2022-02-20, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Begränsningarna är satta med tanke på att ALLA som inte är lika duktiga som du ska klara av att framföra sitt fordon utan fara för andra eller sig själva, OAVSETT VÄGLAG eller körvana.

Tyvärr så tror många att skyltad hastighet alltid är säker att hålla, om folk begrep att man måste anpassa hastigheten efter väglag och andra omständigheter så kunde den skyltade hastigheten vara högre.
Men nu fungerar det inte så, utan en massa söndercurlade idioter tror att man ALLTID HAR RÄTT att hålla minst skyltad hastighet och att det alltid är säkert att göra det, annars är det "någon annans fel".

Om du gladeligen kör på ett barn och tycker att det är bara barnets eller föräldrarnas fel, så är du en ändå större idiot än dom som tror att man alltid kan hålla skyltad hastighet. Tycker jag. PUNKT.

Ingenting handlar om "att kontrollera folk" eller att "sabotera för privatbilismen" utan det handlar om trafiksäkerhet med ett färre antal poliser efter vägarna, och möjligen att få in några slantar till statskassan.

Konspirationsteorierna om att kontrollera folk passar nog bättre i något annat sammanhang.

Jag kör inte på några jävla ungar så du kan vara lugn. Däremot ser jag föräldrar hela tiden som rattsurfar och kliver rakt ut i gatan med småbarn och allt, helt utan att se sig för. Där har du de riktiga idioterna, inte jag som är uppmärksam och som ALLTID stannar för folk vid övergångsställen.

Men jo du är duktigt hjärntvättad och väldigt naiv om du inte ser att det finns en agenda som går ut på att förstöra så mycket som möjligt för privatbilismen.

Citat:
Ursprungligen postat av Allexx2
Aao, kan hända att jag gått på "trafikverkspropaganda", men jag bryr mig om säkerheten och håller mig till 30 vid dagis och förskolor. Punkt slut.

Det gör jag också, trots att det nästan aldrig är nödvändigt.

Citat:
Ursprungligen postat av seppolundgren
Japp. Polarn fick sin från polisen. Typ 1 månad efter fortkörningen.
körde 9kmh för fort på en 70väg och 1500kr gick det på.
Då vi var på väg hem från en bandycupsmatch så delade vi på kostnaden .
Här i Kungsör har de extremt många fartkameror och mobila kameror som lastas på släpvagnar och dumpas vid varje motorvägspåfart eller där man kör ut ur en rondell.

http://www.laddy.se/visa-bild/1614/

Så ja, kör inte mer än 5km/h för fort på landsvägar är ni snälla.
Ska ni gasa så gör det på motorvägar.

Det där är ju helt enkelt legaliserat rån som snutfittorna ägnar sig åt. De borde hängas på närmsta bensinmack tillsammans med sina skitungar. Så otroligt jävla löjligt, särskilt med tanke på att de själva ofta kör som idioter.

Fartkamerorna borde slås sönder tillsammans med politikernas skallar.

Fast vad menar du med "mobila kameror som lastas på släpvagnar och dumpas vid varje motorvägspåfart eller där man kör ut ur en rondell"?
Senast redigerad av Agens56 2022-02-20 kl. 06:14.
Citera
2022-02-20, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Jag kör inte på några jävla ungar så du kan vara lugn. Däremot ser jag föräldrar hela tiden som rattsurfar och kliver rakt ut i gatan med småbarn och allt, helt utan att se sig för. Där har du de riktiga idioterna, inte jag som är uppmärksam och som ALLTID stannar för folk vid övergångsställen.

Men jo du är duktigt hjärntvättad och väldigt naiv om du inte ser att det finns en agenda som går ut på att förstöra så mycket som möjligt för privatbilismen.

Det där är ju helt enkelt legaliserat rån som snutfittorna ägnar sig åt. De borde hängas på närmsta bensinmack tillsammans med sina skitungar. Så otroligt jävla löjligt, särskilt med tanke på att de själva ofta kör som idioter.

