Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Putin måste ha en ängels tålamod:
SVT:s ticker:
Möte mellan Putin och Biden - om Ryssland inte invaderar
Frankrikes president Emmanuel Macron har lyckats förhandla fram ett möte mellan USA:s president Joe Biden och Rysslands president Vladimir Putin, skriver Élyséepalatset i ett pressmeddelande.
Emmanuel Macron pratade med sin ryska motsvarighet Vladimir Putin för andra gången på ett dygn, sent på söndagskvällen. Macron hade innan dess även talat med Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj samt USA:s president Joe Biden.
Macron och Putin diskuterade Ukrainafrågan, i förhoppning att undvika en upptrappning av konflikten. Bland annat ska Macron ha föreslagit ett möte mellan Putin och Biden, som båda parterna accepterat. Men under förutsättning att Ryssland inte invaderar Ukraina.
Vita huset bekräftar att Biden har accepterat ett möte med Putin, så länge Ryssland inte går in i Ukraina. De konstaterar också att Ryssland fortsatt verkar förbereda sig för en fullskalig attack inom kort.
"Vi är alltid öppna för diplomati men vi är också redo att snabbt införa hårda sanktioner om Ryssland i stället väljer krig," skriver Vita huset i ett uttalande.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/d...-sakerhetslage
Skönt att båda parter kanske lugnar ner sig och beter sig som vuxna män för omväxlingens skull nu. Känns ändå misstänksamt hur allting bara löser sig så fort och att Macron får leka hjälte nu precis innan valet i Frankrike.
Allt detta känns bara som en Netflix remake av Kuba krisen typ. Måste ju stressa folk med något annat nu när kåvid är överspelat.
Jag har på känn att Azov nassarna kommer beskyllas för/ta på sig något attentat i framtiden samtidigt som Biden och Putin möts och att detta leder till att USA och Ryssland helt plötsligt gör gemensam sak mot de superläskiga ukrainska nazistsuperskurkarna typ. Putins face turn efter att ha varit heel i väst sedan 2008. Men jag hoppas jag har fel och att alla lugnar ner sig nu.