2022-02-21, 10:43
  #8461
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveangelie
[/b]

Det enda rätt du har, det jag mörkat. Ingen vet mer än så. Allt annat är funderingar, spekulationer m.m.

ALLT det jag skrivit är från hennes journaler. Menar du att journalerna är funderingar/spekulationer?
2022-02-21, 10:54
  #8462
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveangelie
Jo det kan det absolut vara ju. Om man exempelvis inte vet vad som händer runt omkring en. Även det att hon exempelvis då inte heller ljuger.
och vilka symptom på just psykos skulle du kunna beskriva i samtalet här nedan? som skulle kunna ge henne lägre straff?
*vanföreställningar?
*hallucinationer?
*tankestörningar?

Själv ser jag en desperat kvinna som hotar med våld för att få sin vilja igenom (se fetade under), OCH ett typiskt bipolär utbrott.

K: Se vem som kommer, ser du då?
M: Gå och lägg dig eller åk härifrån
K: Ta ner den, nu
M: Vad menar du?
K: Ta ner den nu. Jag sa åt dig och ta ner den. Då tar du ner den nu
M: Nej åk härifrån
K: Nu Är du helt dum i huvudet. Ta ner den nu. Ta ned den nu. Ta ner den. Ta ner den nu. Ta
ner den. Det är för din egen skull. Ta ner den. Du vill hamna på sjukhus? Få mig i fängelset?
Är det de du vill? Ta ner den nu. Jag menar de, vi har ingenting kvar och förlora. Vad är det
du inte förstår? Du har redan pajat allting

M: Jag?
K: mm Du
M: Vad har jag förstört?
K: Jävligt mycket
M: Okej, som vad. Att jag har hjälpt dig och tömma ditt din lägenhet?
K: Hjälp vad då?
M: Att du har…
K: För ditt eget jävla ego. Allting har vart för ditt eget ego
M: Jaha Tack för den
K: mm Ta ner telefonen. Ta ner den
M: Dra åt helvete
K: Skojar du eller?
M: mm
K: Okej. Jag har inte ens gjort dig nånting dåligt, under alla månader. Du typ sagt saker om
mina barn. Jo det har du. Det är du som har vart den elaka inte jag. Du tycker så jävla synd
om dig själv hela jävla tiden. Du bryr dig inte om nån, nånting annat än dig själv. Kan du sluta
nu? Jag ber dig, sluta. Sluta snälla. Jag bryr mig inte om jag blir av med mina jägarlicenser
nu.
M: Snälla
K: Jag har ingenting kvar
M: Åk härifrån bara
K: På riktigt?
M: Yes
K: Okej bra (skottljud)
M: Ah fan
2022-02-21, 11:23
  #8463
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trombocyt
Psykos är väldigt enkelt definierat, det finns tre kriterier:

• vanföreställningar
• hallucinationer
• tankestörningar.

Men även om det skulle ha varit en psykos så är det ingen förmildrande omständighet.


Eh, jo, de som har en psykos när de mördar brukar få rättspsyk i några månader......inte 18 år i fängelse.......

Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
ALLT det jag skrivit är från hennes journaler. Menar du att journalerna är funderingar/spekulationer?


Journalerna är skrivna av sjukvårdspersonal, så som de har uppfattat det. L har inte kunnat "styra" vad som skrivs i dem.

Det finns några motstridiga uppgifter i journalerna, ex om Ls lägenhet i Farsta. På ett journalblad står det mer utförligt att LGH-innehavaren blev arg för att L sa upp LGH i förtid, därför böt LGH-innehavaren lås, och L och E därför tvingades att bryta upp låset för att få ut Ls saker. I ett annat journalblad står det att L "kastades ut"/vräktes från LGH i Farsta.......så vad som beskrivs i journalerna beror väldigt mycket på VEM som hållit i pennan/knappat på tangenterna.

Sedan så tycker jag att det är märkligt att man tar in psykläkaren på polisförhör och det verkar inte vara för att ta reda på hur L faktiskt mådde psykiskt, utan mer för vad L hade sagt, och man märker att psykläkaren faktiskt blir arg på poliserna.
2022-02-21, 11:32
  #8464
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
och vilka symptom på just psykos skulle du kunna beskriva i samtalet här nedan? som skulle kunna ge henne lägre straff?
*vanföreställningar?
*hallucinationer?
*tankestörningar?

