2022-02-20, 22:18
  #8449
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nackrosen
Vad pratar du om? Kan du höra huruvida någon är i psykos eller ej? Din unika kunskap är nog väldigt uppskattad inom sjukvården. Din bild av vad en psykos innebär känns skev och kategorisk.
jag har en systerson som är pipolär som får några psykoser per år tyvärr då han ligger inlagd några veckor- 1-2 månader och jag syftar på en sån psykos då man hör röster, vanföreställningar, hallucianationer m.m

Tycker Lydia på filmerna (det man kan läsa i fup och ena filmen även lyssna på) verkar väl medveten om vad som händer runtomkring henne, däremot skulle jag nog hellre kalla det ett "bipolärt utbrott" som hon har den tidpunkten än en psykos men som sagt jag har bara kännedom om de psykoser man får som bipolär, däremot tror jag absolut läkarna som undersökte henne skulle ha upptäckt om hon var i en psykos.

Loveangie, VAD tycker du visar på en psykos? (inte vad som kan utlösa den, det vet jag mycket väl själv)
2022-02-20, 22:42
  #8450
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
jag har en systerson som är pipolär som får några psykoser per år tyvärr då han ligger inlagd några veckor- 1-2 månader och jag syftar på en sån psykos då man hör röster, vanföreställningar, hallucianationer m.m

Tycker Lydia på filmerna (det man kan läsa i fup och ena filmen även lyssna på) verkar väl medveten om vad som händer runtomkring henne, däremot skulle jag nog hellre kalla det ett "bipolärt utbrott" som hon har den tidpunkten än en psykos men som sagt jag har bara kännedom om de psykoser man får som bipolär, däremot tror jag absolut läkarna som undersökte henne skulle ha upptäckt om hon var i en psykos.

Loveangie, VAD tycker du visar på en psykos? (inte vad som kan utlösa den, det vet jag mycket väl själv)

Helt enkelt för att hon inte tycks komma ihåg vad som hänt, hon försöker pussla ihop det. Hon tror ju först att hon skjutit 2 gånger eftersom polisen först säger det, sen blir det ju ändrat eftersom det inte finns bevis för det.
Ja det är en av sakerna som gör att jag tror drabbats av psykos.
2022-02-20, 22:47
  #8451
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveangelie
Helt enkelt för att hon inte tycks komma ihåg vad som hänt, hon försöker pussla ihop det. Hon tror ju först att hon skjutit 2 gånger eftersom polisen först säger det, sen blir det ju ändrat eftersom det inte finns bevis för det.
Ja det är en av sakerna som gör att jag tror drabbats av psykos.
fast det är väl mer minnesförlust vilket är relativt vanligt under såna här omständigheter? Hjärnan tränger bort och stänger ute tramatiska minnen.

vad tyder på att det skulle vara en psykos och inte minnesförlust tycker du?
2022-02-20, 23:15
  #8452
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
fast det är väl mer minnesförlust vilket är relativt vanligt under såna här omständigheter? Hjärnan tränger bort och stänger ute tramatiska minnen.

vad tyder på att det skulle vara en psykos och inte minnesförlust tycker du?

Absolut, men det kan även vara en psykos. Och jag skulle inte vara förvånad om hon haft flera den senaste tiden innan, alltså under sena vårkanten.
Hon verkar ju exempelvis haft svårt med skoluppgifter under våren, svårt med minnet.
Så jag tror inte alls att hon har ljugit som folk påstår, hon kommer bara inte ihåg allt.
2022-02-20, 23:24
  #8453
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveangelie
Absolut, men det kan även vara en psykos. Och jag skulle inte vara förvånad om hon haft flera den senaste tiden innan, alltså under sena vårkanten.
Hon verkar ju exempelvis haft svårt med skoluppgifter under våren, svårt med minnet.
Så jag tror inte alls att hon har ljugit som folk påstår, hon kommer bara inte ihåg allt.
ok ja då har vi verkligen olika åsikt om vad en psykos är tack för svar
2022-02-21, 01:05
  #8454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loveangelie
Absolut, men det kan även vara en psykos. Och jag skulle inte vara förvånad om hon haft flera den senaste tiden innan, alltså under sena vårkanten.
Hon verkar ju exempelvis haft svårt med skoluppgifter under våren, svårt med minnet.
Så jag tror inte alls att hon har ljugit som folk påstår, hon kommer bara inte ihåg allt.
Psykos är väldigt enkelt definierat, det finns tre kriterier:

• vanföreställningar
• hallucinationer
• tankestörningar.