Fast vad menar du med "mobila kameror som lastas på släpvagnar och dumpas vid varje motorvägspåfart eller där man kör ut ur en rondell"?

Det finns mobila fartkameror på släpkärror som kan placeras ut efter behag av polisen. Jag har sett sådana flera gånger utmed E45:an norrut från Trollhättan, och man får ingen förvarning om att fartkontroll väntar. Där duggar även de fasta, förvarnade fartkamerorna ganska tätt, så ingen idé att gasa på för mycket på den vägsträckan.
Citera
2022-02-20, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Det finns mobila fartkameror på släpkärror som kan placeras ut efter behag av polisen. Jag har sett sådana flera gånger utmed E45:an norrut från Trollhättan, och man får ingen förvarning om att fartkontroll väntar. Där duggar även de fasta, förvarnade fartkamerorna ganska tätt, så ingen idé att gasa på för mycket på den vägsträckan.

Åh fy fan vilka vidriga jävla utsugare, det här blir verkligen bara värre och värre. Vilka tider på dygnet har du sett dessa mobila kameror? Finns de även på landsväg?

Äckliga snutfittor, borde skjutas hela bunten tillsammans med sina värdelösa WT-familjer.
Citera
2022-02-20, 07:54
Medlem
Citat:
Aldrig i hela mitt liv har jag sett ett barn plötsligt springa ut mitt i vägen bland bilar, det händer liksom inte. Finns det några som verkligen brukar se sig för så är det just barn. Vuxna däremot, de kan ibland få för sig precis vad som helst när de är ute och går eller cyklar.

Citat:
Ja men saken är att det HÄNDER INTE. Fattar ni trögt eller. Sånt händer i stort sett bara på film, vanliga personer som råkar köra ihjäl ett barn. När barn blir påkörda är det i regel rattfyllon, pundare och andra småkriminella som ligger bakom och dessa individer saknar dessutom ofta saknar körkort.

Det där lilla barnet som hoppar rakt ut på vägen i jakt på en förlupen fotboll är billig trafikverkspropaganda som ni tydligen gått på.

Citat:
Kunde ha slutat illa ja, men det slutade inte illa eftersom det var du som körde och ingen alkad pundare utan körkort.

Jag är också väldigt uppmärksam när jag kör och om det mot all förmodan skulle hända något kommer det att vara föräldrarnas ansvar som inte har koll på sina barn alternativt inte lärt dem att vara på sin vakt. Redan innan jag började skolan visste jag vilka faror som lurade på vägarna och skulle aldrig fått för mig att rusa eller cykla rakt ut på en stor väg.

Folk som rattsurfar borde bli av med körkortet på studs tycker jag.

Men alla dessa jävla fartkameror och löjligt lågt satta hastighetsbegränsningar är bara skit. Handlar bara om att kontrollera folk och sabotera för privatbilismen, ingenting annat.

Citat:

Dina inlägg inlägg kan forskare inom trafiksäkerhet ha som utmärkta exempel på vilken praktarsel du är, som sitter och visar att du har noll koll….

Det finns liksom ingenting inom trafiksäkerhetsforskare och människor beteende (barn som vuxna) som stöder dina extremt korkade påståenden.

Bara det enkla faktum att ambulanspersonal, sjukhuspersonal, brandmän etc etc kan vittna om massor med olyckor där barn skadats eller dödats i trafiken just för att de betedde sig som barn, inte tänkte sig för utan rusade ut i gatan etc etc, raserar dina påståenden.

Vetenskapen har mycket bra koll på hur barn utvecklas och vilka begränsningar de kan ha i t ex trafikmiljön. De har även bra koll på varför det finns folk som beter sig och uttrycker sig så som du gör och att det beror på omognad okunskap och behov av att spela tuff….

Absolut ingen kan vara säker på att aldrig riskera att köra på barn, lika lite som man skulle kunna vara söker på att aldrig köra på nåt djur.

