2022-02-05, 18:45
Medlem
aNewBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Q: Vad är buprenorfin?
A:
Buprenorfin är en opioid som kan syntentiseras från opiumalkaloiden tebain. Så gott som alla andra opioider är buprenorfin smärtstillande och rusgivande, men buprenorfin har också en egenskap som blockerar andra opioders effekt. Vill man imponera med sina läkarkunskaper kan säga att buprenorfinets egenskaper är både agonistiska (ger rus) och antagonistiska (hindrar andra rus).

En annan speciell sak med buprenorfin är den mycket långa halveringstiden (37 timmar)! Detta gör att buprenorfin ger ett långt rus, men det innebär även att den blockerande effekten varar länge.

Q: Vad används buprenorfin för?
A:
Inom den svenska sjukvården förekommer buprenorfin under namn som Temgesic, Norspan, Suboxone och Subutex. De två förstnämnda av dessa är används mot smärta medan de senare två används som nedtrappning och substitutunderhåll för opioidberoende. Sen får vi ju inte glömma att buprenorfin också är en potent rekreationell drog.

Q: Vad är skillnaden på dessa olika former?
A:
Subutex och Suboxone är tabletter designade för att smälta under tungan (sublingualt) på patienten, så att buprenorfinet tas upp av munslemhinnorna. Subutex består av endast buprenorfin, medan Suboxone också innehåller naloxon. Naloxon har också blockerande effekter och är till för att hindra folk från att få rus av Suboxone. Detta funkar dock inte särskilt bra; det går fortfarande att bli hög på Suboxone.

Temgesic kommer också i den formen, men det finns även injektionslösningar av Temgesic. Norspan är ett depotplåster som gör att buprenoret tas upp av huden (subdermalt). Man kan också inta krossade piller nasalt.

Q: Så vilket intagningssätt är mest effektivt?
A:
Buprenorfin har en väldigt låg oral biotillgänglighet, vilket gör att man behöver mycket högre doser för att få effekt om man sväljer pillren än om man intar dem på något annat sätt. Att följa bipackssedelns instruktioner och sätta tabletterna under tungan fungerar bättre än det orala intaget, men det vanligaste sättet är att snorta, åtminstone då man använder buprenorfin i russyfte. Då man snortar skall man komma ihåg att inte dra in de krossade tabletterna för hårt, eftersom de då åker ner för halsen i magen; man skall istället "andas in" sina linor, så att allt fastnar i näsan.

För att få ut det mesta av buprenorfin måste man dock injicera. Om man injicerar i muskeln får man tre gånger så hög biotillgänglighet som vid sublingualt intag, och om man injicerar i en ven får man också ett skönare påslag. Men det är fortfarande inte någon bra idé att skjuta sina krossade piller om man är mån om sin hälsa. Att skjuta tabletter är alltid mer eller mindre ohälsosamt eftersom de förutom det aktiva ämnet innehåller en massa bindemedel, och Subutex (den vanligaste buprenorfinformen på gatan) hör definitivt till de piller som är mer ohälsosamma. Bindemedlen som finns i Subutex skadar inte bara venerna, utan kan också åka hela vägen upp till ögonen och på lång sikt försämra ens syn om man injicerar mycket! Att missa ett intravenöst skott och träffa en muskel istället kan också leda till bölder och andra komplikationer. Temgesic-injektionslösningen går däremot bra att sätta i både muskler och vener.

A: Vad kostar Subutex på gatan i Sverige?
Q:
Oftast ligger priset på en 8 mg-tablett någonstans mellan 200-300 SEK, men priser så låga som 100 SEK eller så höga som 500 SEK är inte helt ovanligt. Som nästan alltid då det gäller droger är priserna lägst i södra Sveriges storstäder medan de är högst i norra Sveriges bonnhålor.

Q: Hur stor dos skall man ta?
A:
En bra nybörjardos är 1 mg (som passar bra att dra in i två linor på 0,5 mg vardera då det gäller krossade Subutex-piller). Om man använder buprenorfin för ofta kommer man dock att bli tolerant och behöva större doser. Buprenorfindosen har ett "tak" på ungefär 24 mg, vilket innebär att man inte kan få mer effekt genom att överskrida den dosen. Om man skaffat sig så hög tolerans kan man alltså inte längre bli hög på buprenorfin.