Men även om det skulle ha varit en psykos så är det ingen förmildrande omständighet.
2022-02-21, 08:10
  #8455
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att så kategoriskt döma en student efter ett års studier under en pandemi låter lite obetänkt och inte minst oinsatt i studierna. Eller menar du att du tror på Lydias egna tvivel på sin egen förmåga?
Hur menar du att pandemin skulle ha spelat in vad gäller Lydia Barths usla studieresultat under hennes första tid på SLU?
Där blev det väl ett litet feltänk, därhemma hos Remark?

Eller menar du att om vi skulle ta kontakt med SLU och fråga dem om de generella studieresultaten för kursen som Lydia Barth var inskriven på, de då skulle meddela oss att det var genomgående usla studieresultat för hela det gänget?
Och att det skulle ha berott på pandemin?



Nej, min bästa Remark, ett lite bättre försök i syfte att värna mörderskan Lydia Barth får du nog fundera ut.
Din "pandemi-teori" den håller inte riktigt ihop, fast jag får erkänna att den gav mig ett måndagsmorgonsmil, tack!
2022-02-21, 08:28
  #8456
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loveangelie
Jag är definitivt inte någon som har Lydia som något kramdjur.
Men dom jag har förstått det, så klarade hon av studierna bra under hösten innan hon träffade Emil.
Och som det har skrivits i tråden och som jag för övrigt håller med om, så tycker jag det var bra jobbat av henne under de förutsättningar hon hade under studierna. Jag menar då att läsa på distans och ha problem med dyslexi.
Hon har lyckats med andra saker i livet väl? Hon har vad jag har förstått, fått 4 fina barn vilket väl är bra.
Ang det lilla ordet jag fetat:
Du menar 'fött'?

FYI: Om du frågar runt bland kvinnor, så kan det hända att du kan få veta att kvinnor inte "får" barn, utan att barn föds. Av just kvinnor.

Att som Lydia Barth har gjort, fött fyra barn, det är i sig ingen prestation, även om jag naturligtvis inte viftar bort hennes förlossningar som några bagateller.

Att ditt kramdjur Lydia Barth har gett 4 barn livet innebär inte att hon därmed skulle ha "liv tillgodo", dvs att när hon dödade Emil hon då ändå skulle ligga på 3+

Dessutom gjorde hon, ditt mordiska kramdjur Lydia Barth, 4 barn faderlösa när hon mördade Emil. Fast de barnen räknar du väl inte öht?

Att du, likt ett antal andra Lydia Barth-kramare här i tråden, hade önskat henne få ett kortare straff, visar er brist på empati.
Ni värnar gärningspersonen Lydia Barth.
Ni glömmer alla barnen och anhöriga.
Ni borde skämmas!
2022-02-21, 08:42
  #8457
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loveangelie
Absolut, men det kan även vara en psykos. Och jag skulle inte vara förvånad om hon haft flera den senaste tiden innan, alltså under sena vårkanten.
Hon verkar ju exempelvis haft svårt med skoluppgifter under våren,
svårt med minnet.
Så jag tror inte alls att hon har ljugit som folk påstår, hon kommer bara inte ihåg allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
ok ja då har vi verkligen olika åsikt om vad en psykos är tack för svar
Intressant att kramarkontot Loveangelie för fram teorin att Lydia Barths usla studieresultat skulle bero på sviktande minne.
För kramarkontot Remark har ju en idé om att resultaten, de genomgående usla, att de skulle ha berott på pandemin.

Svårt att veta vad som är mest troligt.
Det viktigaste för de olika kramarkontona tycks ju vara att med mer eller mindre fantasifulla teorier försöka göra Lydia Barth normal.
Det kommer inte att gå.
Varken att ursäkta Lydia Barths dåd.
Eller att göra henne normal.
2022-02-21, 09:09
  #8458
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Självinsikt:
Lydia säger själv att hon väntat på den här dagen typ hela sitt liv, både hon och hennes mamma beskriver hennes impulsivitet, Hon säger själv att hennes sista år varit struliga och att allt krashade för henne efter flytten till Helsingborg.
PLUS att det finns otroligt mycket forskning kring dessa diagnoser som man i detta fall med måste ha i åtanke.

Aggressivitet/impulskontroll:
Kimmo berättar hur hon kastar saker när hon blir arg, inklusive en brandsläckare (vem vet vad som hade hänt om hon just den dagen tagit sitt gevär istället? osäker dock om hon hade sina vapen redan då?)
Hon slog sönder dörren till förra lägenheten, när hon var där med en låssmed för att ägaren till lägenheten låst henne ute när hon skulle hämta sina saker. (skulle vara intressant att få höra låssmedens berättelse om denna händelse)
Hon polisanmälde ägaren (här har vi hennes ord om bråket, skulle vara intressant att få höra allas sidor av den historien)