Vare sig du eller jag klarar att alltid 100% uppmärksamhet och beredskap för allt som kan ske i trafiken runtomkring oss som på ett ögonblick kan göra att det slutar med en tragedi.
Citera
2022-02-20, 08:57
Medlem
Citat:
Åh fy fan vilka vidriga jävla utsugare, det här blir verkligen bara värre och värre. Vilka tider på dygnet har du sett dessa mobila kameror? Finns de även på landsväg?

Äckliga snutfittor, borde skjutas hela bunten tillsammans med sina värdelösa WT-familjer.

Jag har sett de mobila fartkamerorna oftast på dagtid, och E45 måste väl räknas till landsväg antar jag. Jag har egentligen inget emot fartkameror eftersom de bidrar till att de värsta fartdårarna antingen tvingas hålla igen på hastigheten eller så åker de på dryga böter eller i värsta fall blir av med körkortet.
Jag föredrar dock de fasta kamerorna med en upplysningsskylt några hundra meter innan.
Citera
2022-02-20, 19:39
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Jag har sett de mobila fartkamerorna oftast på dagtid, och E45 måste väl räknas till landsväg antar jag. Jag har egentligen inget emot fartkameror eftersom de bidrar till att de värsta fartdårarna antingen tvingas hålla igen på hastigheten eller så åker de på dryga böter eller i värsta fall blir av med körkortet.
Jag föredrar dock de fasta kamerorna med en upplysningsskylt några hundra meter innan.

Fast de mobila måste också ha upplysningsskylt innan.
Citera
2022-02-20, 20:33
Medlem
Det stämmer inte, även om alla fasta fartkameror jag har passerat har haft en skylt 2-300 meter innan. De (få) gånger jag har passerat mobila fartkameror på släpvagn har det saknats så kallad anvisningsskylt.

Så här skriver juristsajten lawline.se som svar på direkt fråga från en som blivit fotograferad under bilkörning om vad som gäller skyltning vid fartkameror:
"Ett vägmärke om automatisk trafikövervakning är ingen varningsskylt utan endast, som du nämner, en anvisningsskylt. Den står där för att upplysa trafikanter om att fotografering och registrering av personuppgifter kan komma under färdsträckan.

Det finns heller inget krav på att trafikkameran ska synas, men av praktiska skäl så gör den oftast det, för ska den se så syns den.

Om ett vägmärke gällande kameraövervakning saknas utmed en vägsträcka så gäller det inte som anledning att undgå straff vid ett hastighetsöverskridande, tyvärr."
Citera
2022-02-20, 23:06
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Fast de mobila måste också ha upplysningsskylt innan.

Den brukar sitta så nära kameran...så man är fakkad ändå
Citera
2022-03-18, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Jag tror du klarar dig på fjunet.

Exempel

Felvisning 2-3 km/t*
Kameran triggar 5km/t över
Avdrag 2-3km/t

*Vinterdäck har mindre omkrets , visar ännu mera fel

En cliffhanger asså

Nu har det gått 4v och fortfarande inget brev, har jag klarat mig, vad är chansen att dom struntar i att skicka brev trots att det är jag som står som ägare på bilen?
Citera
2022-03-18, 15:55
Citat:
Ursprungligen postat av nba
Nu har det gått 4v och fortfarande inget brev, har jag klarat mig, vad är chansen att dom struntar i att skicka brev trots att det är jag som står som ägare på bilen?

hade det blivit en dålig bild hade dom skickat brev till dig där du anmodas (dvs inget krav) att identifera vem som körde vid tillfället. mest troligt är att det var på fitthåret att du ens triggade kameran så dom skiter i att ens skicka bot
Citera
2022-03-18, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
hade det blivit en dålig bild hade dom skickat brev till dig där du anmodas (dvs inget krav) att identifera vem som körde vid tillfället. mest troligt är att det var på fitthåret att du ens triggade kameran så dom skiter i att ens skicka bot

Det var mörkt och jag är 100 på att det blixtrade, kan det varit lösa skott så att säga?
Citera
2022-03-19, 11:36
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nba

Kan ta längre , om 2 månader kan du andas ut först
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in