Q: Och nu till den viktiga frågan, hur känns ruset!?
A:
Medan exempelvis morfin och heroin har relativt lika rus för alla användare, skiljer sig buprenorfin en del från person till person, precis som tramadol. Vissa blir pigga och sociala medan andra blir dåsiga. Många blir bådeoch: Dåsiga då de ligger/sitter bekvämt och energiska då de gör något intressant. Detta växlande rus är inte lika vanligt bland morfinderivaten (oxykodon, kodein, heroin, etc) som brukar ha en mer jämnstark dimma hela tiden.

Men hur oförutsägbart detta än låter så är ju buprenorfin hur som helst en opioid, så den typiska opioideffekten finns förtås alltid där, dvs känslan av harmoni, trygghet, värme och lycka. Dessa effekter är väldigt starka hos buprenorfin jämfört med lättare opioider som kodein och tramadol. Många användare tycker t.o.m. att det är lika skönt att snorta buprenorfintabletter som det är att snorta morfinpiller. Speciellt i början brukar buprenorfinruset upplevas som väldigt kraftfullt, medan euforin snabbt minskar då man blir tolerant (snabbare än med morfin, t.ex.).

Började tänka på den här trådenb,m där allting nörjade gå åt helvete och hur det gifvk för trådskasparen.

Damn! kommer ihåg när detn här tråden skapqades och jag bara hade rökt hasch några gånger. HPrövade suboxone etfer läst bla det här å de är nog sämsta beslutet i mitt liv! Började med sprutor heroin mm. Varit ren 2 år nu och råder alla andrea att undvika allt vad opiater är.
// Gammal pundare
Citera
2022-02-12, 23:41
Medlem
Ajss avatar
Ni som har ADD/ADHD och tar Bup, upplever ni att det blir värre?
Frågar åt en vän..

Denna är för mig dock: Finns det något man kan göra åt att man blir så lättirriterad?
Orkar inte lyssna på folk och gör jag något blir jag skitsur om jag blir avbruten och måste kolla på något annat jag inte är intresserad av, eller lyssna på långdragna historier, i synnerhet om min vän inte kan hålla tråden utan drar upp detaljer som inte spelar någon roll och aldrig kommer till saken, jag vill ju bara punda vidare. :E
Citera
2022-02-19, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajs
Ni som har ADD/ADHD och tar Bup, upplever ni att det blir värre?
Frågar åt en vän..

Denna är för mig dock: Finns det något man kan göra åt att man blir så lättirriterad?
Orkar inte lyssna på folk och gör jag något blir jag skitsur om jag blir avbruten och måste kolla på något annat jag inte är intresserad av, eller lyssna på långdragna historier, i synnerhet om min vän inte kan hålla tråden utan drar upp detaljer som inte spelar någon roll och aldrig kommer till saken, jag vill ju bara punda vidare. :E
Försök att lära dig hantera det ,se det som en bivkerkning och var medveten om att det blir så när du är påverkad och påminn dig själv att det är en biverkning när du ilsknar till. Allt handlar om självkontroll sen hjälper det att hålla sig mätt på mat det brukar hjälpa för mig.
Citera
2022-02-19, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngraukman
Tänkte komma med lite råd och rön angående buprenorfin plåster hur man kan göra för att maxa upptaget.

Rektalt administration av buprenorfinplåster är svårt. Men egentligen inte. Och det flesta tipsen går ju ut på att tugga plåstrena vilket är ett sugit sätt att få i sig dom då biotillgängligheten bara är 13% - 30%.
Och rektalt 54%
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/6115924/

Lägg den lilla plåsterbiten(få loss den biten som innehåller aktiva substansen) i 37,5% eller starkare sprit(vodka har jag använt).

Köp barn alvedon en grön förpackning som finns i varenda butik med apoteksvaror. Den kommer nämligen med en 9 ml spruta som med lite glidmedel enkelt körs upp i stjärten. Beroende på hur starka plåster du har blandat i får du pröva dig fram hur många ml du behöver köra upp i brumman. Tips är att inte ta mer än 4 ml i taget så du kan blanda ut med vatten. För det bränner rätt rejält i stjärten av 40% vodka.

Ta det försiktigt!

Hello,
jag har funderat mycket på det här då jag använder/har använt buprenorfin-plåster mot reumatiskt orsakad värk i många år. Just nu 10 mikrogram per timme. Med mina matematikkunskaper blir det ca 0.25 mg per dygn. Gånger sju (plåstren används en vecka) landar vi på 1.75 mg i veckan. Så långt allt gott, men: på plåstren står (just nu kör jag två st. 5 mikrograms samtidigt) ”1 depotplåster om 6.25 cm2 innehåller 5 mg buprenorfin och avger 5 mikrogram buprenorfin per timme.” Så, på två såna får jag i mig 1.75 mg i veckan av plåstrens 10 mg, det är ju ingen vidare utdelning. Jag vet att biotillgängligheten inte är hög på buprenorfin, men är det någon som vet/kan referera till nåt som beskriver exakt hur mycket det går att extrahera från plåstren?

