.nrk.no/sport/kritiserer-norske-ol-forberedelser-etter-brutal-nedtur_-_-ikke-vits-a-bortforklare-1.15861698

https://www.tv2.no/sport/14587642/

Jag tycker detta är även relevant för det svenska laget (och även för de svenska skidskyttarna). Tyskland, Ryssland och Finland har lyckats mycket bättre med förberedelserna, de har legat mycket mer på höjd de senaste åren och de har lyckats mycket bättre med skidorna.

Den svenska diskussionen har inte handlat så mycket om förberedelserna på hög höjd (därför att Sverige rent allmänt inte har samma tänkande och kunnande kring hög höjd som i Norge?) utan verkar mer ha handlat att Sverige missat med vallningen och sedan inte så mycket mer. I en intervju med Byström så säger han dock att han är nöjd med de svenska förberedelserna och att man har haft tre läger på hög höjd. Men här skulle man kunna invända att flera av de svenska åkarna har missat hela eller delar av dessa läger och att de därför inte fått med sig tillräckligt med höghöjdsuppladdning inför OS. För svensk del handlar det också om många unga åkare som inte har någon tidigare erfarenhet av att träna och tävla på höjd. Enligt den norska modellen så bör man också genomföra höghöjdsuppladdningen under flera år och inte bara ett år för att den skall få effekt och det har inte heller Sverige gjort.

Frågan är också om man kommer dra några lärdomar av detta då de kommande mästerskapen inte går på riktigt hög höjd (Planica, Trondheim, Val di Fiemme och Falun).
Citera
2022-02-21, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
När det stod klart att Norge bara tog två brons i distans på herrsidan så gick flera norska experter ut med stark kritik mot de norska förberedelserna inför OS, bland annat att man inte laddat upp på höjd tillräckligt mycket och inte följt den norska modellen för hög höjdsuppladdning. Flera norska åkare har också stämt in i denna kritik. Den norska ledningen vill dock inte kännas vid denna kritik och leker istället Baghdad Bob.

https://www.nrk.no/sport/kritiserer-norske-ol-forberedelser-etter-brutal-nedtur_-_-ikke-vits-a-bortforklare-1.15861698

https://www.tv2.no/sport/14587642/

Jag tycker detta är även relevant för det svenska laget (och även för de svenska skidskyttarna). Tyskland, Ryssland och Finland har lyckats mycket bättre med förberedelserna, de har legat mycket mer på höjd de senaste åren och de har lyckats mycket bättre med skidorna.

Den svenska diskussionen har inte handlat så mycket om förberedelserna på hög höjd (därför att Sverige rent allmänt inte har samma tänkande och kunnande kring hög höjd som i Norge?) utan verkar mer ha handlat att Sverige missat med vallningen och sedan inte så mycket mer. I en intervju med Byström så säger han dock att han är nöjd med de svenska förberedelserna och att man har haft tre läger på hög höjd. Men här skulle man kunna invända att flera av de svenska åkarna har missat hela eller delar av dessa läger och att de därför inte fått med sig tillräckligt med höghöjdsuppladdning inför OS. För svensk del handlar det också om många unga åkare som inte har någon tidigare erfarenhet av att träna och tävla på höjd. Enligt den norska modellen så bör man också genomföra höghöjdsuppladdningen under flera år och inte bara ett år för att den skall få effekt och det har inte heller Sverige gjort.

Frågan är också om man kommer dra några lärdomar av detta då de kommande mästerskapen inte går på riktigt hög höjd (Planica, Trondheim, Val di Fiemme och Falun).

Ur ren tävlingssynpunkt med avseende på kommande mästerskap så är det av mindre betydelse..kanske bortsett skidskytte som kommer gå i Anterselva 2026..och det är väl högst höjd VC vartfall.
Ur träningssynpunkt så kan man utgå från att det är välgörande att träna hög höjd dock,så slarv där kommer att visa sig överallt.
Marit Björgen körde omkring 25 procent hög höjd..nu vet jag inte hur svenska längdåkare tränar fullt ut..men tror inte att de ligger i närheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in