Själv ser jag en desperat kvinna som hotar med våld för att få sin vilja igenom (se fetade under), OCH ett typiskt bipolär utbrott.

K: Se vem som kommer, ser du då?
M: Gå och lägg dig eller åk härifrån
K: Ta ner den, nu
M: Vad menar du?
K: Ta ner den nu. Jag sa åt dig och ta ner den. Då tar du ner den nu
M: Nej åk härifrån
K: Nu Är du helt dum i huvudet. Ta ner den nu. Ta ned den nu. Ta ner den. Ta ner den nu. Ta
ner den. Det är för din egen skull. Ta ner den. Du vill hamna på sjukhus? Få mig i fängelset?
Är det de du vill? Ta ner den nu. Jag menar de, vi har ingenting kvar och förlora. Vad är det
du inte förstår? Du har redan pajat allting

M: Jag?
K: mm Du
M: Vad har jag förstört?
K: Jävligt mycket
M: Okej, som vad. Att jag har hjälpt dig och tömma ditt din lägenhet?
K: Hjälp vad då?
M: Att du har…
K: För ditt eget jävla ego. Allting har vart för ditt eget ego
M: Jaha Tack för den
K: mm Ta ner telefonen. Ta ner den
M: Dra åt helvete
K: Skojar du eller?
M: mm
K: Okej. Jag har inte ens gjort dig nånting dåligt, under alla månader. Du typ sagt saker om
mina barn. Jo det har du. Det är du som har vart den elaka inte jag. Du tycker så jävla synd
om dig själv hela jävla tiden. Du bryr dig inte om nån, nånting annat än dig själv. Kan du sluta
nu? Jag ber dig, sluta. Sluta snälla. Jag bryr mig inte om jag blir av med mina jägarlicenser
nu.
M: Snälla
K: Jag har ingenting kvar
M: Åk härifrån bara
K: På riktigt?
M: Yes
K: Okej bra (skottljud)
M: Ah fan


Bråket/samtalet kretsar ju runt/om hennes saker som E tagit hem till sig och packat upp/snokat igenom (helt själv).

Vad var det i hennes saker som var så känsligt?

Flera i tråden har varit inne på att E ofta (?) skaffade sig hållhakar på folk.......
2022-02-21, 13:22
  #8465
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Eh, jo, de som har en psykos när de mördar brukar få rättspsyk i några månader......inte 18 år i fängelse.......



Journalerna är skrivna av sjukvårdspersonal, så som de har uppfattat det. L har inte kunnat "styra" vad som skrivs i dem.

Det finns några motstridiga uppgifter i journalerna, ex om Ls lägenhet i Farsta. På ett journalblad står det mer utförligt att LGH-innehavaren blev arg för att L sa upp LGH i förtid, därför böt LGH-innehavaren lås, och L och E därför tvingades att bryta upp låset för att få ut Ls saker. I ett annat journalblad står det att L "kastades ut"/vräktes från LGH i Farsta.......så vad som beskrivs i journalerna beror väldigt mycket på VEM som hållit i pennan/knappat på tangenterna.

Sedan så tycker jag att det är märkligt att man tar in psykläkaren på polisförhör och det verkar inte vara för att ta reda på hur L faktiskt mådde psykiskt, utan mer för vad L hade sagt, och man märker att psykläkaren faktiskt blir arg på poliserna.
ja flytten bla står det lite olika om därav jag skrev att det vore intressant att höra andra inblandades version, myntet har ju som sagt var 2 sidor.

men hennes medicinhistoria går knappast att misstolka, där hon själv förnekar intag men prover visar samt säger hon tar sin medicin men prover visar ingenting. Även hennes receptförfrågningar där hon ändrar dos själv/vill förnya flera veckor för tidigt m.m

Själv tycker jag att har man den psykiska historik som hon har, har man även ett eget ansvar att se till att sköta sin medicinering, visst kanske psykvården kunnat göra mer men det blir svårare att hjälpa en människa som ljuger om sin medicinering samt experimenterar själv och även vägrar kontinuerliga provtagningar pga sitt alkoholintag, som hon med ljuger om.

Du har ju själv en dotter som dog i en överdos (jag beklagar verkligen sorgen) kanske du själv har erfarenhet av att alla kanske inte är beredda/redo/vill bli hjälpta och då kan det bli svårt även för vården.