Själv brukar jag klippa ut biten med filmen på när jag byter plåster. Inte ens ta bort filmen utan
bara vända på det och suga, snusa och tugga lite. Och det ger absolut effekt, beroende på hur länge man håller på. Har även testat att låta en mängd filmer ligga i vatten, värma det ibland och låta det
ta tid. Nässpray gjord så funkade det också.

Men, det skulle vara intressant att veta lite mer om hur det fungerar och vad som är möjligt.
Tack för tipset om rövpanna, men går det att lösa på nåt annat sätt gör jag gärna det…

Ha det fint buprenorfin-vänner
Citera
2022-02-22, 05:54
Medlem
Jag går laro programmet men ska flytta till spanien om 1 månad och min läkare säger att jag får hitta programmet själv i spanien och försöka lösa det.. Jag går på en 20 mg men det ja undrar om någon vet om det ens finns någon typ av laro program i spanien och ifall ja väljer att sluta istället är abstinensen jobbig?
Citera
2022-02-22, 05:56
Medlem
Jag får med mig tillräckligt mycket sin så de räcker för 5 v men sen måste jag klara mig själv.. Gått laro programmet i 1 och ett halvt år
Citera
2022-02-22, 08:36
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klianisa1
Jag går laro programmet men ska flytta till spanien om 1 månad och min läkare säger att jag får hitta programmet själv i spanien och försöka lösa det.. Jag går på en 20 mg men det ja undrar om någon vet om det ens finns någon typ av laro program i spanien och ifall ja väljer att sluta istället är abstinensen jobbig?

Borde väl gå att googla fram vad som finns för liknande program i Spanien, och därefter ringa/mejla dom och förklara hur det ligger till.
Känns ju som en rätt viktig grej att lösa innan man flyttar utomlands, du har ju trots allt LARO av en anledning, och ändå har denna tanke inte slagit dig..?
Att tvärt sluta kommer givetvis ge dig abstinens.
Citera
2022-02-22, 13:19
Medlem
Citat:

Vad jag vet så måste du vara skriven i Spanien- och ha en sjukförsäkring precis som alla spanjorer har. Annars är ju en lösning att bara gå till en läkare och betala för recept, men det kommer ju bli dyrt i längden.

Uppdatera oss gärna hur det går för dig- det är nog många av oss som nån gång i framtiden vill flytta till tex Spanien och behålla Laro.
Citera
2022-02-22, 23:27
Medlem
Citat:
Jag får med mig tillräckligt mycket sin så de räcker för 5 v men sen måste jag klara mig själv.. Gått laro programmet i 1 och ett halvt år
Du tar kontakt med läkare i spanien och förklarar läget, sub och metadon program finns såklart där men helst ska du ha med intyg att du är med i laro i Sverige och förklara att du ska flytta till spanien permanent.
Citera
2022-02-28, 20:56
Medlem
Om ni skulle välja mellan Diazepam eller iktorivil för att blanda med sub, vilket skulle det bli?

Är det farligare med de mer muskelavslappnande benzos än tex alprazolam? Jag står redan på buvidal
hög dos men har snortat i mig en del Buprenorfin under kvällen och tänkte sänka några fler Benzo, förmodligen. Just nu har jag nog tagit under kvällen 2mg ikto och 20mg stess. Men jag kommer droppa en stess till och en ikto. Tror inte det kommer ge mig något subrus tyvärr.

Hjälper naloxone ifall jag nu skulle sluta andas eller så? Har folk runtomkring mig som är nyktra
Citera
2022-03-02, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Vad jag vet så måste du vara skriven i Spanien- och ha en sjukförsäkring precis som alla spanjorer har. Annars är ju en lösning att bara gå till en läkare och betala för recept, men det kommer ju bli dyrt i längden.

Uppdatera oss gärna hur det går för dig- det är nog många av oss som nån gång i framtiden vill flytta till tex Spanien och behålla Laro.
Ja självklart åker om 4 veckor
Citera
2022-03-02, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
Du tar kontakt med läkare i spanien och förklarar läget, sub och metadon program finns såklart där men helst ska du ha med intyg att du är med i laro i Sverige och förklara att du ska flytta till spanien permanent.
Ja min läkare sa att dom kommer skriva ett intyg men efter det måste ja själv hitta mottagningen och ansöka om de osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in