2022-02-20, 07:56
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Njea, där har du fel. Brottsprovokation är förbjudet enligt svensk lag för Poliser.

Nix. Får liksom använda Wiki då. Det är INTE reglerat i lag.

Citat:
Brottsprovokation är en metod för polis att eftersöka och avslöja brott eller brottsling, till exempel genom att agera som köpare av kriminella tjänster eller genom att medverka till brottet (se också concursus necessarius). Om polisen tagit initiativ till brottet - så är det en klar brottsprovokation.

I Sverige är polisens möjligheter att använda sig av brottsprovokation inte lagreglerade, men det är ändå klart att det inte kan användas för att få någon fälld, vilket har uttalats av Högsta domstolen.[1]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Brottsprovokation

Men de använder sig likt av det fortsatt i det operativa arbetet vilket erkänns gång på gång. Speciellt gällande att komma i kontroll av gängen.
Citera
2022-02-20, 08:22
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nix. Får liksom använda Wiki då. Det är INTE reglerat i lag.

Men de använder sig likt av det fortsatt i det operativa arbetet vilket erkänns gång på gång. Speciellt gällande att komma i kontroll av gängen.

Nä okej det är inte reglerat i lag, men dom får ändå inte använda brottsprovokation.
Citera
2022-02-20, 08:22
Avslutad
Husrannsakan och beslag. Anhållan. Förhör. Frisläppt. Skäligen misstänkt för brott.
Citera
2022-02-20, 08:37
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strykninmannen
Berättar föräldrar alltså öppet på Facebook om övergrepp deras barn har utsatts för?

JA tyvärr, helt tragiskt.
Citera
2022-02-20, 08:44
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Nä okej det är inte reglerat i lag, men dom får ändå inte använda brottsprovokation.

Men fortsätter du dumma dig trots fan källa? Dom får använda brottsprovokation. Inte reglerat med lag. Svårt att fälla någon bara som HD sagt om bevisningen är enbart utifrån brottsprovokation. Åklagare senast gällande gängkrim sa gladligen att polisen arbete gjort bra resultat pga brottsprovokation.

Men detta hela är ju en icke-fråga för tråden. Eftersom det som sagts otal gånger inte är brottsligt det här.
Citera
2022-02-20, 08:45
Medlem
Strykninmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
JA tyvärr, helt tragiskt.

Säger väl tyvärr en del om intelligensnivån på vissa av deras följare.

Var inne där och läste vid några tillfällen men orkade inte, finns gränser för vad min hjärna klarar av att besudlas med.
Citera
2022-02-20, 08:50
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Samtalet borde väl finnas kvar inspelat?

Angående Gällevaremannen.

Nä, det är just det. Dom har inga bevis kvar. Det dom har säger inte så mycket utan den kontext Dumpen ger det. Han kan lika gärna vara en tafatt snäll gubbe som inte träffat en kvinna på massa år.

Till saken hör att för just denna uthängning hade Dumpen åkt mycket långt för att träffa honom. Dom hade dessutom med sig en journalist som dom behövt säga till att: "Sorry, det blev inget".

Istället hittade man den värsta pedofil som dom någonsin träffat... Påstår dom... Bevisen har dom olyckligvis råkat radera i det här fallet. Mittendelen av konversationen dessutom.
Citera
2022-02-20, 08:54
Medlem
Strykninmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Angående Gällevaremannen.

Nä, det är just det. Dom har inga bevis kvar. Det dom har säger inte så mycket utan den kontext Dumpen ger det. Han kan lika gärna vara en tafatt snäll gubbe som inte träffat en kvinna på massa år.

Till saken hör att för just denna uthängning hade Dumpen åkt mycket långt för att träffa honom. Dom hade dessutom med sig en journalist som dom behövt säga till att: "Sorry, det blev inget".

Istället hittade man den värsta pedofil som dom någonsin träffat. Påstår dom. Bevisen har dom olyckligvis råkat radera i det här fallet. Mittendelen av konversationen dessutom.

Samtalet vore avgörande att ta del av.

Konstigt att det försvann. Vet du det juridiska kring telefonsamtal, får det spelas upp offentligt?
Citera
2022-02-20, 08:55
Medlem
mossadmartins avatar
"Serverbytet" tar löjligt lång tid.
Dumpen behöver inga fysiska järn så att dom väntar på "hårdvara" som nån skrev är osannolikt.
Jag hade personligen kunnat skala upp en kostnadseffektiv virtuell lösning på t ex AWS åt Dumpen på en timme.
Idag gör man sånt här på mycket kort tid.

ps : Jag har gjort om min avatar. Jag har photoshoppat in vad jag föreställer mig är den notoriska trådskribenten Jasmine. Jag tycker hon är bra, så hon får sitta vid min sida med min hand på sitt huvud.
Senast redigerad av mossadmartin 2022-02-20 kl. 08:57.
Citera
2022-02-20, 08:58
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Samtalet vore avgörande att ta del av.

Konstigt att det försvann. Vet du det juridiska kring telefonsamtal, får det spelas upp offentligt?

Tror vi kan släppa juridiken. Givet vad dom publicerar i övrigt så kan du nog räkna med att dom hade publicerat samtalet om dom haft det, om det visat på att dom har rätt.

Nu ska vi lita på deras ord.

Personligen tror jag dom ljuger. Dom hade press på sig att journalisten skulle få ett repotage och dom hade åkt långt. Dom tyckte säkert att han antagligen är en pedofil.
Citera
2022-02-20, 09:02
Medlem
Strykninmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Tror vi kan släppa juridiken. Givet vad dom publicerar i övrigt så kan du nog räkna med att dom hade publicerat samtalet om dom haft det, om det visat på att dom har rätt.

Nu ska vi lita på deras ord.

Personligen tror jag dom ljuger. Dom hade press på sig att journalisten skulle få ett repotage och dom hade åkt långt. Dom tyckte säkert att han antagligen är en pedofil.

Han kanske är pedofil.

Men för att sätta en sådan diagnos eller yttra påståenden likt det borde det krävas axiomatisk bevisning.
Citera
2022-02-20, 09:09
Medlem
Lysturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Visst det är ju bra att peddosar konfronteras och åker på stryk, hamnar på kåken osv

MEN går man online och leker kåt och glad fjortis för att locka gubbar i en slags "pedofilfälla" Är fan på gränsen till typ uppmaning till brott eller?

Med risk för att få skit av en sådan fråga men vad säger ni lagexperter?
Det är i samtliga fall männen som inlett kontakten, trots att det tydligt framgått av profilen att personen är minderårig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in