Citat:
Ursprungligen postat av
CenturyVoltaire
Först till det vi är ense om: Hillary Clinton. Jag håller helt med, hon verkar inte stabil. Den enda av demokraterna som verkade vettig i förra valet var Tulsi Gabbard. Jag bedömde att hon inte hade en chans mot den f n starka crazy-left-falangen och därför höll jag på Trump. Inte för att jag är pro-Trump men för att jag är övertygad anti-crazy-left.
Men Ukrainasituationen nu. Vad har Putins ihopsamlade styrka på över 100 000+ soldater vid Ukrainas gräns att göra med NATO? Putin själv säger ju att det är en vanlig övning, eller? Rätten för suveräna stater att själva välja samarbetspartners, t ex NATO, är en diskussion att föra för sig. I denna tråd är den nog OT. Här fokuserar vi på den uppenbara hotsituation som nu föreligger för attack mot Ukraina.
Putin är fullt ut ansvarig för den spända situation som nu byggts upp. Det är bara han som samlat ihop en anfallsstyrka, ingen annan. Han har nu valet att lugna ner situationen. Givetvis ska hans hotfullhet inte belönas med att han vinner en enda centimeter av Ukraina. Vi lät en galning göra så i Europa på 30-talet, det slutade i WW2. Vi vill gärna undvika WW3.
Jag har faktiskt tagit Putin i försvar förr och tyckt att han haft en del att tillföra. Efter Krim gick det inte längre för mig att bortse från hans nackdelar och farlighet. Att lita på honom i nuläget är uteslutet. Dock hoppas jag alltjämt på att han inte är helt galen. Jag har uppfattat hans ego som att han vill anses som någon "stor", inte att han vill omnämnas som kamrat till Hitler och Stalin. Vi får se hur det hela utvecklar sig.
Det märks att det är ett rysstroll om någon tar upp Hillary Clinton och försvarar Putin.
I sverige skiter man i Hillary, lustigheter att ta upp sådant.
Putler har bestämt sig för länge sedan att anfalla Ukraina, allt annat är bara prat, ohållbara krav är bara en del av spelet.
Säg att 190.000 gubbar står vid gränsen, vad är månadskostnaden för fattiga ryssland i transport, utrustning, lön, mm per gubbe per månad? 25.000kr?
190.000 x 25000 = 4.7 miljarder
Materiel som helikoptrar, flyg, båtar, robotar mm = säkert 5 miljarder till i månaden, 10 miljarder i månaden.
Putler övar inte för 10 miljarder i månaden,ryssland är fattigt, kriget är här om ett par dagar.
Att ockupera ett land med 44 miljoner människor lär kosta ännu mer.