Hur som så är det tragiskt hon inte tog sina diagnoser på allvar men man kan hoppas att dessa år i fängelse kan ge henne lite inblick i hur viktigt det är att ta till sig den hjälp som erbjuds och i framtiden sköta den.
2022-02-21, 13:32
  #8466
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
ALLT det jag skrivit är från hennes journaler. Menar du att journalerna är funderingar/spekulationer?

Nej jag syftade på allt Carinah vet var det jag mörkade.
2022-02-21, 13:35
  #8467
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
och vilka symptom på just psykos skulle du kunna beskriva i samtalet här nedan? som skulle kunna ge henne lägre straff?
*vanföreställningar?
*hallucinationer?
*tankestörningar?

Själv ser jag en desperat kvinna som hotar med våld för att få sin vilja igenom (se fetade under), OCH ett typiskt bipolär utbrott.

K: Se vem som kommer, ser du då?
M: Gå och lägg dig eller åk härifrån
K: Ta ner den, nu
M: Vad menar du?
K: Ta ner den nu. Jag sa åt dig och ta ner den. Då tar du ner den nu
M: Nej åk härifrån
K: Nu Är du helt dum i huvudet. Ta ner den nu. Ta ned den nu. Ta ner den. Ta ner den nu. Ta
ner den. Det är för din egen skull. Ta ner den. Du vill hamna på sjukhus? Få mig i fängelset?
Är det de du vill? Ta ner den nu. Jag menar de, vi har ingenting kvar och förlora. Vad är det
du inte förstår? Du har redan pajat allting

M: Jag?
K: mm Du
M: Vad har jag förstört?
K: Jävligt mycket
M: Okej, som vad. Att jag har hjälpt dig och tömma ditt din lägenhet?
K: Hjälp vad då?
M: Att du har…
K: För ditt eget jävla ego. Allting har vart för ditt eget ego
M: Jaha Tack för den
K: mm Ta ner telefonen. Ta ner den
M: Dra åt helvete
K: Skojar du eller?
M: mm
K: Okej. Jag har inte ens gjort dig nånting dåligt, under alla månader. Du typ sagt saker om
mina barn. Jo det har du. Det är du som har vart den elaka inte jag. Du tycker så jävla synd
om dig själv hela jävla tiden. Du bryr dig inte om nån, nånting annat än dig själv. Kan du sluta
nu? Jag ber dig, sluta. Sluta snälla. Jag bryr mig inte om jag blir av med mina jägarlicenser
nu.
M: Snälla
K: Jag har ingenting kvar
M: Åk härifrån bara
K: På riktigt?
M: Yes
K: Okej bra (skottljud)
M: Ah fan

Just i det du mörkade, ville hon ju bara att Emil skulle ta ner det han hade uppe, inget annat.
2022-02-21, 13:42
  #8468
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Eh, jo, de som har en psykos när de mördar brukar få rättspsyk i några månader......inte 18 år i fängelse.......



Journalerna är skrivna av sjukvårdspersonal, så som de har uppfattat det. L har inte kunnat "styra" vad som skrivs i dem.

Det finns några motstridiga uppgifter i journalerna, ex om Ls lägenhet i Farsta. På ett journalblad står det mer utförligt att LGH-innehavaren blev arg för att L sa upp LGH i förtid, därför böt LGH-innehavaren lås, och L och E därför tvingades att bryta upp låset för att få ut Ls saker. I ett annat journalblad står det att L "kastades ut"/vräktes från LGH i Farsta.......så vad som beskrivs i journalerna beror väldigt mycket på VEM som hållit i pennan/knappat på tangenterna.

Sedan så tycker jag att det är märkligt att man tar in psykläkaren på polisförhör och det verkar inte vara för att ta reda på hur L faktiskt mådde psykiskt, utan mer för vad L hade sagt, och man märker att psykläkaren faktiskt blir arg på poliserna.

Ja vad jag har förstått så blev LGH-innehavaren arg då Lydia sade upp lägenheten. Och inget har gjorts olagligt där, dom fick hjälp av en låssmed med att få upp dörren, och polisanmälan gjordes också enligt Emil.
För LGH-innehavaren hade inget rätt till att byta lås.