Medicinering:
Hon har slutat med sina sömntabletter flera ggr under senaste åren för hon inte tycker de hjälper och istället dricker vin för att sova (Efter mordet i förhör säger hon att det är Emil som fått henne att sluta pga hon ska vara lättväckt när han vill ha sex, men varför säger hon då till sjukvården att det är tabletterna som inte funkar både i det fallet och tidigare tillfällen)
Hon säger att Emil inte ville hon skulle ta sina mediciner men både i hennes journaler och från Kimmo sägs det att hon avslutar/experimenterar med doser flertal gånger under åren. Själv säger hon vid något tillfälle att hon ej vill ta beroendeframkallande medicin.
Under åren framgår det att hon sagt att hon tagit sin medicin på morgonen men prover visar INGENTING. En annan gång nekar hon till intag men prover visar på benzo. Hon begär förnyade recept trots att hon ska ha kvar för flera veckor samt höjer dos/tablettintag i ansökan om nya recept.

Alkohol:
journalerna och prover vittnar om långvariga alkoholproblem genom åren, Lydia däremot dementerar dock det i de flesta fallen och beskriver sitt alkoholintag som måttligt.


Nu till min fråga/frågor.

VARFÖR måste det varit Emil som triggat henne den kvällen?
Kan det inte bara vara så enkelt att alkolholen + diagnoser + ett litet småbråk i hennes "värld" exploderade fullständigt? Och att hennes tidigare förhållanden egentligen ska vara tacksamma det inte hände dem?

VARFÖR måste det varit Emil som triggat henne den kvällen?
Kan det inte bara vara så enkelt att misskötsel av mediciner, pressen/stressen från studierna, oron inför sitt boende OCH psykisk ohälsa, allt i samband med alkohol + ett litet småbråk till slut blev den sista lilla droppen i hennes redan överfyllda glas?

VARFÖR MÅSTE MOTIVET TILL MORDET LIGGA HOS EMIL?
Väl skrivet!
Väl beskrivet!

Ang de två av mig understrukna partierna:
Detta är viktigt. Jag stämplade tidigt Lydia Barth som läkemedelsmissbrukare och jag anser att jag gjorde det på goda grunder. Men flera kramarkonton opponerade sig och det gjordes nog av okunnighet om vad som kännetecknar ett läkemedelsmissbruk. Gissningsvis har dessa konton vulgärbilden av läkemedelsmissbrukare som de fladdriga personer som springer på Plattan och jagar droger för sina ögon och har därför svårt att se fyrabarnsmamman Lydia Barth som läkemedelsmissbrukare. Fast det är hon, åtminstone definitionsmässigt. Hon följer inte ordinationer. Hon försöker dölja sidointag. Hon försöker påverka förskrivningen.

Tyvärr är Lydia Barth också alkoholmissbrukare. Det kan nog nästan fastslås att det var hennes alkoholmissbruk som tillsamnans med hennes övriga diagnoser, ledde till att Emil blev mördad.

Två saker vet vi med bestämdhet:
Hon drack.
Hon dödade.
2022-02-21, 09:24
  #8459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trombocyt
Psykos är väldigt enkelt definierat, det finns tre kriterier:

• vanföreställningar
• hallucinationer
• tankestörningar.

Men även om det skulle ha varit en psykos så är det ingen förmildrande omständighet.

Jo det kan det absolut vara ju. Om man exempelvis inte vet vad som händer runt omkring en. Även det att hon exempelvis då inte heller ljuger.
2022-02-21, 09:28
  #8460
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Väl skrivet!
Väl beskrivet!

Ang de två av mig understrukna partierna:
Detta är viktigt. Jag stämplade tidigt Lydia Barth som läkemedelsmissbrukare och jag anser att jag gjorde det på goda grunder. Men flera kramarkonton opponerade sig och det gjordes nog av okunnighet om vad som kännetecknar ett läkemedelsmissbruk. Gissningsvis har dessa konton vulgärbilden av läkemedelsmissbrukare som de fladdriga personer som springer på Plattan och jagar droger för sina ögon och har därför svårt att se fyrabarnsmamman Lydia Barth som läkemedelsmissbrukare. Fast det är hon, åtminstone definitionsmässigt. Hon följer inte ordinationer. Hon försöker dölja sidointag. Hon försöker påverka förskrivningen.

Tyvärr är Lydia Barth också alkoholmissbrukare. Det kan nog nästan fastslås att det var hennes alkoholmissbruk som tillsamnans med hennes övriga diagnoser, ledde till att Emil blev mördad.

Två saker vet vi med bestämdhet:
Hon drack.
Hon dödade.


Det enda rätt du har, det jag mörkat. Ingen vet mer än så. Allt annat är funderingar, spekulationer m.m.
__________________
Senast redigerad av Loveangelie 2022-02-21 kl. 09:30.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in