Citat:
Ursprungligen postat av
inge.namn
Ben? Någon annan?
Det låter som det pratas om Xcoin.com - fakesidan i det här inslaget.
Kan du/ni ge en sammanfattning?
http://arenan.yle.fi/1-3351212
Äsch, jag översätter lite till, när jag nu har tid… Tar upp några saker lite i punktform och frågor/svar från intervjun, någon ”expert” får gärna rätta och lägga till intressanta detaljer.
Den plansch som visas i början av intervjun visar läget mellan dessa båda herrar, reportern och Tommi, för ett år sen. Obs att reportern har Bitcoin och jämför med Tommis Onecoin. De startade båda med EUR 3,51. Tommi säger att Onecoin idag är värd 5,25/st. OM jag uppfattade det rätt så har Onecoin gått bättre än Bitcoin just vid denna tidpunkt (EUR 36,74 mot 6,60).
Tommi menar att man ska kunna använda Onecoin inom denna månad för att handla saker. Det verkar ju inte så troligt enligt era kommentarer här. Kan det vara så att Onecoin öppnar en egen shopping-sida med lite utvalda prylar som man kan köpa för sina Onecoin? Det var inte så Tommi uttryckte sig, men det kan ju vara lite lurigt att veta vad han menar.
De pratar om att man kan ha en ”plånbok” (elektronisk), reportern säger att han kan använda sin mobil för att handla med Bitcoin, har Onecoin något liknande? Ja, de har vi, svarar Tommi. Men vi kommer att öppna dem för handel när hälften av coinen är minade, just nu är 26 % minade. När Onecoins plånbok öppnas kommer det att gälla handel mellan plånböckerna.
I Onecoin finns det en utstakad procedur om hur saker och ting ska utvecklas, det sker stegvis. Det är en ny valuta och det tar lite tid, Rom byggdes inte heller på en dag, som Tommi säger. Onecoin är världens mest växande nätbolag. 1,43 milj medlemmar WW och 750 000 i Finland.
Vad kan man göra med Onecoin idag, då man inte kan handla för dem? Man kan redan idag köpa utbildning, man kan sälja/byta till EUR redan idag, föra över dem till eget konto i Finland eller föra över till Mastercard.
Hur många av dessa 750 000 medlemmar i Finland har kunnat föra över pengar till sitt eget konto? Varenda en som har sålt coin på börsen. Tommi vet inte exakt hur många det är, men säger att det är många, hundratals eller kanske tusentals. Han menar att köparna har testat att det fungerar som det ska med Onecoin-överföringarna.
Hur många EUR har du på ditt konto som från början kommer från Onecoin? Jag har inte fört över så mycket till Finland, utan jag låter dem växa i värde.
Har ni blivit rikare? Ja, så kan man väl säga då kursen har gått upp. Det blomstrar i alla fall. Man måste komma ihåg att vi bygger en global valuta, Finland är en liten marknad. Det är därför jag åker runt i hela världen idag.
Vad skulle du säga är ditt yrke idag? Jag är en internationell utbildare och konsult
(är osäker på om konsult är rätt ord på svenska, på finska matkasaarnaja, kanske mer globetrotter?).
Hur tas er information emot? Hela tiden bättre och bättre. Jag har just varit i 3 mån i 10 olika asiatiska länder och har fått marknader i Indien, Indonesien och Kina. Och då pratar vi om lite större marknader än Finland.
Reportern säger att han inte riktigt förstår varför ett enskilts företags kryptovaluta skulle vara bättre än ett där grunden är … (tappar bort mig i översättningen här, reportern jämför med bitcoin i alla fall). Vi ska komma dit när vi har byggt en bättre valuta än Bitcoin och har fler ställen där man kan handla med Onecoin. Då kommer vi att gå ut offentligt, precis som jag berättade innan.
Men köpställen finns ju redan, behöver det utvecklas? Ja köpställen finns, men vi ska länka samman dessa med Onecoin. Vi håller på att utveckla ett betalningssätt, inte bara ett mynt utan internationella betalningssätt.
Har inte bitcoin redan gjort det? Jo, men världen har uppåt 2000 kryptovalutor. Vi behöver två saker för att bli nummer ett: större nätverk och fler affärsställen. Vi har en enorm kundpotential.
Varför skulle de börja acceptera Onecoin som betalningsmedel, den har ju inte kunnat användas för ett år sen och man säger att nu ska det snart gå bra, har företagen tålamod med det? Ja det har de, om vi vet vad vi gör. Det tar tid att bygga upp detta, inte heller Rom byggdes på en dag. Vi kan träffas om ett år igen och prata med varandra, det är mycket på gång: börsen, Mastercard och många fler saker.
Ja vi får väl se om vi ses om ett år igen. Gärna det!
Sen måste jag säga att första gången jag tittade på videon så var jag osäker på om reportern var en ”riktig” reporter eller någon som, så att säga, låtsades vara lite kritisk men ändå är från Onecoin. För att övertyga tveksamma kunder som inte gått med än. Men det verkar ju vara en riktig reporter, men jag tyckte han släppte vissa saker för tidigt, ställde inte de riktigt kritiska frågorna. Kanske var han inte lika insatt som många här som vet hur det fungerar/inte fungerar i verkligheten om man vill växla Onecoin till EUR t ex. eller att tiden för intervjun var för kort.