Tycker också att utredarna inte har velat få mer fakta bakom hennes tillstånd, ej lyssnat på läkare/skötare.
2022-02-21, 13:50
  #8469
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveangelie
Just i det du mörkade, ville hon ju bara att Emil skulle ta ner det han hade uppe, inget annat.
jag skrev "Själv ser jag en desperat kvinna som hotar med våld för att få sin vilja igenom (se fetade under), OCH ett typiskt bipolär utbrott."

så ja, hon ville han skulle ta ner det han hade uppe dvs hon ville få sin vilja igenom, du ser inga hot i dessa ord?
"du vill hamna på sjukhus?" "få mig i fängelset?"
2022-02-21, 13:57
  #8470
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
jag skrev "Själv ser jag en desperat kvinna som hotar med våld för att få sin vilja igenom (se fetade under), OCH ett typiskt bipolär utbrott."

så ja, hon ville han skulle ta ner det han hade uppe dvs hon ville få sin vilja igenom, du ser inga hot i dessa ord?
"du vill hamna på sjukhus?" "få mig i fängelset?"

Nej, jag ser inga hot i det hon säger eftersom man inte vet vad som händer på andra sidan så att säga. Även från filmen, den är bara filmad från ett håll, så man kan inte se vad som pågår på andra sidan.
Så nej, jag ser inga hot i dessa ord.
2022-02-21, 14:03
  #8471
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
ja flytten bla står det lite olika om därav jag skrev att det vore intressant att höra andra inblandades version, myntet har ju som sagt var 2 sidor.

men hennes medicinhistoria går knappast att misstolka, där hon själv förnekar intag men prover visar samt säger hon tar sin medicin men prover visar ingenting. Även hennes receptförfrågningar där hon ändrar dos själv/vill förnya flera veckor för tidigt m.m

Själv tycker jag att har man den psykiska historik som hon har, har man även ett eget ansvar att se till att sköta sin medicinering, visst kanske psykvården kunnat göra mer men det blir svårare att hjälpa en människa som ljuger om sin medicinering samt experimenterar själv och även vägrar kontinuerliga provtagningar pga sitt alkoholintag, som hon med ljuger om.

Du har ju själv en dotter som dog i en överdos (jag beklagar verkligen sorgen) kanske du själv har erfarenhet av att alla kanske inte är beredda/redo/vill bli hjälpta och då kan det bli svårt även för vården.

Hur som så är det tragiskt hon inte tog sina diagnoser på allvar men man kan hoppas att dessa år i fängelse kan ge henne lite inblick i hur viktigt det är att ta till sig den hjälp som erbjuds och i framtiden sköta den.

Vad gäller flytten så tror jag att den mer utförliga/detaljerade beskrivningen är riktig, men vad jag egentligen menar är att man ska vara försiktig med vad som står i journaler då de faktiskt är en tredjehandskälla och att patienten inte har möjlighet att "godkänna" vad som faktiskt skrivits ned.

Att inte "kunna" sköta psykmedicinering själv kanske ligger i psyksjukdomens egna natur? Jag håller inte med om att man kan kräva ett perfekt "friskt" ansvar av patienter med psykiska sjukdomar.....

Min dotter dog i en eventuell överdos (det kan ha varit mord) pga att hennes beroendemottagning (läkaren) plötsligt avbröt hennes medicinering, och vid ett tillfälle då det var som allra minst lägligt att göra detta!

Min erfarenhet är att det oftast är sjuk/psyk/beroendevården själva som strular med mediciner (det kommer någon ny personal på avdelningen som tycker annorlunda) och raserar därmed patientens invanda "trygghet" och rutiner. Sedan tror jag att vården inom dessa områden behöver bli mycket mer lyhörda för sina patienter då många av dem lider av social stress och därför har ett behov av varierande medicindoser (i alla fall tills de blir stabila). Och sedan är jag av den åsikten att endast mediciner inte kan lösa allt, det behövs mer, och mycket oftare samtalsterapi i en inledande kombination med medicinering.

Mina åsikter!
2022-02-21, 14:14
  #8472
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
jag skrev "Själv ser jag en desperat kvinna som hotar med våld för att få sin vilja igenom (se fetade under), OCH ett typiskt bipolär utbrott."

så ja, hon ville han skulle ta ner det han hade uppe dvs hon ville få sin vilja igenom, du ser inga hot i dessa ord?
"du vill hamna på sjukhus?" "få mig i fängelset?"


Vad är det L vill då? Vad är det för vilja L ska driva igenom?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in