2022-02-16, 21:57
Medlem
Tror inte pappan var inblandad i kidnappningshistorien. Han verkar visserligen vara en riktigt iskall jävel som high-5ar när domen blir bara griftefrid, men han var också den som efter inrådan från övriga familjemedlemmar beslöt sig för att lämna in datorn till polisen så att Mats sightseeing i Stockholm och resor med y-buss kunde bevisas. I och för sig tvekade han eftersom att datorn kunde innehålla information som inte var till fördel för Mats, vilket säger en del... Men tack ändå för att vi fick se selfien på Kungsträdgården och lära känna Andrew Johnson.

Familjen lär idag vara fullt medvetna att några elaka kineser inte existerade.
Citera
2022-02-19, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foxxybox
Minns än idag hur mitt och min farsas tips blev bortvisat när vi ringde polisen.

Såg hur någon som såg ut som Mats Alm, Slog en lite kortare tjej i ansiktet precis utanför dörren till deras trapphus samma kväll som allt gick ner. Vilket jag minns som Linda Chen.

Det var tydligen inget av intresse.

Hon bar en ljusare dun/annat material jacka om jag inte missminner mig. Detta var samma kväll som hon blev mördad. Dessa två bråkade om något.

Än idag helt 100 på att det var dom jag såg. Så mest troligt en av de sista som såg henne i livet.

Men eftersom åren går desto mer distant känns händelsen och detaljerna.

Jag hoppas att denne man aldrig får sinnesro efter allt man läst om detta fall.
Menar du att ni aldrig blev kontaktade för intervju/ge vittnesmål?
Alltihop är upprörande angående detta fall, där ingen behöver vara varken specialutbildad eller synsk för att veta att gamlaräkorMatsAlm hade ihjäl Linda. Problemet var höga beviskrav, och ert vittnesmål hade bidragit till att stärka åtalet med kanske den sista lilla biten domarna behövde. Hoppas de kontaktar er nu.
Citera
2022-02-19, 00:25
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acton
Stämmer bra. Kanske får ett uttryck skapat efter sig.
Att göra en Mats Alm.
Vara så innihelvete skyldig och ha världens värsta fantasier hur allt låg till. Hemliga kinesiska triader mm.
Att sen komma undan på teknikaliteter för att inte dödsorsak kunde fastställas.

Men han gick fri från mordet.

Horribelt.
Citera
2022-02-19, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios

Horribelt.

Det finns få saker som.gör mig så genuint upprörd som det här fallet.

Är inte för medeltida straff i vanliga fall, men Mats Alm borde pryglas. Utöver sitt fängelsestraff alltså.

Ser rött av hans debila rövarhistorier. Av hans bottendjupa svek mot kvinnan som litade på honom och älskade honom. Av hans jönsiga beteende efter brottet.

Mats Alm, den enfaldiga ondskans ansikte.

Om du läser det här Mats. Gå till polisen och erkänn. Berätta vad som hände. Det är enda sättet att få någon sorts frid i ditt liv.
Citera
2022-02-19, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Det finns få saker som.gör mig så genuint upprörd som det här fallet.

Är inte för medeltida straff i vanliga fall, men Mats Alm borde pryglas. Utöver sitt fängelsestraff alltså.

Ser rött av hans debila rövarhistorier. Av hans bottendjupa svek mot kvinnan som litade på honom och älskade honom. Av hans jönsiga beteende efter brottet.

Mats Alm, den enfaldiga ondskans ansikte.

Om du läser det här Mats. Gå till polisen och erkänn. Berätta vad som hände. Det är enda sättet att få någon sorts frid i ditt liv.
Helt rätt. Skrivit liknande förut. Tror han kommer ruttna innifrån resten av sitt liv.
Citera
2022-03-04, 00:25
Medlem
Just det om kineserna får mig alltid att skratta högt, inte ens han själv, lär ha trott att någon skulle köpa det.
Citera
2022-03-04, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios

Horribelt.
Iockmed att det inte gick att fastslå dödsorsak så ska man inte fälla någon för mord. Att Alm har haft ihjäl Linda Chen är jag säker på, på samma sätt som Johanna Möller hade ihjäl Aki Paasila.
Det handlar om rättssäkerhet.
Citera
2022-03-04, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Iockmed att det inte gick att fastslå dödsorsak så ska man inte fälla någon för mord. Att Alm har haft ihjäl Linda Chen är jag säker på, på samma sätt som Johanna Möller hade ihjäl Aki Paasila.
Det handlar om rättssäkerhet.

Det känns ibland som att tjatet om rättssäkerhet blir för mycket. Är det verkligen optimalt som Sverige har det? Det borde nog ses över iallafall.
Citera
2022-03-04, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boven541
Det känns ibland som att tjatet om rättssäkerhet blir för mycket. Är det verkligen optimalt som Sverige har det? Det borde nog ses över iallafall.
Nog tror jag att man hade kunnat sätta dit både Alm och Möller för dessa mord, om polisen grundligt gjort sitt jobb.
Vet inte om du hört om mordet på Ove Dolck. Fallet avskrevs som dödsfall på grund av hjärtproblem. Oves syster vägrade acceptera detta och efter att hon legat på uppdagades det att en dam vid namn Barbara Jarl cyanidförgiftat honom. Rent slarv från polisens sida.
Citera
2022-03-04, 18:40
Medlem
Citat:
Nog tror jag att man hade kunnat sätta dit både Alm och Möller för dessa mord, om polisen grundligt gjort sitt jobb.
Vet inte om du hört om mordet på Ove Dolck. Fallet avskrevs som dödsfall på grund av hjärtproblem. Oves syster vägrade acceptera detta och efter att hon legat på uppdagades det att en dam vid namn Barbara Jarl cyanidförgiftat honom. Rent slarv från polisens sida, och en mörderska hade kommit undan.
Citera
2022-03-04, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Vet inte om du hört om mordet på Ove Dolck. Fallet avskrevs som dödsfall på grund av hjärtproblem. Oves syster vägrade acceptera detta och efter att hon legat på uppdagades det att en dam vid namn Barbara Jarl cyanidförgiftat honom. Rent slarv från polisens sida, och en mörderska hade kommit undan.
Ursäkta för dubbelpost men sitter på en färja nu, med dålig mottagning.😩
Citera
2022-03-04, 18:59
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Inget land har en fullständigt rättssäker lagstiftning och domstolväsende. För då blir i stort sett ingen dömd.

Balansen mellan rättssäkerhet och godtyckliga domar är svår. Man vill ju inte bo i ett land där man godtyckligt kan bli avrättad utan rättegång. Man vill samtidigt inte bo i ett land där alla går fria. Bortom rimlig tvivel är en ganska välbalanserat uttryck enligt mig. Det i kombination med bra polisarbete kommer man långt med.

I detta fallet var det svårt eftersom MA faktiskt lyckades gömma kinesen tillräckligt väl för att ingen skulle hitta henne innan kroppen var såpass förmultnad att man inte kunde fastställa dödsorsak. Hade han inte fejkat sin egna kidnappning och visat polisen var kinesen fanns så hade han antagligen gått helt fri. Domen överklagades inte och jag tycker det är synd. Jag menar att man kan bortom rimlig tvivel säga att MA orsakade LCs död. Det finns ingen annan rimlig förklaring till den fakeade kidnappningen och hans agerande i övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in